2015-09-01, 21:14
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggarenB
Hej gott folk!

Nu är det så att jag ska hjälpa en äldre familjemedlem imorgon med ett bankärende. Problemet är att denne inte hittat sitt vanliga id kort.

Det jag undrar nu är om ett färdtjänst kort räcker som en id handling? Tycker fan att det borde göra det iomed att både bild och personnummer finns med på kortet. Det är dessutom ett kort från staten.

Snabbt svar önskas gott folk.

Edit: småfel här o där.

Tvek om det fungerar, är väl bara pass, körkort samt id kort som räknas som godkända handlingar.
Citera
2015-09-03, 11:49
  #158
Medlem
Hej. Jag är nyligen fyllda 18 år och mina föräldrar har fortfarande övertag av mitt konto och att dom ser vad jag köper. Jag har bytt lösen till login på nordea där man har 4 st siffror som loggar in efter sitt personnummer skrivet.

Även fast jag har bytt lösenord, kan de se vad jag köper? Jag köpte telefonsex bara för att. Man blir ju lite galen på uppåt saker så har väl gjort bort mig en del.

Iallafall, är allt lugnt eller föräldrarna se ändå? Jag vill verkligen inte att dom ska tycka jag är en pervers kille haha. Jag har ångest eftersom de är gamla gubbar som ringer in dit och sånt.

Mvh
Citera
2015-09-03, 15:05
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emotionalz
Hej. Jag är nyligen fyllda 18 år och mina föräldrar har fortfarande övertag av mitt konto och att dom ser vad jag köper. Jag har bytt lösen till login på nordea där man har 4 st siffror som loggar in efter sitt personnummer skrivet.

Även fast jag har bytt lösenord, kan de se vad jag köper? Jag köpte telefonsex bara för att. Man blir ju lite galen på uppåt saker så har väl gjort bort mig en del.

Iallafall, är allt lugnt eller föräldrarna se ändå? Jag vill verkligen inte att dom ska tycka jag är en pervers kille haha. Jag har ångest eftersom de är gamla gubbar som ringer in dit och sånt.

Mvh

Snälla någon hjälp, jag bryr mig enkelt för saker men denna gång har det gått över gränsen. Jag sitter med en flaska acetylfentanyl nu och flera subutex och vill bara dö. Jag funderar på att göra det om det här inte går att fixa. Kan mina föräldrar ha kontroll över mitt konto fastän jag har ändrat lösen på de fyra siffrorna som man skriver in på personnummerinloggning.

Har ni någon tanke på vad jag kan säga, ljuga givetvis för jag vill ärligt dö just nu och är inte rädd för det så skulle uppskatta lite hjälp och jag menar inte att söka uppmärksamhet. Eller jo på ett sätt så vill jag ha hjälp men jag har gjort de misstaget själv.

Jag kommer ta självmord om jag inte får något svar inom 1h. Min pappa slutar då. Utpressning kanske de låter som, idk jag vill bara ha hjälp.

Jag vill träffa min moster i nästa dimension. Jag vill dö med en positivt inställning på ett sätt också.
Hon betydde allt för mig och allt är bara sabbat nu.

Aja tik tak tik tak.... (-@Д@) rädd in one way, not in another.
Citera
2015-09-03, 22:31
  #160
Medlem
Kadeks avatar
Hej,

använder dina föräldrar kod som du nu bytt kan de inte logga in och kolla dina inköp/insättningar.

Sen låter det som om dina föräldrar är oroliga för dig. Att du köpt telefonsex är nog ditt minsta bekymmer döma av dina drastiska planer.

Kram Kadek
Citera
2015-09-06, 23:37
  #161
Medlem
Ngyuens avatar
Hejsan!


Jag har precis landat ett liknande jobb som ditt. De är extremt luriga med informationen om min första tid. Det enda jag vet är att vi ska ha tre veckors utbildning


Kan du berätta vad utbildningen innebar?
Citera
2015-10-10, 19:05
  #162
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Varför måste jag öppna mitt kort för köp på internet varje gång jag använda mitt kort till något som inte har 3D secure?

Jag använder frekvent Paypal då dessa erbjuder en smidig tjänst med bra konsumentskydd, nu måste jag alltså logga in på min internetbank och öppna mitt kort varje gång jag vill köpa något med Paypal...

Någon som kan tipsa om en bra bank som inte rövknullar sina kunder med säkerhetslösningar i absurdum för att Magda, 75 har gett bort sitt kortnummer till någon "IT tekniker" från Indien?
Citera
2015-10-19, 18:04
  #163
Medlem
Fick hem en ny kortläsare idag från Nordea helt sonika.

