Citat:
Ursprungligen postat av
Bucketshop
För det andra så sa jag inte emot dig utan var nyfiken på vad du hade för grund till ditt påstående. Har lite svårt att förstå vad bilderna visar, är det en specifik globalfond eller är det något index av flera globalfonder?
Sen tycker jag det är för enkelt att bara visa på historisk avkastning och utifrån det avgöra vad som "är bäst". Det finne en mängd olika faktorer man bör ta hänsyn till när man väljer sina fonder, inte enbart vilka som historiskt sett har avkastat bäst. Rimligtvis adderar man en globalfond till sin portfölj för att sprida riskerna , då förväntar du dig också lägre avkastning.
Ja, okej -- trött.
Grunden för påståendet är tusentals backtester som jag skrev. Bilderna visar en jämförelse av hur det skulle ha varit att sitta med olika tillgångar och olika mixar av tillgångarna under perioderna som avses. Det hela är inte på en särskilt lättläst nivå och kräver förmodligen en del av läsaren, men ... jag har inte riktigt tid att förklara all data som du kanske kan tänka dig.
Bilderna visar den globalfond som har längst historik vilket i detta fall råkar vara SEB Globalfond - Lux. Detta är även en fond som presterar en gnutta bättre än snittet (t ex Swedbank Globalfond som har historik sedan 90-talet) vilket gör att den är bra att använda för backtester (som ett "worst case"). Det är också en av få fonder som har historik sedan år 1988 vilket också gör den väl lämpad för ändamålet.
Ja, det finns många faktorer. Då varken du eller jag har en tidsmaskin (eller inte jag i alla fall) har vi dessvärre dock endast den historiska avkastningen att gå efter.
Diversifering är inte att ha en globalond då dessa i regel består av 65% USA och 35% Europa. Två kontinenter som drar åt samma håll så fort det krisar lite. Det är också därför som kombinationen 50% USA + 50% Asien har gått bättre; man sitter då inte med väst + väst utan istället väst + öst. En betydligt bättre diversifiering kan man tycka. Givetvis kan man ha en globalfond + annat också, men då globalfonderna presterar sämst av alla dessa så ... varför? Varför inte bara köpa USA + Asien och något annat? Ser inte riktigt rimligheten i att sätta sig med det som presterat sämst historiskt eller vad poängen i det skulle vara.
Återigen -- om du kan visa upp något konkret som visar att jag är helt ute och cyklar så var god gör det? Visa på ett scenario, med hjälp av data, där det t ex är bättre att sitta med en globalfond än USA och Asien eller en mix av fonderna som i ett av exemplen.
Om du vill läsa mer av dessa saker se annars:
Nya backtester: (FB)
(FB) Tråden om strategier för fonder
Trådstart, olika typer av investerare mm:
60/40-portföljen:
Allvädersportföljen:
Trendföljning med glidande medelvärde:
Trendföljning med Momentum #1: