2014-01-10, 15:29
Medlem
Mimurs avatar
Jag jobbar inom krogbranschen och de flesta gästerna jag har haft har varit väldigt nöjda. Men så finns det den skaran som alltid hittar någonting att gnälla på. Visst kan det vara någon liten detalj som inte är till 100 % till belåtenhet. Det kan vara fyra saltkorn som saknas i soppan eller köttet kunde varit stekt tolv sekunder längre tid. Jaja, vissa ska ju alltid hitta nånting att anmärka på och gärna upphöja sitt eget tycke o smak till en naturlag. Gärna med tillägget att "så SKA det vara". Som om deras åsikt är den enda rätta. Men de har ju såklart rätt att ha sin egen åsikt

Någonting som blir på gränsen till skrattretande är när vissa avslöjar sin egen dumhet genom sitt gnäll..Jag tänkte att vi här kunde ge exempel på gnäll som är helt korkat. Jag fyller på med några självupplevda exempel:

1. Jag har jobbat på något ställe där det har stått på matsedeln att det har varit äkta Bearnaise till ryggbiffen. Och vi har verkligen gjort den enligt regelboken. Ändå har någon gäst anmärkt att det minsann inte var äkta Bea och att "de faktiskt vet hur äkta Bearnaise ska smaka". När servitrisen har frågat dem lite närmare så har det kommit fram att de själva gör "äkta Bearnaise" genom att ta Knorrs pulver och blanda med med mjölk eller vad det nu står på påsen. Och den vi serverade inte alls var lika god!!! Man baxnar!

2. På ett annat ställe jag jobbade på, så hade vi dansk fläskestek på menyn och en gäst klagade på att vi inte hade tagit bort den knapriga svålen. "Den skulle ni väl tagit bort, den kan man ju inte äta!" Det är ju liksom den knapriga svålen som är grejen med dansk fläskestek!

Fyll gärna på med andra exempel på gäster eller för den delen personer i det vardagliga som ska leka kunniga på mat/gastronomi, men som avslöjar sig som helt obildade
2014-01-10, 16:40
Medlem
Moldaviens avatar
I början av pizzamenyn på restaurangen där jag ibland arbetar så står det att alla pizzor innehåller ost och tomatsås. Ändå är det inte ovanligt att folk beställer en pizza och blir arga för att det inte "stod något om ost och jag är laktosintolerant", och så vidare. Det kan vara en så vanlig pizza som en Vesuvio.
2014-01-10, 16:59
Medlem
Tv-kockar är det värsta j**** pack som kan visas upp i tv. De saknar totalt förmåga att lära vanligt folk matlagning. Det enda de klarar av är att skryta och göra sig märkvärdiga.

Skulle Tv-kockarna ta sitt ansvar så kanske vanligt folk skulle kunna lite mer om matlagning och hälsa.

Har sett litegrann i restaurangbranschen och min erfarenhet är att restaurangkockar är helt blåsta. Problemet är att en restaurangkock ska "klara allt". De ser kunniga ut på ytan men kunskapen har inget djup eftersom den är så spridd.

Har sett "kockar" i restaurangbranschen som inte ens klarar att göra en kaksmet eller knåda bröd ordentligt. De kladdar ihop smaker som om de vore experter men de vet inte vad fan de håller på med. De vet inte ens hur smör smakar, gode gud.

Restaurangkockar är ett sorgligt pack, skäms på er.
2014-01-10, 17:06
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moldavien
I början av pizzamenyn på restaurangen där jag ibland arbetar så står det att alla pizzor innehåller ost och tomatsås. Ändå är det inte ovanligt att folk beställer en pizza och blir arga för att det inte "stod något om ost och jag är laktosintolerant", och så vidare. Det kan vara en så vanlig pizza som en Vesuvio.

Man kan ju tycka att det skulle vara rätt så välbekant att man har ost på en pizza.
2014-01-10, 17:14
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
2. På ett annat ställe jag jobbade på, så hade vi dansk fläskestek på menyn och en gäst klagade på att vi inte hade tagit bort den knapriga svålen. "Den skulle ni väl tagit bort, den kan man ju inte äta!" Det är ju liksom den knapriga svålen som är grejen med dansk fläskestek!

En fjant, som inte tål lite svål har lika lite på restaurang som nån som inte klarar av, att det är ben i en del fisk eller nån som blandar ut en dyr bordeaux med coca-cola (tyvärr ett autentiskt exempel).

Jag skulle kunna dricksa rejält extra för att få se en sån gäst uppmanas lämna lokalen eller åtminstone näpsas rejält -
2014-01-10, 18:47
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilddjuret2
Tv-kockar är det värsta j**** pack som kan visas upp i tv. De saknar totalt förmåga att lära vanligt folk matlagning. Det enda de klarar av är att skryta och göra sig märkvärdiga.

Skulle Tv-kockarna ta sitt ansvar så kanske vanligt folk skulle kunna lite mer om matlagning och hälsa.

Har sett litegrann i restaurangbranschen och min erfarenhet är att restaurangkockar är helt blåsta. Problemet är att en restaurangkock ska "klara allt". De ser kunniga ut på ytan men kunskapen har inget djup eftersom den är så spridd.

Har sett "kockar" i restaurangbranschen som inte ens klarar att göra en kaksmet eller knåda bröd ordentligt. De kladdar ihop smaker som om de vore experter men de vet inte vad fan de håller på med. De vet inte ens hur smör smakar, gode gud.

Restaurangkockar är ett sorgligt pack, skäms på er.

Det finns ju helt klart exempel på mindre dugliga kockar, men man ska nog inte döma ut alla, speciellt om man bara "Har sett litegrann i restaurangbranschen".
Senast redigerad av Mimur 2014-01-10 kl. 18:49.
2014-01-10, 18:49
Moderator
evilhoneys avatar
(FB) Dina dummaste kunder
//mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här