• 1
  • 2
2014-01-14, 17:18
Medlem
Baseballbats avatar
Ska hålla mig kort.

Jag och min sambo har gjort slut.
Lägenheten står i mitt namn.
Räkningarna är mitt namn (tv abonnemang m.m.)

Jag har nu inte inkomsten att klara av mina räkningar, hyran och maten själv. (Vi var ihop i nästan 5 år, jag hade en ekonomi som vart anpassad till det. Avbetalningar etc och alla sparade pengar gick till att vi reste ihop. Jag har 0kr sparat. )

Jag kan inte flytta, för ifall jag flyttar måste jag på något sätt betala besiktningen. Vilket kommer gå på drygt 15tkr. Golv som gått sönder pga olika anledningar. Hyresvärden tar ALDRIG det på avbetalning utan max 2 månader.

Så ifall jag flyttar till en lägenhet som har 2tkr mindre i hyra, så kommer jag ändå inte klara av mina räkningar för jag måste betala besiktningen på den gamla på något sätt och jag kommer antagligen få dubbel hyra.

Jag ligger just nu omkring 2000 minus varje månad. Har sagt upp allt jag kan.
Jag har sålt allt jag kan av värde.

Mitt ex kommer inte betala sin del av besiktningen eller räkningarna.

JAG HAR INGEN ATT LÅNA AV HELLER SÅ NÄMN INTE ENS DET.

Lösningar?
Bättre arbete. Problemet är att det kommer inte ta 1 vecka att fixa detta. Jag har ett jobb som ger mig 110-120h i månaden just nu. Bor i en VÄLDIGT liten stad och just nu finns det 19-25 arbeten ute på AMS.

Så några råd?
Citera
2014-01-14, 17:23
Medlem
Börja med att säga upp alla abbonemang. Ring banken. Prata med din arbetsgivare. Kanske även kontakta en mäklare. Ta det lugnt och gör inte av med pengar i onödan just nu, det som kan vänta får vänta.

EDIT: oj, ser mer ut som om du hyr, då är mäklaren ingen som kan hjälpa, och kanske inte banken heller om du inte har stora lån av någon annan anledning.. prata med hyresvärden istället.
Senast redigerad av se33 2014-01-14 kl. 17:25.
Citera
2014-01-14, 17:26
Medlem
Fråga förädlarna?

edit: såg att du inte kunde låna
Senast redigerad av MissTight 2014-01-14 kl. 17:28.
Citera
2014-01-14, 17:27
Medlem
BornToBeFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baseballbat
Ska hålla mig kort.

Jag och min sambo har gjort slut.
Lägenheten står i mitt namn.
Räkningarna är mitt namn (tv abonnemang m.m.)

Jag har nu inte inkomsten att klara av mina räkningar, hyran och maten själv. (Vi var ihop i nästan 5 år, jag hade en ekonomi som vart anpassad till det. Avbetalningar etc och alla sparade pengar gick till att vi reste ihop. Jag har 0kr sparat. )

Jag kan inte flytta, för ifall jag flyttar måste jag på något sätt betala besiktningen. Vilket kommer gå på drygt 15tkr. Golv som gått sönder pga olika anledningar. Hyresvärden tar ALDRIG det på avbetalning utan max 2 månader.

Så ifall jag flyttar till en lägenhet som har 2tkr mindre i hyra, så kommer jag ändå inte klara av mina räkningar för jag måste betala besiktningen på den gamla på något sätt och jag kommer antagligen få dubbel hyra.

Jag ligger just nu omkring 2000 minus varje månad. Har sagt upp allt jag kan.
Jag har sålt allt jag kan av värde.

Mitt ex kommer inte betala sin del av besiktningen eller räkningarna.

JAG HAR INGEN ATT LÅNA AV HELLER SÅ NÄMN INTE ENS DET.

Lösningar?
Bättre arbete. Problemet är att det kommer inte ta 1 vecka att fixa detta. Jag har ett jobb som ger mig 110-120h i månaden just nu. Bor i en VÄLDIGT liten stad och just nu finns det 19-25 arbeten ute på AMS.

Så några råd?

Får man fråga vad din årsinkomst ligger på just nu?

Är du fast anställd, tills vidare eller vikarie?

Hur hög är hyran på lgh? Är det en hyresrätt eller bostadsrätt? Hur stor är den?

