Först av allt! Twin Peaks ÄR ett rent mästerverk!
Om det räknas som ett konstverk? Är klart upp till gemene åskådare att säga. Själv tycker jag att Tp innehåller så jäkla mycket, det finns liksom allt i den! Att sedan alla skådisar är skräddarsydda åt sinna roller, gör ju inte saken sämre!
Även miljön spelar en stor roll i Tp. Skulle serien ha utspelat sig på en karibisk ö. Så har jag svårt att tänka mig samma genomslagskraft!
Är ett riktigt "Fan" av Eraserhead. Jack Nance spelar huvudrollen kanon! En mörk film i en industriell miljö. Ska kanske ses ett antal gånger då den är aningen klurig.
Enligt mig en av Lynch:s mest exprimentella verk. Finns så rackarns mycket att upptäcka. Skulle lika gärna kunna vara ett verk av en "friskare" Andy Warhol.
Finns på något sett ett band mellan alla Lynch:s verk. Inlägg (om små) med konstiga, mystiska bilder/scener. I stil med den berömda fläkten som filmas i tid och otid i Tp.
Det enda verk jag kan påstå är LITE "mainstream" made by Lynch, är Straight Story. Men endå en fruktansvärt bra,mysig och skön film.
Skulle vara kul att veta hur filmen hade sett ut utan Walt Disneys medverkan. Vill tro att de hindrade lite expriment alá Lynch.
Något jag gillar med Lynch. Är att skådisarna ofta återkommer i hans filmer med jämna mellanrum. Det roligaste, käraste återseendet tycker jag man gör i Straight Story. Där Everett McGill aka "Big Ed" Hurley, dyker upp som traktorförsäljare.
Nu väntar jag med stoooor spänning på Islan Empire, och hoppas det blir ett riktigt mästerverk!