2014-01-21, 15:19
Medlem
antthetanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Kanske lite svagt uttryckt, menade "hur kan du tillåta din farsa ta lån i ditt namn utan reprimander?".

Jo om jag hade en farsa jag antagligen(?) inte pratar eller har något med att göra, som tar ett lån i mitt namn som han sen inte betalar av vilket sätter mig i skiten så hade en polisanmälan varit det första jag gjort.

Så du hade hellre hamnat hos kronokalle med allt vad det innebär än att anmäla din farsa för bedrägeri (eller vilken rubrik det nu faller under), din farsa som du inte har någon eller iaf en jävligt kass relation till?

Nu är det lite svårt för mig att sätta mig in i den situationen där jag inte har någonting med min far/mor att göra då det är tvärtom för mig. Dock har jag svårt att tro att jag själv i denna situation hade kunnat sjunka så lågt moraliskt att jag hade genomfört en polisanmälan, ja.
Citera
2014-01-21, 16:29
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antthetank
Nu är det lite svårt för mig att sätta mig in i den situationen där jag inte har någonting med min far/mor att göra då det är tvärtom för mig. Dock har jag svårt att tro att jag själv i denna situation hade kunnat sjunka så lågt moraliskt att jag hade genomfört en polisanmälan, ja.

knappast moraliskt lågt att polisanmäla en farsa som beter sig på detta sätt.
Citera
2014-01-21, 18:25
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:

Inte alls. Plus att det är ett bra sätt att visa för de som lånet är hos att man är seriös när man säger att det inte är man själv som tagit lånet.
Citera
2014-01-21, 22:21
Medlem
antthetanks avatar
Citat:

det är väl ändå upp till varje enskild person vad man anser vara moraliskt fel?

Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Inte alls. Plus att det är ett bra sätt att visa för de som lånet är hos att man är seriös när man säger att det inte är man själv som tagit lånet.

det har du väl visserligen rätt i, men det ska nog gå att reda ut det hela utan en polisanmälan skulle jag tro.
Citera
2014-01-21, 22:44
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
det är väl ändå upp till varje enskild person vad man anser vara moraliskt fel?
.

Som att någon skulle säga att våldtäkt inte är moraliskt fel så är nog trots det den generella uppfattningen att det är det.

Vilket också är varför vi har en lagbok för att ha de generella moraliska värderingarna nedskrivna på papper.
Citera
2014-01-22, 00:11
Medlem
antthetanks avatar
Citat:
Som att någon skulle säga att våldtäkt inte är moraliskt fel så är nog trots det den generella uppfattningen att det är det.

Vilket också är varför vi har en lagbok för att ha de generella moraliska värderingarna nedskrivna på papper.

Ja nu var det ju inte själva gärningen jag pratade om. Men vill du ha min åsikt om den tycker jag att den är åt helvete också.
Citera
2014-01-22, 00:22
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Måste instämma om att det inte är att sjunka moraliskt lågt att genomföra en polisanmälan.

Moraliskt lågt är det av en förälder att utsätta sitt barn för detta.

Att man gör en polisanmälan är ju inte för att straffa sina föräldrar utan för att rädda en själv för anmärkningar orsakade av en annan persons handingar.

Föräldern vet att denne lekte med barnets framtida ekonomiska möjligheter och har säkerligen förståelse för att barnet, när föräldern inte klarade sig, försvarar sig mot påföljderna orsakade av en annan person.
Citera
2014-01-22, 00:53
Medlem
antthetanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Måste instämma om att det inte är att sjunka moraliskt lågt att genomföra en polisanmälan.

Moraliskt lågt är det av en förälder att utsätta sitt barn för detta.

Att man gör en polisanmälan är ju inte för att straffa sina föräldrar utan för att rädda en själv för anmärkningar orsakade av en annan persons handingar.

Föräldern vet att denne lekte med barnets framtida ekonomiska möjligheter och har säkerligen förståelse för att barnet, när föräldern inte klarade sig, försvarar sig mot påföljderna orsakade av en annan person.

Som sagt, gärningen håller jag med om att det är jävligt lågt moraliskt sett. Men sen måste jag väl få ha min egen moraliska nivå eller? Finns det regler på om hur man måste tycka så kan du gärna bifoga dem här. Eller så slutar vi tramsa OT helt enkelt.
Citera
2014-01-22, 01:01
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Som sagt, gärningen håller jag med om att det är jävligt lågt moraliskt sett. Men sen måste jag väl få ha min egen moraliska nivå eller? Finns det regler på om hur man måste tycka så kan du gärna bifoga dem här. Eller så slutar vi tramsa OT helt enkelt.

