Citat:
Ursprungligen postat av
Logan5
Det som har mer genomarbetade intriger och karaktärer utanpåliggande sinnesverkligheten. Det behöver inte vara en specifik genre. Men jag gjorde ett förbehåll i mitt inlägg. Vissa anser helt säkert att TP är fantasins och kreativitetens yttersta utpost.
Citat:
Ursprungligen postat av
hvita.nhegrer
Kan du ge några exempel på såna verk?
Citat:
Ursprungligen postat av
Logan5
Bland tv-serierna skulle jag vilja nämna följande exempel
A-team
Magnum PI
Onedinlinjen
Spenser for Hire
Star Trek
Star Trek TNG
Space 1999
X-files
Jag skulle dessutom lägga till den ursprungliga TV-versionen av "Edge of Darkness", på svenska "Den svarta blomman". Långfilmen som senare gjordes är inte ens i närheten, men originalet räknar jag till bland det allra bästa i denna genre som jag sett på TV. Den fångade mig minst lika mycket som Twin Peaks om inte mer, fast annorlunda i och med att det är få avsnitt och en avslutad historia utan lösa trådar. Och jag tycker att den håller fortfarande, efter 35 år.
En kul detalj är att manus är skrivet av Troy Kennedy Martin som också skrev "Kellys hjältar", som är något totalt annorlunda.
Edit: för mig personligen är "Edge of Darkness" en serie som är överlägsen allt i listan ovan, men det är ju en fråga om personlig smak och SciFi är inte heller riktigt min grej.