Flashback bygger pepparkakshus!
2021-01-05, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logan5
Bland tv-serierna skulle jag vilja nämna följande exempel
A-team
Magnum PI
Onedinlinjen
Spenser for Hire
Star Trek
Star Trek TNG
Space 1999
X-files

X-files är ett skräckexempel på en serie som inte åldrats väl. Försökte titta på den igen av nostalgiska skäl för ett antal år sedan och fyfan vilket jävla skräp det är.
Citera
2021-04-12, 21:32
Medlem
Nyligen börjat kolla på serien (aldrig sett innan)
Första avsnittet är inte mycket att hurra över.
Kommer det ske övernaturliga saker eller är det bara samma sega stuk rätt igenom?
Det enda som är bra med serien just nu är musiken.
Citera
2021-04-13, 04:28
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Nyligen börjat kolla på serien (aldrig sett innan)
Första avsnittet är inte mycket att hurra över.
Kommer det ske övernaturliga saker eller är det bara samma sega stuk rätt igenom?
Det enda som är bra med serien just nu är musiken.
Det kommer alltid sitta på samma tempo men ja, mer övernaturliga saker kommer definitivt att hända, men skulle inte förvänta mig svar på dom.
Citera
2021-04-13, 06:28
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
A-team
Magnum PI
Onedinlinjen
Spenser for Hire
Star Trek
Star Trek TNG
Space 1999
X-files
Gamla godingar
Var går det att se Twin Peaks numera?
Senast redigerad av BIB3l 2021-04-13 kl. 06:53.
Citera
2021-04-13, 10:10
Medlem
Venators avatar
Citat:
Det som har mer genomarbetade intriger och karaktärer utanpåliggande sinnesverkligheten. Det behöver inte vara en specifik genre. Men jag gjorde ett förbehåll i mitt inlägg. Vissa anser helt säkert att TP är fantasins och kreativitetens yttersta utpost.

Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Kan du ge några exempel på såna verk?

Citat:
A-team
Magnum PI
Onedinlinjen
Spenser for Hire
Star Trek
Star Trek TNG
Space 1999
X-files

Jag skulle dessutom lägga till den ursprungliga TV-versionen av "Edge of Darkness", på svenska "Den svarta blomman". Långfilmen som senare gjordes är inte ens i närheten, men originalet räknar jag till bland det allra bästa i denna genre som jag sett på TV. Den fångade mig minst lika mycket som Twin Peaks om inte mer, fast annorlunda i och med att det är få avsnitt och en avslutad historia utan lösa trådar. Och jag tycker att den håller fortfarande, efter 35 år.

En kul detalj är att manus är skrivet av Troy Kennedy Martin som också skrev "Kellys hjältar", som är något totalt annorlunda.

Edit: för mig personligen är "Edge of Darkness" en serie som är överlägsen allt i listan ovan, men det är ju en fråga om personlig smak och SciFi är inte heller riktigt min grej.
Senast redigerad av Venator 2021-04-13 kl. 10:15.
Citera
2021-04-13, 17:15
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Gamla godingar
Var går det att se Twin Peaks numera?
Serien finns på Viaplay.
Citera
2021-04-14, 01:41
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Serien finns på Viaplay.
Tack. Får bli en långtitt med cola och ostbågar.
Citera
2021-04-14, 08:51
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Tack. Får bli en långtitt med cola och ostbågar.
Låter bra det! Tänkte göra precis detsamma.
Citera
2021-06-18, 17:33
Medlem
LillTurkens avatar
Jag ser om Twin Peaks nu. Något jag reagerade på i avsnitt 11 säsong två. Den här Dennis. Som nu vill kallas Denise. Det är ju Fox Mulder. Ett år innan han blev Fox Mulder. Det tänkte man inte på när man såg serien för 30år sedan. Inte så konstig kanske. För Arkiv-X började sändas ett år efter det här avsnittet.

Inte pallat se om serien förr. Men nu är man helt inne i den igen.
Citera
2021-06-18, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillTurken
Jag ser om Twin Peaks nu. Något jag reagerade på i avsnitt 11 säsong två. Den här Dennis. Som nu vill kallas Denise. Det är ju Fox Mulder. Ett år innan han blev Fox Mulder. Det tänkte man inte på när man såg serien för 30år sedan. Inte så konstig kanske. För Arkiv-X började sändas ett år efter det här avsnittet.

Inte pallat se om serien förr. Men nu är man helt inne i den igen.

Yes, och att X-files säsong 1 red tungt på Twin Peaks- abstinensen och då utgjorde ett sorts "fattigmans"-Twin Peaks var också ganska uppenbart. Flera skådespelare återkom senare, men David Duchovny (Mulder, Dennis/Denise) är den klart mest uppenbara.
Citera
2021-06-21, 21:45
Medlem
EggBoxJuans avatar
Satt av en slump och tittade på Twin Peaks Imdb sida.
Chockade mig själv lite hur lång tid det gått sedan premiären och hur gamla några av skådisarna är nu.
Man kan knappt fatta att Richard Beymer som spelade benjamin Horne är 83 bast nu och Harry Truman är 75.
Piper Laurie är 90.

Man skulle kanske se om hela igen under regniga sommardagar.
Citera
2021-09-19, 23:17
Medlem
Har gillat denna serie sedan den visades på svt för många år sedan. Har sett om den ett antal ggr. Har sett alla filmerna. Men jag har fan aldrig fattat riktigt vad som händer. White lodge vs black lodge, det onda mot det goda. Sen har jag tänkt att det mesta är random grejer som inte riktigt betyder något. Utan mest är symboler för något det är meningen att man själv ska fantiser ihop meningen kring.

Men det finns en youtuber som lagt upp en as lång förklaring till hela skiten. Minns jag rätt är det 5 timmar eller något. Långt som satan och ännu mer klipp finns där han babblar ännu mer.

Och jag måste säga att det låter det som han har knäkt koden, visst lite smågrejor jag inte håller med om men med tanke på hur mycket han förklarar är det ändå imponerande. Någon som sett det? jag har inte namnet på youtubern det var ett tag sen jag såg det. Men vill man ha en rimlig förklaring och spoila hela skiten så rekommenderar jag att leta upp det.
Något ni har diskuterat redan kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in