Har inte beställt någon, men såg ju legit ut med tanke på den är inplastad, ett seriöst "hej bla bla från nordea"-brev" och en sladd. Men jag blir ändå suspicious. Varför får jag en ny utan att jag beställt en?

Ja, jag är nojjig och misstänksam av mig i naturen. Speciellt med phishing osv

Men nog borde det vara legit va? Typ att min gamla är för gammal eller ngåot, har ju trots allt aldrig bytt batteri på den och haft den något(några?) år.

Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Varför måste jag öppna mitt kort för köp på internet varje gång jag använda mitt kort till något som inte har 3D secure?

Jag använder frekvent Paypal då dessa erbjuder en smidig tjänst med bra konsumentskydd, nu måste jag alltså logga in på min internetbank och öppna mitt kort varje gång jag vill köpa något med Paypal...

Någon som kan tipsa om en bra bank som inte rövknullar sina kunder med säkerhetslösningar i absurdum för att Magda, 75 har gett bort sitt kortnummer till någon "IT tekniker" från Indien?
Huh?

jag använder frekvent PayPal dels via mitt företag men även privat. Behöver aldrig öppna mitt kort för köp på internet så som du säger. Är nog något från din egen sida du tabbat dig med...? Gå in och ställ in att du enablar kortet för köp över hela världen inne på hemsidan. Logga in med BankID och sen ställer du in. Voila. Gjorde det med mitt nya kort för någon vecka sen, och har betalt saker på andra sidan klotet osv.

Så det är nog nåt från din sida! Om du inte har typ VisaElectron eller något sånt B-variant kort?
Citera
2015-10-19, 21:37
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Varför måste jag öppna mitt kort för köp på internet varje gång jag använda mitt kort till något som inte har 3D secure?

Jag använder frekvent Paypal då dessa erbjuder en smidig tjänst med bra konsumentskydd, nu måste jag alltså logga in på min internetbank och öppna mitt kort varje gång jag vill köpa något med Paypal...

Någon som kan tipsa om en bra bank som inte rövknullar sina kunder med säkerhetslösningar i absurdum för att Magda, 75 har gett bort sitt kortnummer till någon "IT tekniker" från Indien?

En ny säkerhetsrutin de infört, står om det på deras hemsida.

"Från och med 5 oktober 2015 inför vi en ny rutin för kortköp på Internetbutiker som inte är anslutna till 3D Secure (butiker som inte kräver identifiering med Mobilt BankID eller kortläsare vid köp). Detta gör vi för att skydda dig som kund mot kortbedrägerier på Internet."

http://www.nordea.se/privat/vardagstjanster/kort/Internetkop.html

Och sen är det inte tyvärr bara Magda 85 som delar med sig sina kortnummer, finns även pantskallen i yngre åldrar som inte borde få hantera bankkort.
__________________
Senast redigerad av booja 2015-10-19 kl. 21:40.
Citera
2015-10-19, 21:38
  #165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
Fick hem en ny kortläsare idag från Nordea helt sonika.

Har inte beställt någon, men såg ju legit ut med tanke på den är inplastad, ett seriöst "hej bla bla från nordea"-brev" och en sladd. Men jag blir ändå suspicious. Varför får jag en ny utan att jag beställt en?

Testat ringa Nordea kundtjänst, misstänker att de kan svara på denna frågan bättre än någon på flashback.
Citera
2015-10-19, 22:10
  #166
Medlem
Fick mitt mobila BankId spärrat. För att fixa ett nytt behöver jag antingen logga in med kortläsaren (fick en trasig) eller använda mobilt BankId då jag loggar in. Hur är enklaste sättet att lösa problemet. Nordea stänger kl.3 och har i princip aldrig tid att fara dit. Vad är enklaste sättet att fixa det?
Citera
2015-11-02, 01:22
  #167
Medlem
shadow666s avatar
När öppnar nordeas hemsida igen?
Citera
2015-11-02, 09:27
  #168
Medlem
Tjena!
Jag befinner mig för tillfället i Australien, mina cash har tagit slut och jag försöker betala med mitt visa kort men det fungerar inte. Varken att ta ut pengar "felkod e57?, your bank has prohibited acces to this card" eller att betala boende.
För mitt boende var jag tvungen att betala till Paypal och sen betala till boendet online, för det gick ju inte med nordea. Så skevt.
Jag har gjort en utlandsbetalning till mitt australiensiska konto men det tar ett par dagar och jag har inga cash och är utsvulten..
Finns det nåt nummer jag kan ringa eller kan jag ta ut pengar på typ nån affär eller köpa nån tjänst?
Det finns ju pengar på mitt konto... Jag vill gärna ha tips på hur jag kan köpa mat för dom.

Tack för svar.

/mvh hungrig Astro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in