Svt debatt censurerar inte bara uppenbara SD-anhängare utan även allmänt 'inkorrekta' åsikter. Det är ett extremt intolerant debattklimat där redan nu så om man vill ha ytterligare censur blir det ingen diskussion alls utan en förening för inbördes beundran.
Jag kommenterade t.ex. ett inlägg om prostitution på Svt Debatt och skrev ungefär att det handlar om pengar och makt och att kvinnor, när de har sådana resurser, också kan välja att ägna sig åt sexköp (som i t.ex. Gambia), eftersom jag ansåg att en annan skribent fokuserade för mycket på sexköparnas könstillhörighet. Det är inte den avgörande faktorn menade jag.
Jag fick ett svar från samma skribent med diverse floskler om trafficking etc. och när jag skulle besvara hennes inlägg fick jag plötsligt ett meddelande från moderatorn om att min kommentar "granskades" (i förväg alltså, innan den ens publicerades). Tydligen var det suspekt enligt moderatorerna att skriva truismer om att även kvinnor köper sex.
När jag loggade in igen såg jag att min andra kommentar hade raderats (i förväg). Det enda jag hade skrivit var att trafficking är den form av organiserad brottslighet som har flest kvinnliga huvudaktörer/profitörer. Jag länkade till rikskrims rapport om just trafficking där den uppgiften framgår tydligt.
Jag var mycket saklig och civiliserad och ville enbart nyansera debatten så jag kan inte tolka censuren på annat sätt än att mina åsikter var "fel" enligt moderatorerna.
Därför blir det ironiskt när jag läser följande stycke i protesttexten:
Citat:
Kvinnor som för fram feministiska, antirasistiska eller vänsteråsikter hotas, trakasseras, kränks och blir till och med hackade av andra kommenterare i SVT:s forum.
Nu tror jag att moderatorn utgick ifrån att jag är man men jag skulle vilja tillägga att kvinnor som för fram åsikter som bryter mot den feministiska normen även censureras på Svt Debatt.
Jag ser en betydligt större fara i att debatten blir så kringskuren att alla åsikter som avviker från normen 'försvinner'. Då är det inte längre en debatt utan tillrättalagd propaganda. Fast jag förväntade mig förstås inte mer av Svt.