Flashback bygger pepparkakshus!
2019-04-18, 14:53
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Det är ointressant för tvärs emot dig så litar på vad riksdagsmän från olika partier som suttit i riksdagen i årtionden anser och inte vad du tycker.

Dessutom ökar tveksamheten när farbror sven, även anser att förutom de svenska tidningarna, så anser du att världspressen, alltså den engelska, som går att läsa nästan överallt i världen är inkompetenta.

Jag tror att farbror sven har läst ”Also sprach Zarathustra” av friedrich nietzsche för många gånger, som handlar om övermänniskan.

Som sagt, jag väntar på dig. DU har valt diskussionsämnet:

"Innan vi gick med i EU så fattade riksdagen med sina 349 ledamöter alla beslut som gällde vårt land. Nu visar det sig att 60 % av besluten istället tas i EU. Vi bara skulle behöva ha kvar 40 % av ledamöterna."

Kom igen nu. Det kan ju finnas andra som läser här hur du fegar ur.

Ta mina punkter i de tidigare inläggen och bemöt dem.

För övrigt har jag inte dömt ut all press. Det är bara att läsa i tråden. Men om många artiklar eller notiser inte är felaktiga eller vinklade så är de som oftast ofullständiga. Det är inte så konstigt, det mesta vi läser är ju andra handsinformation. Men när man då ska sätta sig in i en fråga, vilket du uppenbarligen inte gör, så får man gå vidare. Helst förstås till källan. Något du tycks undvika.
Citera
2019-04-18, 15:33
Medlem
Två tidigare talmän, Thage G Peterson (S) och Ingegerd Troedsson (M) är bara några av de som tycker att antalet riksdagsledamöter borde minskas drastiskt.

Tror verkligen farbror sven att dessa tidigare talmän i Sveriges riksdag skulle äventyra demokratin i Sverige. Det tror inte jag. När du kan bevisa att de här två är antidemokratiska tillsamman med övrig som jag länkat till så kan vi fortsätta.

(Thomas Bodström, Magdalena Andersson, Hans Wallmark, Fredrik Reinfeldt,)
Citera
2019-04-19, 09:53
Medlem
EU-parlamentarikerna får 4 416 euro i månaden utöver lönen – men behöver inte redovisa en cent. Det vore nämligen integritetskränkande, tycker EU-domstolen. TROTS ATT DET ÄR SKATTEPENGAR.

https://www.expressen.se/ledare/lagg-kvittona-pa-bordet-eu-parlamentariker/

En liten slutkläm som dök upp idag om den svenska riksdagen som visar att den endast består av ego trippade individer eller sådan som blundar..

Ex-politikerna som fortfarande försörjs av riksdagen – här är hela listan
Före detta riksdagspolitiker kvitterade förra året ut drygt 18,6 miljoner kronor i inkomstgaranti. 104 personer, som inte längre har några uppdrag, försörjs helt eller delvis av riksdagen, visar en kartläggning som Dagens Nyheter har gjort.
Enligt tidningens kartläggning är det just nu 39 ledamöter från Socialdemokraterna, 7 från Vänsterpartiet, 13 från Miljöpartiet, 4 från Centerpartiet, 4 från Liberalerna, 26 från Moderaterna, 8 från Kristdemokraterna och 3 från Sverigedemokraterna som tar del av riksdagens inkomstgaranti.

https://www.expressen.se/nyheter/over-100-ex-politiker-lever-pa-skattepengar/

https://www.tv4.se/nyheterna
Citera
2019-04-19, 21:43
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Två tidigare talmän, Thage G Peterson (S) och Ingegerd Troedsson (M) är bara några av de som tycker att antalet riksdagsledamöter borde minskas drastiskt.

Tror verkligen farbror sven att dessa tidigare talmän i Sveriges riksdag skulle äventyra demokratin i Sverige. Det tror inte jag. När du kan bevisa att de här två är antidemokratiska tillsamman med övrig som jag länkat till så kan vi fortsätta.

(Thomas Bodström, Magdalena Andersson, Hans Wallmark, Fredrik Reinfeldt,)

Jag har inte fört något äventyrande av den svenska demokratin på tal, om riksdagen bantas.
Jag har inte andats en stavelse om att de två talmännen är antidemokratiska för att de föreslagit en bantad riksdag.

Har du förstått dessa två meningar?

Jag har dessutom skrivit att jag kan tänka mig en bantad riksdag. Har du missat det?

Jag har också skrivit att detta är något för avdelningen inrikespolitik. Ta upp frågan där. Jag kan komma in och stötta dig om du får problem.

