Flashback bygger pepparkakshus!
2005-09-19, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent Cooper
Aaaah läste fel i ditt inlägg. Sorry!
Men här finns den!
Kan även rekomendera filmhusets (vid gärdet) filmshop. Där vet jag att den finns.
Utmärkt! Agent Cooper kan sina saker . Och snart är joanna ägare till denna film.

Edit: Jag kanske skulle skriva något mer diskuterande om Twin Peaks? Det var intressant att se intervjuerna med Lynch och vissa av skådespelarna (vilket ingick i specialutgåvan av säsong 1). Jag har inte tittat på allt än, men det verkar som Lynch själv inte har några direkta tankar (symboliska och så) i förväg med det han gör. Eller?
Citera
2005-09-19, 23:01
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Jag har inte tittat på allt än, men det verkar som Lynch själv inte har några direkta tankar (symboliska och så) i förväg med det han gör. Eller?

Näe, kan hålla med där. Känns ofta som att det "konstiga" i hans verk. Ofta är väldigt improviserat konstnärligt. Där betraktaren själv får bilda sig en egen uppfattning. Vilket jag tycker är satans kul!
Citera
2005-09-19, 23:04
Medlem
Citat:
Näe, kan hålla med där. Känns ofta som att det "konstiga" i hans verk. Ofta är väldigt improviserat konstnärligt. Där betraktaren själv får bilda sig en egen uppfattning. Vilket jag tycker är satans kul!
Det är det! Visst sa han något om att scenen med BOB i Lauras sovrum inspirerades av att någon som försökte ducka bakom sängen råkade fastna på filmen av misstag?
Citera
2005-09-20, 00:35
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:

Alltså, jag tror Lynch arbetar ganska mycket med sitt material. Dock tror jag inte riktigt han vet i förväg vad det kommer att bli. Lite som att öppna pandoras box. Om någon har sett "såsom i himmelen" så vet ni vad som händer med en grupp människor när man frigör dom och öppnar locket till deras kreativitet.

Men det är inte riktigt samma sak som att det skulle vara improviserat. Det är en STOR skillnad. Det ligger enorma mängder arbete bakom. Grejen med Lynch är att han inte är rädd för att använda det undermedvetna som ett uttrycksmedel. Många av hans teman är väldigt drömlika.
Citera
2005-09-20, 00:47
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Jag har en lite tyngre frågeställning till Lynch-fanatikerna på forumet:

Jag läste en rescension när det gav sig, där rescensenten tyckte att Lynch hade sålt ut sig i och med Twin Peaks. Han tyckte att Eraserhead var ett mästerverk, Dune en Mainstreamfilm och Twin Peaks en sellout. Han menade att en tv-serie aldrig någonsin kan vara ett work of art...

Min åsikt är den motsatta. Jag menar att Twin Peaks på sätt och viss är något av det bästa han har gjort. Och att han och Mark Frosts idé om att skapa en postmodernistisk pop-art tv-serie som skulle innehålla allting är en alldeles fantastiskt lysande idé. Anledning till vi sitter här femton år senare och diskuterar den visar att dom lyckades. Som konstverk betraktat är det en 30 timmar lång installation, helt i klass med tex Blue Velvet eller Mullholland Drive. Eller en sorts tv-serie version av Andy Warhols 24-timmars film om Empire State Building.

Min fråga är: Jämfört med resten av det Lynch har skapat, hur håller sig Twin Peaks till detta? Och är en kommersiell tv-serie, om än en ovanlig sådan, att räkna som konst jämfört med annan konst? Eller är det bara utfyllnad i tv-tablån?
Citera
2005-09-20, 20:22
Medlem
Agent Coopers avatar
Först av allt! Twin Peaks ÄR ett rent mästerverk!
Om det räknas som ett konstverk? Är klart upp till gemene åskådare att säga. Själv tycker jag att Tp innehåller så jäkla mycket, det finns liksom allt i den! Att sedan alla skådisar är skräddarsydda åt sinna roller, gör ju inte saken sämre!
Även miljön spelar en stor roll i Tp. Skulle serien ha utspelat sig på en karibisk ö. Så har jag svårt att tänka mig samma genomslagskraft!

Är ett riktigt "Fan" av Eraserhead. Jack Nance spelar huvudrollen kanon! En mörk film i en industriell miljö. Ska kanske ses ett antal gånger då den är aningen klurig.
Enligt mig en av Lynch:s mest exprimentella verk. Finns så rackarns mycket att upptäcka. Skulle lika gärna kunna vara ett verk av en "friskare" Andy Warhol.

Finns på något sett ett band mellan alla Lynch:s verk. Inlägg (om små) med konstiga, mystiska bilder/scener. I stil med den berömda fläkten som filmas i tid och otid i Tp.
Det enda verk jag kan påstå är LITE "mainstream" made by Lynch, är Straight Story. Men endå en fruktansvärt bra,mysig och skön film.
Skulle vara kul att veta hur filmen hade sett ut utan Walt Disneys medverkan. Vill tro att de hindrade lite expriment alá Lynch.
Något jag gillar med Lynch. Är att skådisarna ofta återkommer i hans filmer med jämna mellanrum. Det roligaste, käraste återseendet tycker jag man gör i Straight Story. Där Everett McGill aka "Big Ed" Hurley, dyker upp som traktorförsäljare.

Nu väntar jag med stoooor spänning på Islan Empire, och hoppas det blir ett riktigt mästerverk!
Citera
2005-09-21, 08:31
Bannlyst
Åh, Inland Empire, jag vet inte ens vad den handlar om. Fast jag vill givetvis se den ändå.. Andra säsongen kommer väl på dvd i vår? Har för mig det. Den måste införskaffas!
Citera
2005-10-01, 00:05
Medlem
Agent Coopers avatar
Detta kanske kan vara något för oss Lynch älskare!
Citera
2005-10-01, 00:13
insomnias avatar
När fan kommer säsong 2 på DVD, jag vill se resten av serien någon gång!
Citera
2005-10-01, 00:57
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insomnia
När fan kommer säsong 2 på DVD, jag vill se resten av serien någon gång!

Senaste budet är väl våren 2006! Men den har ju blivit försenad helt sjuuuuukt många gånger!
Citera
2005-10-01, 20:45
insomnias avatar
Citat:
Senaste budet är väl våren 2006! Men den har ju blivit försenad helt sjuuuuukt många gånger!

Fö' hilvede! Får gå igenom säsong 1 igen då. Fan alltså, jag hade säsong 2 men det var riktigt dålig kvalité, orkade inte kämpa mig igenom serien..
Citera
2005-10-24, 10:35
Bannlyst
bump
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här