Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-01-17, 03:14
Medlem
cineramas avatar
Jag hoppas jag placerar det här i rätt fora.

Fick idag syn på en mäkta äcklig bild på facebook, och googlade på pus meat och fick upp fler.

Det gjorde mig nästan spyfärdig.

Händer det verkligen?
Eller är det någonting som veganer försöker få till det?

Exempel:
http://www.barefootnick.com/2010/07/here-is-something-for-carnivores.html
http://www.ground-zero.biz/showthread.php?tid=41375

Fy fan.
Citera
2014-01-17, 04:01
Medlem
revodnebs avatar
Har aldrig sett det själv men vet att det kan hända. So what? Finns inte en chans i världen att jag tänker bli vegan p.g.a. det. Oftast är det inget vi vanliga dödliga råkar ut för, men det händer. Da fuck, folk dör i bilolyckor, ska jag sluta köra bil då??? Låt ditt förnuft råda.
Citera
2014-01-17, 06:34
Medlem
cineramas avatar
Nej jag tänker inte bli vegan pga det men jag undrade mest över händelsefrekvensen.. Och ifall det är vanligt i Sverige att man inte kasserar köttet utan "bara" rengör väck varet. Vid styckningen alltså.
Citera
2014-01-17, 07:51
Medlem
Lajvarporrs avatar
Griskött överlag är fan riktigt skabbigt. Svensk grisindustri är också riktigt, riktigt skabbig.
Djur som är långt smartare än de smartaste hundarna, som blir lugna av att lyssna på klassisk musik, dem plågar vi systematiskt sedan födseln för att avrätta dem till ingen nytta förutom att vi föredrar smaken av livsformer som liknar oss själva framför växter.
Här kan man se lite bilder på hur det ser ut i svenska grisfarmer: http://www.ettlivsomgris.se/
Citera
2014-01-17, 08:00
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Nej jag tänker inte bli vegan pga det men jag undrade mest över händelsefrekvensen.. Och ifall det är vanligt i Sverige att man inte kasserar köttet utan "bara" rengör väck varet. Vid styckningen alltså.
Vad jag har hört är det inte speciellt ovanligt att det sker, och ej heller att man bara tvättar bort det. So what?
Citera
2014-01-17, 09:30
Medlem
cineramas avatar
Så det är regel att man kastar köttet och inte "bara" tvättar bort varet?

Vill inte snacka om djurhållning och vegandiet (jag kommer ändå inte sluta äta kött), vill bara veta hur stor risken är att man får hem kött som innehåller var och/eller cancerklumpar. Antar att pris spelar roll, om man köper dyr kött så får man hoppas att man inte slarvas på slakteriet/styckeriet?
Senast redigerad av cinerama 2014-01-17 kl. 09:32.
Citera
2014-01-17, 15:50
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Så det är regel att man kastar köttet och inte "bara" tvättar bort varet?

Vill inte snacka om djurhållning och vegandiet (jag kommer ändå inte sluta äta kött), vill bara veta hur stor risken är att man får hem kött som innehåller var och/eller cancerklumpar. Antar att pris spelar roll, om man köper dyr kött så får man hoppas att man inte slarvas på slakteriet/styckeriet?
Jag menar att risken är rätt så stor att man bara tvättar bort varet.
Citera
2014-01-17, 16:23
Medlem
Bajsfacistens avatar
Sjuka djur går inte till livsmedelsproduktion, såvida man inte vet varför och att det för sjukdom. Det är en veterinär som besiktar djurkroppen. Var är ju en indikation på sjukdom och djurkroppen destrueras sannolikt.

Varbildning på kött känner jag mig ganska säker på slängs.
Citera
2014-01-18, 14:18
Medlem
DeadBorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag menar att risken är rätt så stor att man bara tvättar bort varet.

Så du tror alltså att slakterierna riskerar att kontaminera en hel dagsproduktion och göra människor sjuka för att spara några få ören?

Jag jobbar som styckare på Scan och visst förekommer det varbölder men sett till det stora antalet grisar som slaktas och styckas är det en piss i havet.
När en varböld upptäcks så slänger man den köttbiten direkt och rengör och desinficerar all utrustning som kan ha kommit i kontakt med varet.
Vet inte hur det går till på andra svenska slakterier men jag antar att dom har ungefär samma rutiner.
Citera
2014-01-18, 14:53
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadBorn
Så du tror alltså att slakterierna riskerar att kontaminera en hel dagsproduktion och göra människor sjuka för att spara några få ören?
Jag tror att inom de flesta företag gör man nästan vad som helst för att spara några få ören. Däremot visste jag inte att det skulle kunna vara hälsovådligt, och då blir det ju en helt annan femma.
Citera
2014-01-19, 02:27
Medlem
cineramas avatar
DeadBorn, tack för ditt inlägg som insatt. Då vet jag at man åtminstone inte bara rengör köttet.

Jag förstår att man inte kan undvika att det kommer kroppar med varbölder men att man i alla fall slänger det köttet o rengör verktygen.

Men å andra sidan har jag ju inte träffat på någonting som ser ut som varböld hittills av det kött jag köper. Men man kan ju inte säga om köttfärs visserligen... Kanske man ska börja med att köpa butiksmald färs där man kan titta på medan de kör i kvarnen... Då kan man ju också välja ut köttdelar man vill ha... men dyrt, ja.
Citera
2014-01-19, 03:03
Medlem
Fossilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadBorn

Jag jobbar som styckare på Scan och visst förekommer det varbölder men sett till det stora antalet grisar som slaktas och styckas är det en piss i havet.
När en varböld upptäcks så slänger man den köttbiten direkt och rengör och desinficerar all utrustning som kan ha kommit i kontakt med varet.
Vet inte hur det går till på andra svenska slakterier men jag antar att dom har ungefär samma rutiner.

Bra, tack.

Alltid folk som inte har någon jävla aning själv som öppnar käften och börjar gapa. Sedan sprider sig lögnerna som en sjukdom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in