Hur mycket har du i avbetalningar varje månad?

Edit: Såg att du redan svarat på lite.
Citera
2014-01-14, 17:29
Medlem
Adonis avatar
Vad jobbar du med? Sök alla dessa 19-25 jobb och se om du får något som kanske är bättre betalt.
Jag antar att man inte kan kräva ett ex att betala efterssom det är skrivet i ditt namn, hon har väl ingen skyldighet att betala. Prata med någon bank eller någon som är duktig på privatekonomi och ta inga dyra lån (sms-lån).
Citera
2014-01-14, 17:39
Medlem
swede1986s avatar
Kan du ta in en inneboende? Kolla om det är någon annons ute från någon som vill hyra ett rum.
Citera
2014-01-14, 17:40
Medlem
Baseballbats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se33
Börja med att säga upp alla abbonemang. Ring banken. Prata med din arbetsgivare. Kanske även kontakta en mäklare. Ta det lugnt och gör inte av med pengar i onödan just nu, det som kan vänta får vänta.

EDIT: oj, ser mer ut som om du hyr, då är mäklaren ingen som kan hjälpa, och kanske inte banken heller om du inte har stora lån av någon annan anledning.. prata med hyresvärden istället.
Jag har redan sagt upp allt som jag kan! Vilket suger, sagt upp gym m.m.
Det tar fortfarande 3 månader för vissa saker att försvinna.. vilket jag inte har pengar till.
Det är efter allt är borta som jag inte har pengar kvar.

Jag kan inte ta några lån för jag har inte fast jobb. Jag kan inte heller snacka med min arbetsgivare för de bryr sig inte alls.

Ja, jag hyr. Tror du verkligen min hyresvärd skulle bry sig om min ekonomi?

Citat:
Ursprungligen postat av BornToBeFree
Får man fråga vad din årsinkomst ligger på just nu?

Är du fast anställd, tills vidare eller vikarie?

Hur hög är hyran på lgh? Är det en hyresrätt eller bostadsrätt? Hur stor är den?

Hur mycket har du i avbetalningar varje månad?

Edit: Såg att du redan svarat på lite.

Den ligger på omkring 220,000 tror jag.
Behovsanställd just nu. Ska få kontrakt igen som tidsbegränsat men chefen är på semester. Ska då få 50-75 %.

Hyran ligger på 6200kr och den är 70kvm. Det är hyresrätt.

---------
Inkomst: Omkring 11,5tkr i månaden.

Hyra: 6200
Klarna: 400kr i månaden (Totalt 5000)
Ikea: 500kr i månaden (Totalt 11,000)
Telia (Bredband, tv samt avbetalning på en surfplatta): No clue faktiskt.. har sagt upp och ändrat så mycket så inte exakt säker på vad det kommer gå på. 700 kanske tack vare surfplattan. Det är 6 månader kvar på plattan.
CSN: 1350kr (Totalt 16,000kr) jag studerade 2 månader förra året och tog lån under den tiden. Ska börja betala nu.
Busskort: 500kr
Telenor (Telefon och abonnemang): 500kr
El (betalar varje 3 månader): Denna månaden är det 1300kr - Omkring 250kr i månaden.
Alfakassan: 150kr
Hemförsäkring: 200 - Men får nog säga upp detta..
Hyresgästförening: 90kr - Samma här..

Totalt: 11890kr i räkningar. Detta är utan mat. Dock får jag mat när jag jobbar som dras av på lönen (typ 20kr per dag).

Citat:
Ursprungligen postat av Adoni
Vad jobbar du med? Sök alla dessa 19-25 jobb och se om du får något som kanske är bättre betalt.
Jag antar att man inte kan kräva ett ex att betala efterssom det är skrivet i ditt namn, hon har väl ingen skyldighet att betala. Prata med någon bank eller någon som är duktig på privatekonomi och ta inga dyra lån (sms-lån).
Söker redan allt. Men de flesta vill ha någon som kan jobba minst 3 dagar i veckan. Vilket jag inte kan ifall jag inte säger upp mitt nuvarande arbete :/ Vilket är "Säkra" timmar så att säga.
Då jag jobbar olika dagar varje vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av swede1986
Kan du ta in en inneboende? Kolla om det är någon annons ute från någon som vill hyra ett rum.

