Citat:
Ursprungligen postat av
uea
Två tidigare talmän, Thage G Peterson (S) och Ingegerd Troedsson (M) är bara några av de som tycker att antalet riksdagsledamöter borde minskas drastiskt.
Tror verkligen farbror sven att dessa tidigare talmän i Sveriges riksdag skulle äventyra demokratin i Sverige. Det tror inte jag. När du kan bevisa att de här två är antidemokratiska tillsamman med övrig som jag länkat till så kan vi fortsätta.
(Thomas Bodström, Magdalena Andersson, Hans Wallmark, Fredrik Reinfeldt,)
Jag har inte fört något äventyrande av den svenska demokratin på tal, om riksdagen bantas.
Jag har inte andats en stavelse om att de två talmännen är antidemokratiska för att de föreslagit en bantad riksdag.
Har du förstått dessa två meningar?
Jag har dessutom skrivit att jag kan tänka mig en bantad riksdag. Har du missat det?
Jag har också skrivit att detta är något för avdelningen inrikespolitik. Ta upp frågan där. Jag kan komma in och stötta dig om du får problem.
Inga av dessa höga politiker vill banta riksdagen av det skäl du uppgivit, så du ska inte försöka gömma dig bakom dem. Om någon sagt det du har skrivit, så kan du plocka fram det:
"Innan vi gick med i EU så fattade riksdagen med sina 349 ledamöter alla beslut som gällde vårt land. Nu visar det sig att 60 % av besluten istället tas i EU. Vi bara skulle behöva ha kvar 40 % av ledamöterna."
Är det femte gången jag ber dig att reda ut detta?