2014-01-14, 17:58
Medlem
Baseballbats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BornToBeFree
Första tanken är om du inte har anmärkningar att du borde kunna få ett lån på din bank som täcker dina krediter och lån du har för att få ner månadskostnaden på det.

Elen fixar du månadsbetalning på. Det är lättare att handskas med. Kanske ska du byta elbolag helt. Vilket har du nu? Jag har gjort så och tjänat hundralappar i månaden på att byta till: http://www.energibolaget.se/
Dock har jag kvar nätleverantören Eem i grunden.

Hemförsäkring måste du ha. Byt bolag. Titta på https://www.compricer.se/forsakring/
Citat:
Första tanken är om du inte har anmärkningar att du borde kunna få ett lån på din bank som täcker dina krediter och lån du har för att få ner månadskostnaden på det.

Elen fixar du månadsbetalning på. Det är lättare att handskas med. Kanske ska du byta elbolag helt. Vilket har du nu? Jag har gjort så och tjänat hundralappar i månaden på att byta till: http://www.energibolaget.se/
Dock har jag kvar nätleverantören Eem i grunden.

Hemförsäkring måste du ha. Byt bolag. Titta på https://www.compricer.se/forsakring/

Förra året, när mina skulder vart lite högre så försökte jag få ett lån på 30,000kr (lägsta) ifrån SwedBank, Nordea,SEB och Handelsbanken.

Men jag fick inget då jag inte hade fast jobb och hade för många förfrågningar på mig för jag försökte med många banker att fixa mina skulder till ett stort lån istället.
Citera
2014-01-14, 18:05
Medlem
BornToBeFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baseballbat
Förra året, när mina skulder vart lite högre så försökte jag få ett lån på 30,000kr (lägsta) ifrån SwedBank, Nordea,SEB och Handelsbanken.

Men jag fick inget då jag inte hade fast jobb och hade för många förfrågningar på mig för jag försökte med många banker att fixa mina skulder till ett stort lån istället.

Testa igen, bara hos Swedbank. http://www.swedbank.se/privat/privat...rekt/index.htm

Jag har lånat 30000 av dem en gång för att lösa IKEA, kredit och bilskola.

Edit: Dock är jag lite fundersam vilken bank du är kund hos. Jag var nämligen Swedbank-kund.
Citera
2014-01-14, 18:17
Medlem
leprasjuklings avatar
Kontakta CSN och be om att få betala av mindre.
http://www.csn.se/aterbetala/nedsattning
Citera
2014-01-14, 18:23
Medlem
Att det är du som står på lägenheten och olika abonnemang kopplade till ditt tidigare samboliv betyder inte att din fd sambo står helt utan ansvar. Utnyttja den kostnadsfria kvart de flesta advokater erbjuder i rådgivande syfte för att ta reda på vilka möjligheter du har att nyttja sambolagen.

När du har lite mer kött på benen kan du ta ett samtal med din fd sambo och försöka komma fram till en gemensam lösning. Fungerar inte det anlitar du advokat, förutsatt att du är säker på att sambolagen kan appliceras i ditt fall.

Annars är det att prata och förklara situationen för fordringsägarna som gäller. Har du sålt av det du kan och kämpar, finns det ingen anledning för en seriös aktör att inte hjälpa till med uppskov, avbetalningsplan eller att avsluta ett abonnemang i förtid. De har inget intresse av att se dig hamna i kronofogdens register.

Grundregeln är dock samma som alltid, prioritera hyran för lägenheten!
Citera
2014-01-14, 18:31
Medlem
* Har du fullständigt betyg från gymnasiet? Annars kan du ju alltid söka en kurs eller två på distans, något enkelt som vilken idiot som helst klarar av utan någon ansträngning och få bidrag/lån. Nästa kurser startar dock inte på två månader tror jag.

* Bestäm möte med din bank och förklara läget och att du vill ta ett lån. Du kanske får en annan handläggare denna gång som väljer att ge dig lånet.

* Sök mer jobb medan du arbetar

* Ring de du har lån hos, klarna, CSN etc. och be om en annan avbetalningsplan och förklara din situation.

* Kontakta SOC, nu vet jag inte om du hör till de som har rätt till att få hjälp men det skadar inte att besöka dem, redovisa allt och säga att du kommer gå under om du inte får hjälp.
Citera
2014-01-14, 18:45
Medlem
irishrages avatar
Du ska kontakta CSN och be att få ett uppskov. Det ska inte vara något problem, har för mig att jag gjorde det i min ungdom.

Sälj så mycket du kan på blocket, det finns alltid något att sälja, gå ner i källaren och titta vad som finns.

Säg upp hyresgästföreningen omedelbart bums.
Citera
2014-01-14, 18:53
Medlem
Faunuss avatar
Jag förstår inte riktigt hur du menar med "ifall jag flyttar måste jag på något sätt betala besiktningen. Vilket kommer gå på drygt 15tkr. Golv som gått sönder pga olika anledningar."?

Menar du att hyresvärden tar 15 000 kr betalt för att besikta lägenheten? Eller menar du att skadorna kommer att kosta den summan?

Säg upp Hyresgästföreningen och prata med CSN om uppskov. Är det nödvändigt att ha abonnemang hos både Telia och Telenor?
Citera
2014-01-14, 19:00
Medlem
irishrages avatar
Hur har golvet gått sönder. Beror det på slitage från dig och ditt ex, i så fall kanske hon skulle kunna vara med och bidra.
Citera
2014-01-14, 19:04
Medlem
BornToBeFrees avatar
Och kolla upp om hemförsäkringen täcker golvskadorna.
Citera
2014-01-14, 19:06
Medlem
Förutom det andra sagt tidigare:
Skaffa en begagnad mobil med ett billigt abonnemang, sparar 300-400 kr/månad på det.
Hemförsäkringen låter dyr, jag betalar 700 per år för min.
Säg upp TV:n.

Jag hoppas ditt ex inte tog några av grejerna som du nu har på avbetalning på Klarna och IKEA?
6200 låter som rätt saftig hyra om man bor i en småstad, du måste nog flytta till något billigare vad det lider.
Citera
2014-01-14, 19:07
Medlem
Perriss avatar
Som någon redan var inne på så är det ju bara att ta en inneboende. Att det är en 2:a är knappast något konstigt, det är ju var sitt rum, och ett gemensamt kök. Fullt normalt. Är det inga konstigheter i de flesta storstäder så borde inte vara det för dig heller! *mammaröst*. Bor du i en studentstad kommer dina bekymmer dessutom vara över på cirka 11 minuter om du slänger ut en blocketannons precis nu. Kan ju dessutom bli trevligt med lite umgänge som nybliven singel!

EDIT: Kuken i hallonbergen, såg nu att du bodde i en pyttestad. Då kanske du får räkna in några minuter till innan det är uthyrt....

/perris
Citera
2014-01-14, 19:10
Citat:
Varför i hela fridens namn ska ha ha hemförsäkring när han bor i en hyrestvåa möblerad med billigt skit som är så värdelöst att han inte ens kan sälja det för att få in pengar till de löpande räkningarna? Det handlar inte om särskilt stora pengar för TS, men i situationen han befinner sig i nu så hade hemförsäkringen varit det första jag hade skippat.

Jag är själv mellan 30-40 och har aldrig haft en hemförsäkring i hela mitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in