Det är en 2a.
Senast redigerad av Baseballbat 2014-01-14 kl. 17:42.
Citera
2014-01-14, 17:46
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Är bostadsbidrag något du skulle kunna få?
Citera
2014-01-14, 17:47
Medlem
Jag vet hur det känns
Citera
2014-01-14, 17:52
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Du kan nog ta in en inneboende trots att det är en tvåa. Obekvämt ja, men kanske nödvändigt. Den inneboende kan få sovrummet och du tar vardagsrummet. Jag vet inte var du bor, men i många städer finns desperata studenter som inte ryggar tillbaka inför tanken på att in sig som en sill i en tvåa. Bor du i en studentstad kan du ha en inneboende redan imorgon. När ekonomin förbättrats kastas den inneboende ut.
Citera
2014-01-14, 17:53
Medlem
Baseballbats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Är bostadsbidrag något du skulle kunna få?
0 kronor per månad
Din inkomst är högre än 86 720. Då har du inte rätt till bostadsbidrag

Jag har väl lite saker att sälja.
Några filmer, men det är väl 200-300kr.
Surfplattan .. 500kr kanske?
Datorn.. 1000kr kanske
Telefon. Inget den är sprucken..
Tvn.. 500kr kanske?

Visst, det hade löst denna månaden. Men helt realistiskt så kommer jag inte klara av att leva utan tv, dator eller något alls. Eftersom att sakerna är knappt är värt något så känns det onödigt att behöva sälja det.

Jag får 160h senare emot sommaren av min arbetsgivare, det är dock nu under lågsäsongen jag inte får några timmar alls.
Citera
2014-01-14, 17:54
Medlem
BornToBeFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baseballbat
Jag har redan sagt upp allt som jag kan! Vilket suger, sagt upp gym m.m.
Det tar fortfarande 3 månader för vissa saker att försvinna.. vilket jag inte har pengar till.
Det är efter allt är borta som jag inte har pengar kvar.

Jag kan inte ta några lån för jag har inte fast jobb. Jag kan inte heller snacka med min arbetsgivare för de bryr sig inte alls.

Ja, jag hyr. Tror du verkligen min hyresvärd skulle bry sig om min ekonomi?

Den ligger på omkring 220,000 tror jag.
Behovsanställd just nu. Ska få kontrakt igen som tidsbegränsat men chefen är på semester. Ska då få 50-75 %.

Hyran ligger på 6200kr och den är 70kvm. Det är hyresrätt.

---------
Inkomst: Omkring 11,5tkr i månaden.

Hyra: 6200
Klarna: 400kr i månaden (Totalt 5000)
Ikea: 500kr i månaden (Totalt 11,000)
Telia (Bredband, tv samt avbetalning på en surfplatta): No clue faktiskt.. har sagt upp och ändrat så mycket så inte exakt säker på vad det kommer gå på. 700 kanske tack vare surfplattan. Det är 6 månader kvar på plattan.
CSN: 1350kr (Totalt 16,000kr) jag studerade 2 månader förra året och tog lån under den tiden. Ska börja betala nu.
Busskort: 500kr
Telenor (Telefon och abonnemang): 500kr
El (betalar varje 3 månader): Denna månaden är det 1300kr - Omkring 250kr i månaden.
Alfakassan: 150kr
Hemförsäkring: 200 - Men får nog säga upp detta..
Hyresgästförening: 90kr - Samma här..

Totalt: 11890kr i räkningar. Detta är utan mat. Dock får jag mat när jag jobbar som dras av på lönen (typ 20kr per dag).

Söker redan allt. Men de flesta vill ha någon som kan jobba minst 3 dagar i veckan. Vilket jag inte kan ifall jag inte säger upp mitt nuvarande arbete :/ Vilket är "Säkra" timmar så att säga.
Då jag jobbar olika dagar varje vecka.

Det är en 2a.

Första tanken är om du inte har anmärkningar att du borde kunna få ett lån på din bank som täcker dina krediter och lån du har för att få ner månadskostnaden på det.

Elen fixar du månadsbetalning på. Det är lättare att handskas med. Kanske ska du byta elbolag helt. Vilket har du nu? Jag har gjort så och tjänat hundralappar i månaden på att byta till: http://www.energibolaget.se/
Dock har jag kvar nätleverantören Eem i grunden.

Hemförsäkring måste du ha. Byt bolag. Titta på https://www.compricer.se/forsakring/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in