Historien verka upprepa sig.
Bedrägerirapporten, alltså parlamentarikernas förskingringar, enligt Daily Telegraph på summor 1,5 miljarder årligen. Den finns endast i ett exemplar inlåst i ett rum med vakt utanför. En engelsk parlamentariker läste den ”It´s awful”. Sedan har Carl Schlyter läst den och kommenterat: ”Det är en av de värre som jag läst, men jag är förbjuden att kommentera den för jag har tvingats skriva under en tystnadsplikt".
Först kommenterade Pöttering: ”bedrägerirapporten är inte hemlig det är bara ett fåtal som får läsa den”. Sedan.
Pöttering vägrade lämna ut den inför 2009 års val med motiveringen att om vi lämnar ut den så kommer valdetagandet i Europa minska avsevärt.
Man har dessutom förbjudit all revision före 2006.
Björn von der Esch skrev att om EU varit ett företag så hade de aldrig beviljats ansvarsfrihet.
Det är snart dags för en ny hemligstämplad ”bedrägerirapport” denna gång om europarådet.
Flera nuvarande och tidigare medlemmar i Europarådets parlamentariska församling misstänks ha fått pengar av Azerbajdzjans regim för att försöka rentvå landets människorättsrykte i Europa. I åtminstone ett fall har mutor i miljonbelopp betalats åt en sittande medlem. Mutmisstankarna förvånar inte tidigare medlemmar Svenska Yle har talat med.
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...h-penningtvatt