Inga av dessa höga politiker vill banta riksdagen av det skäl du uppgivit, så du ska inte försöka gömma dig bakom dem. Om någon sagt det du har skrivit, så kan du plocka fram det:

"Innan vi gick med i EU så fattade riksdagen med sina 349 ledamöter alla beslut som gällde vårt land. Nu visar det sig att 60 % av besluten istället tas i EU. Vi bara skulle behöva ha kvar 40 % av ledamöterna."

Är det femte gången jag ber dig att reda ut detta?
Citera
2019-04-19, 21:44
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
En liten slutkläm som dök upp idag om den svenska riksdagen som visar att den endast består av ego trippade individer eller sådan som blundar..

Ex-politikerna som fortfarande försörjs av riksdagen – här är hela listan
Före detta riksdagspolitiker kvitterade förra året ut drygt 18,6 miljoner kronor i inkomstgaranti. 104 personer, som inte längre har några uppdrag, försörjs helt eller delvis av riksdagen, visar en kartläggning som Dagens Nyheter har gjort.
Enligt tidningens kartläggning är det just nu 39 ledamöter från Socialdemokraterna, 7 från Vänsterpartiet, 13 från Miljöpartiet, 4 från Centerpartiet, 4 från Liberalerna, 26 från Moderaterna, 8 från Kristdemokraterna och 3 från Sverigedemokraterna som tar del av riksdagens inkomstgaranti.

https://www.expressen.se/nyheter/over-100-ex-politiker-lever-pa-skattepengar/

https://www.tv4.se/nyheterna

Fel tråd- gå till inrikespolitik
Citera
2019-04-20, 08:57
Medlem
Medvind för Farage inför EU-val.

Vi, även farbror sven får väl hoppas att EU snart imploderar.

Succé för ytterkantshögern – om britterna ställer upp
Europas högerpopulister och nationalister flåsar mittenpartierna i nacken. Enligt den senaste stora opinionsmätningen skulle EU-kritiska partier på den yttersta högerkanten få bara några få röster färre än EU:s moderater och kristdemokrater.

BRYSSEL Opinionsundersökningen släpptes på skärtorsdagen och är en sammanställning av sonderingar i alla de 28 EU-länderna. Det är också den allra sista mätningen som EU-parlamentets statistiker och valarbetare släpper inför EU-valet, som går av stapeln under tre dagar i slutet av nästa månad. I Sverige blir valdagen söndagen den 26 maj.

Sannfinländarna har presenterat sina kandidater i EU-valet. I samma veva klarnade det att partiet är med och planerar en ny grupp i parlamentet. Kritik mot utvecklingen inom EU och invandringen förenar.

Sannfinländarnas valprogram i EU-valet bjuder inte på stora överraskningar. Det handlar om kritik mot EU, euron, invandringspolitiken och försöken att begränsa medlemsländernas självbestämmanderätt.
Citera
2019-04-20, 11:07
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Medvind för Farage inför EU-val.

Vi, även farbror sven får väl hoppas att EU snart imploderar.

Succé för ytterkantshögern – om britterna ställer upp
Europas högerpopulister och nationalister flåsar mittenpartierna i nacken. Enligt den senaste stora opinionsmätningen skulle EU-kritiska partier på den yttersta högerkanten få bara några få röster färre än EU:s moderater och kristdemokrater.

BRYSSEL Opinionsundersökningen släpptes på skärtorsdagen och är en sammanställning av sonderingar i alla de 28 EU-länderna. Det är också den allra sista mätningen som EU-parlamentets statistiker och valarbetare släpper inför EU-valet, som går av stapeln under tre dagar i slutet av nästa månad. I Sverige blir valdagen söndagen den 26 maj.

Sannfinländarna har presenterat sina kandidater i EU-valet. I samma veva klarnade det att partiet är med och planerar en ny grupp i parlamentet. Kritik mot utvecklingen inom EU och invandringen förenar.

Sannfinländarnas valprogram i EU-valet bjuder inte på stora överraskningar. Det handlar om kritik mot EU, euron, invandringspolitiken och försöken att begränsa medlemsländernas självbestämmanderätt.

Självklart hoppas jag inte det, detta projekt är helt unikt. Och så kommer heller inte att ske i första taget, så vida inte himlen faller ner. Jag har sagt det ett par gånger redan- men du har nog missat det: några knapptryckningar av t.ex. en stor grupp högerpopulister monterar inte ner EU. Men du verkar helt okunnig trots alla år med dagligt postande här, eller kanske just därför.

Jag väntar fortfarande att du ska ta dig an den diskussion du själv har tagit upp, men som du ständigt undviker. Kom in i matchen nu.
Senast redigerad av farbror Sven 2019-04-20 kl. 11:10.
Citera
2019-04-20, 11:22
Medlem
Man kan inte äta den skattefinansierade kakan och samtidigt ha den kvar.

