Citat:
Ursprungligen postat av
Fedbo
Jag har haft denna fördelning i mina fonder nu.
Länsförsäkringar Global Index - 55 %
Spiltan Räntefond Sverige - 35%
Swedbank Robur Access Asien - 5%
Nordnet Superfonden Sverige - 5%
Men jag vill sprida ut pengarna lite mer och fundera därför på följande.
Länsförsäkringar Global Index - 50 %
Spiltan Räntefond Sverige - 30%
Swedbank Robur Access Asien - 5%
Nordnet Superfonden Sverige - 5%
Swedbank Robur Access Japan - 5 %
Swedbank Robur Access Europa - 5%
Jag kör autogiro och kommer då att gå efter den procentuella fördelningen ovan. Eftersom jag tänker långsiktigt så är jag inte rädd att förlora lite pengar.
Någon som orkar ge sin sin på saken?
Om vi börjar med ett par viktiga frågor för att förstå ditt sparmål och risktagande.
Du skriver "Eftersom jag tänker långsiktigt", ge gärna ett tidsspann på detta.
1. Hur långt fram i tiden är det tänkt att du skall använda pengarna? Med andra ord, vad sparar du till?
2. Är möjligheten till hög avkastning viktigare än att pengarna inte minskar? Med andra ord, vad är din inställning till risk?
3. Hur ofta är tanken att du skall se över sparande och eventuellt gör förändringar? Med andra ord, hur aktiv kommer du att vara?
Ger du svar på dem frågorna så kan vi gå vidare och se över hur du skall tänka.
Citat:
Ursprungligen postat av
CASHFL0W
4. Spiltan räntefond känns så fegt. Antingen går man fullt in i aktier eller inte alls (imo)
Jag skulle ändrat om till:
Länsförsäkringar Global Index - 60 %
Swedbank Robur Access Asien - 25%
Valfri aktiv fond inom vad som helst - 15%
Att gå "fullt in i aktier" är inte det bästa alternativet för ALLA sparare, bara för att du tycker så. Det finns väldigt många sparare som hellre har en "krockkudde" som skyddar lite vid en nedgång på börsen. Ja, börsen har historiskt sett gått bra och brukar gå bra över tid - så sparar man långsiktigt så skall man OFTAST välja rena aktiefonder. Men då detta är en fråga på individnivå så kan man inte generalisera.