Flashback bygger pepparkakshus!
2014-05-14, 22:15
Medlem
Paniken sprider sig inför EU valet. Man har till och med börjat rappa(kalja) för att locka ungdomar att rösta. De som farit mest illa i hela EU. Jag tror inte ungdomarna går på detta.
Torsdag ska man hålla en debatt mellan de som vill bli ny ordförande och nu kallas det att rösta för en president. Hjälper inte det så tror jag att det kommer en ny debatt om vem som ska bli GUD i EU.

Reading tittade i sin börs och sade att EU valet är viktigare än inhemska val.
Citera
2014-05-15, 11:59
Medlem
Det verkar som om när man hissade EU flaggan så ökade extremistpartierna i Europa
Citera
2014-05-15, 14:13
Medlem
Genom att bojkotta EU-valet försvarar man demokratin. EU har inte med folkmakt att göra. Hela EU-konstruktionen är de europeiska storföretagens och makteliternas metod för att ta ifrån vanliga människor allt verkligt inflytande. Det är en illusion att propagera för EU:s låtsasparlament.

EU:s politik består av massarbetslöshet, jobbexport, lönedumpning, sjukvårdsslakt och social nedrustning. Detta är organiskt en del av EU. Att bojkotta EU-valet är att kräva "Sverige ut ur EU". För ett nationellt självbestämmande där folkens väl går före storfinansens.
Citera
2014-05-16, 00:26
Medlem
HipsterHitlers avatar
Hej uea

Om jag förstått det rätt menar du att det bästa skulle vara att avstå från att delta? Lutar åt det hållet då jag är inte speciellt övertygad om att en röst på pajasarna i SD e.d. skulle göra situationen bättre, snarare kontraproduktivt.
Citera
2014-05-16, 04:41
Medlem
TopC4Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipsterHitler
Hej uea

Om jag förstått det rätt menar du att det bästa skulle vara att avstå från att delta? Lutar åt det hållet då jag är inte speciellt övertygad om att en röst på pajasarna i SD e.d. skulle göra situationen bättre, snarare kontraproduktivt.

Procentsatsen för partierna blir oförändrad om du låter bli att rösta. En röst på ett EU-kritiskt parti är en röst på ett EU-kritiskt parti(VP, junilistan, SD)
Citera
2014-05-16, 05:12
Medlem
LaaseUWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Genom att bojkotta EU-valet försvarar man demokratin...

Citat:
... bästa skulle vara att avstå från att delta? Lutar åt det hållet...

Min tanke som EU motståndare är som följer, jag väljer nu användare uea som exempel, inget personligt:

Jag startade tidigare idag en förening som heter Piska Uea till döds med ett kort snöre, föreningen har tio medlemmar.

Uea kan inte hindra föreningens existens eller att den har tio medlemmar, det är som det är.

Uea kan nu välja att ta en stol av tio i föreningen och försöka påverka, eller att stå utanför och inte ha något inflytande.

Jag anser att det är bättre att pallra sig iväg till vallokalen och lägga sin röst på någon som kommer rösta NEJ då frågor kommer upp som behandlar större inflytande från EU ( bara ett exempel ).
Citera
2014-05-16, 11:27
Medlem
Tackar för erbjudandet om en stol i er förening men jag säger som Groucho Marx. ”En förening som vill ha mig som medlem skulle jag aldrig vara med i”.

Möjligen kunde jag gå med och när ni går och fikar så plockar jag en femhundring från alla medlemmars plånböcker och när ni sedan märker det så kan ni bara säga; Vi är ju en EU förening och då polisanmäler vi inte, utan vi hemligstämplar och glömmer det hela.
Citera
2014-05-16, 19:42
Medlem
HipsterHitlers avatar
Förstår vad ni menar. Hur stort inflytande har EU-kritiker i parlamentet? Säger en blank röst mer än ingen?
Citera
2014-05-16, 23:09
Medlem
Francois-Maries avatar
Citat:
Förstår vad ni menar. Hur stort inflytande har EU-kritiker i parlamentet? Säger en blank röst mer än ingen?

Tycker att statsvetaren Göran von Sydow gör en bra analys i dokumentären "Europas val"

http://www.svtplay.se/dokument-inifran

Han säger där " i stor utsträckning är EU fortfarande ett mellanstatligt samarbete och - när det gäller - framtida fördragsändringar och större initiativ, då är det den nationella vägen man måste gå ... dom framförhandlas av dom regeringar vi väljer fram... när det gäller framtidsfrågorna är det något vi borde diskutera i riksdagsvalet för det är så man kan påverka dom långsiktiga frågorna."

Han tillfrågas då om han tror att man kommer att göra det. Svaret är "det kommer man inte att göra!"

Så faktum kvarstår att EU-valet är i praktiken ett försök att i efterhand legitimera ett odemokratiskt beslutsfattande ungefär som man i Sovjetunionen och dess satellitstater hade "val" där man i efterhand gav sitt stöd åt kommunistpartiets beslut och nomineringar. Systemen är ju litet olika så EU har ju ett uppenbart trovärdighetsproblem när man bara har 20-40% valdeltagande jämfört med kommunisternas 99%.

Om man ska rösta eller inte? Ja det är väl upp till vars och ens samvete. Själv lutar jag att rösta på ett uttalat EU-kritiskt parti.
Citera
2014-05-17, 10:36
Medlem
Efter att ha sett filmen.
Det har blivit något att liknas vi de ryska dockorna. Först skalet EU sedan lyfter man bort första skalet och då euron, sedan nästa en bankunion och nästa ett ytterligare nytt parlament.
Citera
2014-05-17, 11:52
Medlem
EU vill (troligen för egen vinning) hjälpa Ukraina kanske på samma sätt som då tokiga Stalin skickade sina lakejer till ”Europas kornbod” där de tömde böndernas lador och lät dem svälta ihjäl. Sedan såldes det till Europa och man handlade hej vilt med Stalin.
Citera
2014-05-17, 12:43
Medlem
Ju korruptare en stat (EU) är desto fler är lagarna (direktiven). Nu senast kräver EU nya vattenmätare för varje lägenhet. Snart kommer väl direktiv om stegmätare på skorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in