Jag tror alla som läser att 60% av våra lagar bestäms i Bryssel ,så fullt klar att man kan minska den svenska riksdagen förhållandevis på samma sätt som SKL skriver. Att det då skulle drabba våra riksdagsledamöter är fullt klart och de skulle aldrig skulle, om de inte var tvungna acceptera en minskning.
Jag kommer ihåg när SD kom in i riksdagen första gången då var det nästan en ”lynchmobb” bland de etablerade partierna när de tappade en massa stolar i riksdagen och att de nu skulle medverka till ytterligare en minskning är helt osannolikt.
Citera
2019-04-22, 10:00
Medlem
Nu börjar EU;s ”tårkanal” göra sig gällande.

– Moderaterna har varit min största besvikelse de här åren.
https://www.expressen.se/nyheter/qs/moderaterna-har-varit-min-storsta-besvikelse/

Så här i efterhand handlade det nog inte bara om de där styrelseuppdragen, konstaterar hon.
Utan om henne.
– Jag har hela tiden fått veta att jag är fel. Småsaker som att jag skulle inte ha de smycken jag hade, jag skulle inte hälsa med att pussa på kinden. Sådana saker. Jag var för mycket för partiet helt enkelt.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/jag-onskar-liberalerna-all-framgang-men-bibehaller-min-valhemlighet/
Citera
2019-04-22, 11:24
Medlem
Citat:
Man kan inte äta den skattefinansierade kakan och samtidigt ha den kvar.

Jag tror alla som läser att 60% av våra lagar bestäms i Bryssel ,så fullt klar att man kan minska den svenska riksdagen förhållandevis på samma sätt som SKL skriver. Att det då skulle drabba våra riksdagsledamöter är fullt klart och de skulle aldrig skulle, om de inte var tvungna acceptera en minskning.
Jag kommer ihåg när SD kom in i riksdagen första gången då var det nästan en ”lynchmobb” bland de etablerade partierna när de tappade en massa stolar i riksdagen och att de nu skulle medverka till ytterligare en minskning är helt osannolikt.

När man ska granska och implementera EU lagar och regler i Sverige, kan det vara lika omfattande arbete, eller mer mödosamt än att hitta på en egen lag. Om vi har olika åsikter om antalet politiker i Sverige, är det OK, eftersom vi får tycka olika.

Om man är kritisk till EU är det väl en fördel om det är många krafter i Sverige som har koll, och ser till att det blir rätt gränsdragningar om vad vi bestämmer själva, så att inga bestämmelser implementeras utan granskning.

Visst är det dyrt att ha demokrati och avlöna riksdagsmän, men i den svenska statens rullians av pengar, är det inga stora pengar det handlar om. Med tanke på befolkningsökningen är det konstigt att vilja minska antalet riksdagsmän. En klåfingrig och desperat tanke som inte löser de problem man vill lösa.
Citera
2019-04-22, 12:59
Medlem
Riksdagen behöver en rejäl bantning.

FREDRIK REINFELDT Publicerad 26 sep 2018 kl 06.00

”Det är illa om medborgarna upplever att riksdagens makt utövas av en undanglidande, grå massa.”
För stor riksdaför målata
Genom åren har till och med riksdagsledamöter själva föreslagit bantingskurer. 1996 skrev unge herr Fredrik Reinfeldt (M) i en motion att riksdagen skulle halveras, då det "skulle ställa större krav på varje enskild ledamot att ha en bättre helhetsuppfattning om politiken", påminde Aftonbladet.

https://www.expressen.se/ledare/ge-oss-farre-och-piggare-folkvalda-i-riksdagen/
Citera
2019-04-22, 13:05
Medlem
Citat:
Riksdagen behöver en rejäl bantning.

FREDRIK REINFELDT Publicerad 26 sep 2018 kl 06.00

”Det är illa om medborgarna upplever att riksdagens makt utövas av en undanglidande, grå massa.”
För stor riksdaför målata
Genom åren har till och med riksdagsledamöter själva föreslagit bantingskurer. 1996 skrev unge herr Fredrik Reinfeldt (M) i en motion att riksdagen skulle halveras, då det "skulle ställa större krav på varje enskild ledamot att ha en bättre helhetsuppfattning om politiken", påminde Aftonbladet.

https://www.expressen.se/ledare/ge-oss-farre-och-piggare-folkvalda-i-riksdagen/

Har det inte visat sig att Reinfeldts politik och tokerier är en stor del av orsaken till Sveriges problem, även med EU?

Har du inget bättre argument i sak, än att Reinfeldt den store tänkaren, tänkte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in