2014-01-12, 19:21
Medlem
Var lite skeptisk till vart jag skulle lägga tråden, men om det anses vara fel tråd så får mod gärna flytta den.

Jag är vegetarian och därför att djuren råkar illa ut både under uppfödning och under slakt. På de allra flesta gårdar/slakterier.

När jag var i affären idag så såg jag flera stycken som valde att ta irländskt storpack med köttfärs framför den närodlade köttfärsen. Antagligen för att den irländska storpacken, är billigare.

Men tänker inte ni som gör detta valet, att djuren som ni äter har blivit plågade hela livet, för att ni väljer ett billigare alternativ? Får ni inte dåligt samvete?

Det kan låta som att jag låter elak och vill skapa en taskig diskussion med detta. Men det handlar inte om det. Jag vill ha vettiga svar och det vore kul att få reda på hur ni tänker med detta.
Citera
2014-01-12, 19:26
Avslutad
Min ekonomi > Nåt djur som kommer dö ändå
Citera
2014-01-12, 19:28
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Var lite skeptisk till vart jag skulle lägga tråden, men om det anses vara fel tråd så får mod gärna flytta den.

Jag är vegetarian och därför att djuren råkar illa ut både under uppfödning och under slakt. På de allra flesta gårdar/slakterier.

När jag var i affären idag så såg jag flera stycken som valde att ta irländskt storpack med köttfärs framför den närodlade köttfärsen. Antagligen för att den irländska storpacken, är billigare.

Men tänker inte ni som gör detta valet, att djuren som ni äter har blivit plågade hela livet, för att ni väljer ett billigare alternativ? Får ni inte dåligt samvete?

Det kan låta som att jag låter elak och vill skapa en taskig diskussion med detta. Men det handlar inte om det. Jag vill ha vettiga svar och det vore kul att få reda på hur ni tänker med detta.

håller med. jag köper aldrig utlänskt och ofta ekologiskt och försöker skära ner på köttet överlag
Citera
2014-01-12, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hearthstone
Min ekonomi > Nåt djur som kommer dö ändå
Ja precis. Men om du väljer närodlat ekologiskt kött så blir dom inte plågade.
Om du inte har ekonomi så kan jag rekomendera vegetariskt.

Vegetariskt --> billigt
Citera
2014-01-12, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
håller med. jag köper aldrig utlänskt och ofta ekologiskt och försöker skära ner på köttet överlag
Man behöver inte vara vegetarian för att det ska vara okej. Du gör helt rätt i att trappa ner på kött. Eller iallafall tänka på att köpa dyrare kött. Applåder
Citera
Medlem
RastaSouls avatar
Tänkte inleda varför köpa något kött alls, men gissar på att du håller ed mig på den punken...
Antar att folk anser att om djuren ska dö för att jag ska äta gott, så kvittar det mer eller mindre hur det dör och lever? jag menar, det ska ändå dö right?
Folk pallar inte tänka mer än, Oh gud vad hemskt, sen står de där och undrar hur var det irländska kilopriset igen...
Citera
Medlem
Och dom där jävla asen som åker bil, eller använder olja/bensin på andra sätt. Vet ni hur många människoliv kriget om oljan har skördat?! Vet ni hur mycket det smutsar ner naturen och hur många djur/människor som har fått lida på grund av det?!

Svar på din fråga: Folk bryr sig inte om det dom inte ser.
Citera
2014-01-12, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Du är ju djurmisshandlare, du äter upp djurens mat!
Sånna här kommentarer får jag ta hela tiden. Det är bara att ignorera
Citera
2014-01-12, 19:33
Medlem
RastaSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Du är ju djurmisshandlare, du äter upp djurens mat!

Haha,realism: (Ko) vafan... ta syrran min, men ge fan i mitt gräs....
Citera
2014-01-12, 19:34
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
För att det är billigt och det smakar gott? Om det uppfyller de två kraven så äter jag i princip vad som helst. Vem bryr sig om några kossor på Irland? Inte jag iallafall...
Citera
2014-01-12, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endofin
Och dom där jävla asen som åker bil, eller använder olja/bensin på andra sätt. Vet ni hur många människoliv kriget om oljan har skördat?! Vet ni hur mycket det smutsar ner naturen och hur många djur/människor som har fått lida på grund av det?!

Svar på din fråga: Folk bryr sig inte om det dom inte ser.
De där med bränsle är en annan fråga. De får du göra en egen tråd om .

Som svar på sin sista fråga: Det handlar om moral och respekt för varelser som lever på den här jorden. Man kan göra världen bättre genom att välja rätt val. Att blunda för saker och ting, fast man vet hur det går till, gör inte världen bättre.
Citera
2014-01-12, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth

Ungefär som jag. Dock så kan man ju ställa sig likadana frågor om nästan allt. "Varför äter jag mer mat än vad jag faktiskt måste utan att svälta, det är slöseri".

Är det egentligen moraliskt korrekt att åka på semester? Eller att någonsin färdas i ett fordon som bidrar till växthuseffekten? Eller att ha mer än 3 plagg kläder? Vi drar alla gränsen lite olika, och vissa verkar lyckligt ovetandes om tanken på det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in