Flashback bygger pepparkakshus!
2021-01-04, 09:27
Medlem
yz44s avatar
Twin Peaks var omtalad på sin tid, snyggt foto osv.
Problemet med den är att den aldrig kommer till skott.
Citera
2021-01-04, 09:29
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Säsong ett och två är trots åldern väl värda att se trots vissa meningslösa sidospår, speciellt de med James Hurley som ger Dana Brody från Homeland och Adam Desiato från Your honour hård konkurrens som tv historiens jobbigaste och mest enerverande karaktär.
Säsong tre, se den inte! Anslagstavlan var bättre TV än detta. Det blir x antal bortkastade timmar av ditt liv.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2021-01-04 kl. 09:33.
Citera
2021-01-04, 09:36
Medlem
Punklivs avatar
Självklart ska du se Twin Peaks! Det är en fantastisk serie med en unik magi som aldrig matchats och en oerhört viktig del av TV-historia. Som andra har sagt dippar den tyvärr en bit in på säsong 2, även om jag inte tycker att det blir så dåligt som de flesta, när Lynch och Frost slutade bry sig (de blev tvingad av bolaget att lösa mysteriet, något de inte hade planer på att göra initialt) och andra fick ta över och försöka härma dem; emellertid är det värt att traggla sig igenom avsnitten då det ändå är hyfsat skön slötittning som blixtrar till rejält emellanåt. Du kommer belönas i slutändan, de sista avsnitten är ett riktigt uppsving och bland de bästa i hela serien.

Filmen, Fire Walk with Me, är i min mening, sorgligt underskattad. Det är en helt annan atmosfär och vinkel; ångestfylld och smutsig, mer som en psykologisk skräckfilm.

Säsong 3... jadu, det är svajigt. Jävligt svajigt. Ibland är det provocerande segt, fult och dåligt och ibland är det höjdpunkten av Lynchs skapande. Innehåller det absolut sämsta och absolut bästa han skapat. I slutändan är jag ändå glad att det storsatsades på 20 timmar extrem, kommersiellt ogångbar surrealism 2017.
Senast redigerad av Punkliv 2021-01-04 kl. 09:39.
Citera
2021-01-04, 10:12
Medlem
Tittade på Twin Peaks för något år sedan. Orkade inte riktigt med att se klart två säsonger ens. Det håller definitivt inte längre. Känns onödigt att återvända till gamla serier som åldrats dåligt när det finns så mycket nytt att se på. Undantaget kan vara att återvända till tidlösa klassiker, men det finns inte många sådana inom film- och tv. Även "världens bästa filmer" från 40- och 50-talen har åldrats horribelt. Att återvända till något gammalt fungerar mycket bättre med böcker, eftersom man får använda fantasin så pass mycket när man läser.
Citera
2021-01-04, 10:21
Medlem
Vappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2

Säsong 3 är däremot fan helt sjuk. Jag tyckte den var fantastisk, andra gick bananas.

För att parafrasera bröderna hårdrock:
Citat:
"Har du sett den nya säsongen? Men du, du måste se den nya. Det är det bästa som någonsin gjorts. Ja."

Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Jag rekommenderar tveklöst att börja med säsong 1, en kanna kaffe, lite fika, och en skön filt.
-Detta är det korrekta sättet att se Twin Peaks. Förslagsvis tillsammans med en vänn. Det blir betydligt roligare om man har någon att spekulera tillsammans med. Dessutom är det lättare att skratta om man är två. Ibland känns det som att många missar Lynch's humor. Han är faktiskt väldigt rolig.

Watch order:
Säsong 1, 2 - Visst, säsong 2 har några svagare avsnitt/sidospår, men det är inget man lider av vid första genomtitten.
Fire walk with me - Inte lika lättsam som serien, många blev nog otroligt besvikna. Dessutom är den kraftigt nedklippt och det gjorde antagligen inte saken bättre. Säsong 3 refererar till den, så det är bra att ha sett den.
The missing pieces - Jag har faktiskt inte sett de saknade scenerna. Får väl se om det blir någon dag. Känner inte att jag har något direkt behov av det i dagsläget.

Nu är det dags att vänta 25 år, sen är det dags att se säsong 3
Ett annat förslag är att se Lost Highway, Mulholland Drive, Blue Velvet och kanske Eraserhead. Många av de teman som förekommer där utforskas i säsong 3.