Vill man inte ha svar baserat på personliga åsikter som inte är ens egna bör man ej skriva på ett forum.
Citera
2014-01-22, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baseballbat
Nej. Jag får ut omkring 11,5tkr i månaden.
Denna månadens el var pga "års avgifter" och lite andra saker. Går säkert förhandla och det kommer ju antagligen gå ner i räkning nu när jag är själv.

Angående telenor, jag har redan det på det absolut billigaste. Även om jag fryser måste jag fortfarande betala månadsavgiften och jag måste ha en telefon för att kunna ringa.

Om jag ändå hade släktingar och familj som jag ville ha kontakt med och som var villiga att hjälpa mig.

Vilken moral och stolthet? Jag arbetar redan som "slav" Jag gör allt som ingen annan vill göra på restaurangen. Städar ställen som ingen vill städa, diskar, vaktmästare m.m..

För det kräver att jag har jobbat 100 % någongång. Jag kan stämpla upp till 75 % och jag arbetar 75 % så finns inget utrymme att stämpla.

---------
Vissa skriver att jag inte är villig att lösa problemen? Vafan vet ni? Såklart jag vill lösa mina jävla problem men ge mig några förslag som kommer funka då.
Jag har redan sålt och sagt upp allt jag kan tänka på. Jag söker varje jobb som jag kan hitta.
Men jag måste tänka logiskt.

Att säga upp min telefon skulle inte hjälpa mig. Det skulle ge mig mindre pengar. Jag kan inte söka arbeten då, mitt jobb kan inte få tag i mig heller.

Att säga upp hemförsäkringen är inte heller att "bra" råd. Skulle något hända så sitter jag verkligen i skiten. Dock såg jag att jag har den absolut "bästa" hos IF. Ska ringa dem nu och sänka den. Så där sparar jag någon hundralapp.

Att ta ett jobb som ger mig 100 % tid i 2 månader skulle inte löna mig. För då skulle jag vara arbetslös om 2 månader, medans nu har jag ett jobb som jag aldrig kommer behöva lämna på 75 % minst.

Att hitta arbeten som passar mitt andra arbete (Både tidsmässigt, pendelavstånd och bara kräver 1-2 dagar i veckan. Vilken dag som helst) är inte lätt. Det är nästan omöjligt.

Nästan alla arbeten jag hittat kräver att jag tex. kan jobba Måndag och Tisdag. Vilket jag inte kan, för då har jag jobb på mitt andra ställe eller att jag kan jobba varje helg. Vilket jag inte heller kan då jag jobbar helger också.

Att flytta löser inte ett skit.

Tror ni någon bank hade gett mig ett lån för att sänka min månadskostnad? Har inget fast arbete :/

Nej, det krävs inte att du nångång jobbat 100%, det krävs att du uppfyller ett arbetsvillkor
Citera
2014-01-22, 21:05
Medlem
Baseballbats avatar
Jag fick idag 75 % fast jobb, helt chockad tbh.. bara tänkte "whatever, frågar det skadar ju inte!"
Så fick jag det Ska ev. få 100 inom några månader för de ville se hur det blev med alla andra som kommer tillbaka ifrån mamma ledigheterna etc

Tror ni det är möjligt för mig att få ett lån för att få ner min månadskostnad hos någon bank? på typ 40tkr

Jag har inga bet. anmärkningar men kanske har ett par förfrågningar på UC.

Det är sjukt nice att jag fick fast men får ju in mindre cash nu med tanke på att jag inte längre får semester ersättning. på lönen
Senast redigerad av Baseballbat 2014-01-22 kl. 21:09.
Citera
2014-01-22, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baseballbat
Jag fick idag 75 % fast jobb, helt chockad tbh.. bara tänkte "whatever, frågar det skadar ju inte!"
Så fick jag det Ska ev. få 100 inom några månader för de ville se hur det blev med alla andra som kommer tillbaka ifrån mamma ledigheterna etc

Tror ni det är möjligt för mig att få ett lån för att få ner min månadskostnad hos någon bank? på typ 40tkr

Jag har inga bet. anmärkningar men kanske har ett par förfrågningar på UC.

Det är sjukt nice att jag fick fast men får ju in mindre cash nu med tanke på att jag inte längre får semester ersättning. på lönen

Grattis!!
Ang. Banklånet har jag inget att tillägga tyvärr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in