2024-02-16, 21:54
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwarzknopf
Jo det gör det? Jag vet inte vad den heter och exakt vad den omfattar men vid klamydia och dylikt så måste du berätta. Könsherpes torde ingå där.

Det sjuka är att du syftar på smittsskyddslagen. Den innefattar sjukt nog inte herpes eller kondylom.

Så man får gott sprida skiten vidare. Eftersom a stt många inte får symptom vet folk inte ens om att de bär på skiten och smittar i sin tur andra som kanske utvecklar symptom.

30% av alla tjejer bär på det.
Citera
2024-02-16, 22:15
Medlem
991ESSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Det sjuka är att du syftar på smittsskyddslagen. Den innefattar sjukt nog inte herpes eller kondylom.

Så man får gott sprida skiten vidare. Eftersom a stt många inte får symptom vet folk inte ens om att de bär på skiten och smittar i sin tur andra som kanske utvecklar symptom.

Inte länge sedan det var 10% bland kvinnorna i väst, så uppenbart lnullas det reunt bland några få män som har det, samt en del negrer. Sjukt vidrigt faktiskt.

En kvinna som har skiten föder alltså inte vaginalt om hon i det läget har blåsor och skit utan det blir kejsarsnitt.
Citera
2024-02-16, 23:08
Medlem
Citat:

Jaha så kanske det är? Jag vettefan. Jag hade för mig att det var olagligt iaf. Att medvetet sprida vidare en smitta av dylik sort. Inte magsjuka eller förkylning då..
Citera
2024-02-17, 07:18
Medlem
Rozenkvartss avatar
Fick själv, trodde jag, herpes av mitt ex när han hade ett munsår. Fick ett ganska kraftigt utbrott där nere men har inte haft det sen dess, säkert 8 år sen nu. Frågan är om det verkligen är det jag fått då?
Fanns det något test man kan göra även när man inte har utbrott?
Citera
2024-02-17, 07:43
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saraeriksson12345
Självklart man skyddar sig innan man berättar det, men jag tror också egentligen att älskar man någon så kan man lösa det. Kondom skyddar ju. Och det är ingen farlig sjukdom, smittar väldigt sällan. Ni är alldeles för hårda mot mig tycker jag, jag bad om PEPP inte om "Tyvärr du får leva ensam hela livet" för där har ni faktiskt fel

Peppa att du inte ska berätta att du har en sjukdom som aldrig kommer försvinna och som smittar.
Bästa vore väl att hitta någon med herpes.
Men berätta ska du sjäkvklart göra så personen kan välja
Citera
2024-02-17, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwarzknopf
Jo det gör det? Jag vet inte vad den heter och exakt vad den omfattar men vid klamydia och dylikt så måste du berätta. Könsherpes torde ingå där.

Ja, men herpes är inte klamydia. Sök runt på Google, så kan du läsa informationen med egna ögon. Det finns inget som säger att man måste berätta för sin partner om herpes, däremot bör man informera partnern vid utbrott, då det är mycket smittsam. Det är fortfarande inget måste.

Är ni så rädda för herpes och liknande, får ni självklart genomsöka er partners underliv innan samlag, samt använda kondom. Undvika att pussa och kyssa denne. Framförallt när denne person känner sig minsta sjuk. Kanske kan du uppsöka en annan hypokondriker, så kan ni vara rädda tillsammans?

Med det sagt, du kan inte säga åt andra vad de skall göra, men du kan bära ditt ansvar om att skydda dig.
Senast redigerad av Mosamig 2024-02-17 kl. 08:47.
Citera
2024-02-17, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Om du hade könsherpes, hade du inte sagt det?

Var det någon som informerade den smittade personen innan denne fick herpes? Var det någon som berättade det för denne? Förmodligen inte.

Nu har ju inte jag det, men som med allt annat. Är det du som är rädd för att bli smittad? Då får du vara den som skyddar dig helt enkelt. Det är lite som när männen här på Fb tycker det är okej att vara otrogna bara för att de inte får sex av frugan där hemma. Är det snällt? Nej.. Är det olagligt? Nej..

Vill DU vara på den säkra sidan, så får DU läsa på om olika könssjukdomar och se till att DU skyddar dig. Andra kan du aldrig lita på till 100%. Jag vet en kille när vi var i tonårsåldern som blånekade in i det sista om att han hade åkt på klamydia. Min tjejkompis hade trots det fått ett brev hemskickat från ungdomsmottagningen och inte varit med några andra män än just honom.

Hon försökte pressa honom med att vara ärlig, men när han fortsatte ljuga för henne, så berättade hon om brevet och då erkände han. Detta är dessutom en sjukdom som du skall informera om. Det är väl förmodligen pinsamt att berätta om det och då ljuger de hellre. Därför är mitt tips att DU skyddar dig istället.
Senast redigerad av Mosamig 2024-02-17 kl. 08:47.
Citera
2024-02-17, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosamig
Ja, men herpes är inte klamydia. Sök runt på Google, så kan du läsa informationen med egna ögon. Det finns inget som säger att man måste berätta för sin partner om herpes, däremot bör man informera partnern vid utbrott, då det är mycket smittsam. Det är fortfarande inget måste.

Är ni så rädda för herpes och liknande, får ni självklart genomsöka er partners underliv innan samlag, samt använda kondom. Undvika att pussa och kyssa denne. Framförallt när denne person känner sig minsta sjuk. Kanske kan du uppsöka en annan hypokondriker, så kan ni vara rädda tillsammans?

Med det sagt, du kan inte säga åt andra vad de skall göra, men du kan bära ditt ansvar om att skydda dig.

Vad är det för jävla puckad kommentar? Det är mycket möjligt att den där pissiga efterlegande lagboken inte täcker det den borde täcka. Men i moralens namn är det definitivt en skyldighet att meddela andra om vad det är man bär runt på. Synnerligen om det riskerar att smitta en annan människa.
Citera
2024-02-17, 09:31
Medlem
991ESSs avatar
Det kan även smitta ögonen om någon gnuggar sig i ögat efter kontakt, då riskerar man sämre syn..

https://img.wbmdstatic.com/vim/live/webmd/consumer_assets/site_images/articles/health_tools/genital_herpes_slideshow/getty_rm_photo_of_herpes_near_eye.jpg?resize=652px :*&output-quality=100
Citera
2024-02-17, 10:24
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rozenkvarts
Fick själv, trodde jag, herpes av mitt ex när han hade ett munsår. Fick ett ganska kraftigt utbrott där nere men har inte haft det sen dess, säkert 8 år sen nu. Frågan är om det verkligen är det jag fått då?
Fanns det något test man kan göra även när man inte har utbrott?

Yes.
Här finns antikroppstest för typ 1 och 2.
https://hemtest.se/alla-tester/herpes-hsv-1-hsv-2/

Återkom gärna med ditt resultat.
Citera
2024-02-17, 14:48
Medlem
Rozenkvartss avatar
Citat:
Yes.
Här finns antikroppstest för typ 1 och 2.
https://hemtest.se/alla-tester/herpes-hsv-1-hsv-2/

Återkom gärna med ditt resultat.

Tack! Ska beställa hem.
Citera
2024-02-23, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mosamig
Det finns ingen lag som säger att man måste berätta det.
Nej men det kallas för moral. Självklart springer man inte och medvetet stoppar in sin kuk i alla hål den får plats i utan att informera om detta. Antagligen har man det i munnen också om man har det på kuken, för någon tjej har planterat det där också utan att veta om det är.

Man är öppen och informerar om sådsnt så att den andre kan ta ställning till det själv. Man ska väl själv få värdera den risken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in