Säsong 3 Finalen, crescendot. Här finns inte längre några spärrar. En 18 timmar lång film, uppdelad i kortare avsnitt. Antagligen det sista vi får se av David Lynch. Men vilken avslutning!
Till skillnad från säsong 1 och 2 upplevde jag inte att det här gick att sträcktitta på samma sätt. Efter 2 avsnitt var jag så mätt att jag behövde en vecka för att smälta alla intryck.
Återigen kan man behöva en kamrat vid sin sida. Här finns mycket att disktuera
Citera
2021-01-04, 10:27
Medlem
De gamla säsongerna var riktigt bra men den nya som kom häromåret var bara konstig m a o helt kass.
Citera
2021-01-04, 11:17
Medlem
Luke-of-Ahch-Tos avatar
David Lynch (tänk Merrill Lynch) är en rikemansson som blev regissör och producerar tämligen mediokra filmer. Hypad som bara den, men brister i utförandet.

Twin Peaks är väl hans bästa, de sex första avsnitten är faktiskt sevärda - bra stämmning, intressant lokalisering och sorglig musik. Man blir nostalgisk bara av att se en svunnen tid.

Det händer dock ingenting och efter de första avsnitten så rinner det hela ut helt. Avslutningen är obegriplig och bisarr.
Citera
2021-01-04, 11:25
Medlem
Hirvis avatar
Twin Peaks är världens bästa serie någonsin, men den är kanske inte objektivt sett bäst.
Men man kan inte undgå att se den i sitt sammanhang.

TV var historiskt sett ett medium för skräp. Det var lättsam underhållning oftast utan krav på sammanhang. Du skulle kunna hoppa in i en serie utan att se första avsnittet så allt som oftast var det extremt lättsmält och lätt att förstå.
En TV-stjärna gjorde aldrig film, en regissör för film gjorde inte TV etc. TV var skräp, riktig kultur var i form av film och den filmen skulle utan undantag på på bio.

David Lynch var en konstnärlig flummig dåre, han fick lite framgång med Blue Velvet och Elefantmannen och valde sen absurt nog som den dåre han är, att göra TV. Ett hopplöst projekt.
Han samsades med Mark Frost som varit med och skrivit "spanarna på hill street". Som ansågs ovanligt kvalitativt för att vara TV. Dom ville ge det ett försök att skapa värde i TV helt enkelt.

Så det Twin Peaks är för TV, är vad Beatles och Bob Dylan var för musiken ungefär. Det var en helt ny typ av TV. En helt ny typ av djup. Av sammanhang.

Jag tror Twin Peaks är den enda serien innan typ år 2000 som varit värd att bingewatcha. Den var minst tio år före sin tid.

Det är också därför säsong 3 är så skum. Den är förhoppningsvis minst 10 år före sin tid. (Därför jag blev så fruktansvärt tänd av ideen att man måste kolla på dom sista två avsnitten samtidigt i två skärmar. Vilket man kan. Vilket skapar mer tydlighet i avsnittet. Men vilket också dementerats tyvärr)

Ska man se Twin Peaks borde man ha ett citat från Dale Cooper i åtanke. Ett citat jag tatuerat in på armen.

“I have no idea where this will lead us, but I have a definite feeling it will be a place both wonderful and strange.”

Twin Peaks är inte som andra serier. Det kommer vara flummigt och allt går inte att förstå. Den enda genuina svagheten enligt mig är att vissa sidospår i säsong 2 är faktiskt sega, i synnerhet om man ser om serien så vill jag gärna spola förbi James knullresa, Nadines hulkenresa och skönhetstävlingen.
Citera
2021-01-04, 11:34
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Twin Peaks är världens bästa serie någonsin, men den är kanske inte objektivt sett bäst.
Men man kan inte undgå att se den i sitt sammanhang.

TV var historiskt sett ett medium för skräp. Det var lättsam underhållning oftast utan krav på sammanhang. Du skulle kunna hoppa in i en serie utan att se första avsnittet så allt som oftast var det extremt lättsmält och lätt att förstå.
En TV-stjärna gjorde aldrig film, en regissör för film gjorde inte TV etc. TV var skräp, riktig kultur var i form av film och den filmen skulle utan undantag på på bio.

David Lynch var en konstnärlig flummig dåre, han fick lite framgång med Blue Velvet och Elefantmannen och valde sen absurt nog som den dåre han är, att göra TV. Ett hopplöst projekt.
Han samsades med Mark Frost som varit med och skrivit "spanarna på hill street". Som ansågs ovanligt kvalitativt för att vara TV. Dom ville ge det ett försök att skapa värde i TV helt enkelt.

Så det Twin Peaks är för TV, är vad Beatles och Bob Dylan var för musiken ungefär. Det var en helt ny typ av TV. En helt ny typ av djup. Av sammanhang.

Jag tror Twin Peaks är den enda serien innan typ år 2000 som varit värd att bingewatcha. Den var minst tio år före sin tid.

Det är också därför säsong 3 är så skum. Den är förhoppningsvis minst 10 år före sin tid. (Därför jag blev så fruktansvärt tänd av ideen att man måste kolla på dom sista två avsnitten samtidigt i två skärmar. Vilket man kan. Vilket skapar mer tydlighet i avsnittet. Men vilket också dementerats tyvärr)

Ska man se Twin Peaks borde man ha ett citat från Dale Cooper i åtanke. Ett citat jag tatuerat in på armen.

“I have no idea where this will lead us, but I have a definite feeling it will be a place both wonderful and strange.”

Twin Peaks är inte som andra serier. Det kommer vara flummigt och allt går inte att förstå. Den enda genuina svagheten enligt mig är att vissa sidospår i säsong 2 är faktiskt sega, i synnerhet om man ser om serien så vill jag gärna spola förbi James knullresa, Nadines hulkenresa och skönhetstävlingen.
Vackert inlägg! Tror ju stenhårt på ”kontext” i form av ålder och var man är i livet. Jag fick se Twin Peaks med brorsan hemma i hans rum när det sändes på TV3 (kan ha varit ngn annan kanal) på kvällar när jag var 15. Sedan såg jag om serien från början till slut när jag gick i gymnasiet och var väldigt formbar och mottaglig. Den kanske tillskrivs lika stort kulturellt värde idag som för närmare 20 år sedan (jag hoppas!) men om man är äldre och sett mästerverken inom TV kanske man inte alls är lika mottaglig. En ren hypotes som jag säkerligen kan få skäl att revidera. Jag håller nog med dig om att det är världens bästa serie. Kan du inte bjussa på en bild på tatueringen?
Citera
2021-01-04, 11:42
Medlem
Det finns ju i synnerhet en sak i den som är helt nytt. Något som svennebanan antingen tycker är sinnessjukt och galet, eller blir helt avgörande för om denne gillar serien eller inte.

Det sker i första säsongen, och måste vara David Lynchs mest klassiska sekvens inom alla filmer och serier han gjort.

Obs ni som vet vad jag syftar på kan väl ta det i spoilers.
Citera
2021-01-04, 11:58
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Vackert inlägg! Tror ju stenhårt på ”kontext” i form av ålder och var man är i livet. Jag fick se Twin Peaks med brorsan hemma i hans rum när det sändes på TV3 (kan ha varit ngn annan kanal) på kvällar när jag var 15. Sedan såg jag om serien från början till slut när jag gick i gymnasiet och var väldigt formbar och mottaglig. Den kanske tillskrivs lika stort kulturellt värde idag som för närmare 20 år sedan (jag hoppas!) men om man är äldre och sett mästerverken inom TV kanske man inte alls är lika mottaglig. En ren hypotes som jag säkerligen kan få skäl att revidera. Jag håller nog med dig om att det är världens bästa serie. Kan du inte bjussa på en bild på tatueringen?
https://photos.app.goo.gl/EpwnTGEsmAtbe8Wo7
Bara slutet av citatet så du kanske blir besviken.
Jag såg den när jag var 19 och var väldigt formbar i samma veva jag fördjupade mig i just Dylan samt lite klassisk litteratur.
Citera
2021-01-04, 12:33
Medlem
C.B.G.s avatar
I likhet med många andra gillade jag början (sex första avsnitten?) men efter det spårade det ur helt. Det var nästan som att Lynch lämnat över jobbet till någon annan. Framför allt retade jag mig på att flera av huvudpersonerna helt bytte personlighet. Den mest troliga förklaringen är väl att Lynch helt enkelt fick slut på idéer och drev både med publiken, uppdragsgivarna och kanske sig själv.

Jag såg den när den sändes första gången på svenskt tv. Då upplevde jag den som väldigt nyskapande. Det är omöjligt att säga hur den ter sig idag för en person som ser den första gången. Det finns en risk att det runnit för mycket vatten under broarna sen premiären.

Jag har inte sett säsong 3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in