• 1
  • 2
2014-01-09, 16:46
Medlem
Hej! Vr ldsta katt (kastrerad hane p ca 3 r) brukar ibland spy. Det r nstan aldrig hrbollar, utan det kommer mest upp kattmat, eller bara slem(?). Han r en stor katt, men har ftt veta att han ej r verviktig.
Min frga r; r detta normalt? Fr mig lter det som att han kanske spyr just fr att han ter fr mycket. Men frgar hr fr att vara sker. Tacksam fr svar!
Citera
2014-01-09, 17:00
Medlem
Kanske reagerat p fodret. Testa med ris och kyckling ett tag.
Citera
2014-01-09, 17:02
Medlem
GalFisks avatar
Hnder det ofta? Vran katt (liten hona) har haft spyperioder, dr hon spytt flera ggr/vecka, och varje gng har det visat sig att hon haft mask. En avmaskning senare slutar hon spy - fram tills hon ter ngot olmpligt igen om ngra mnader.
Citera
2014-01-09, 17:14
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Hnder det ofta? Vran katt (liten hona) har haft spyperioder, dr hon spytt flera ggr/vecka, och varje gng har det visat sig att hon haft mask. En avmaskning senare slutar hon spy - fram tills hon ter ngot olmpligt igen om ngra mnader.

Exakt samma med min lilla hane, hnt tv gnger och bda gngerna s hade han mask (vilket syntes i avfringen och ven i spyan)
Citera
2014-01-09, 17:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det r inte ovanligt att katter spyr d & d. Men blir det ofta & regelbundet s br man f det kollat naturligtvis.
Citera
2014-01-09, 17:25
Medlem
Torrfoder svller i magen p katter, s om de ter utan att tugga ordentligt s krks de upp det. Prova att ge din katt mindre portioner foder men fler gnger, s han inte kan vrka i sig maten utan ter och tuggar ordentligt.

Det funkade fr min hona som krktes nstan varje dag, nu hnder det aldrig!
Citera
2014-01-09, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dildolinda
Kanske reagerat p fodret. Testa med ris och kyckling ett tag.

Jag tror inte att det r fodret. Vi har bytt och haft olika sorts foder, men han spyr nd ngra gnger i mnaden.

Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk

Nja, det hnder ngra gnger i mnaden kanske. h fy, hur fr de mask?

Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Exakt samma med min lilla hane, hnt tv gnger och bda gngerna s hade han mask (vilket syntes i avfringen och ven i spyan)

Ok! Hur ser man om de har mask?

Citat:
Ursprungligen postat av kugelblitz
Torrfoder svller i magen p katter, s om de ter utan att tugga ordentligt s krks de upp det. Prova att ge din katt mindre portioner foder men fler gnger, s han inte kan vrka i sig maten utan ter och tuggar ordentligt.

Det funkade fr min hona som krktes nstan varje dag, nu hnder det aldrig!

Nr han spyr s r det ofta bltmaten han spyr upp. Dremot har jag mrkt att han ibland stressar nr han ter. Br kanske ocks nmna att vi har en yngre, kastrerad hankatt. Drfr tror jag det blir svrt att hlla koll p intaget av mat. Det r s svrt att veta hur mycket varje katt ter eftersom de ter frn samma sklar. Men vi skulle ju kunna gra s att vi ger lite bltmat ngra gnger per dag. Bara exakt s att han blir mtt, sedan fr han vnta tills nsta gng vi lgger i bltmat. Skulle det fungera tror du?
Citera
2014-01-09, 18:03
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnimalLover92
h fy, hur fr de mask?

Ok! Hur ser man om de har mask?

Mask fr de enklast om de r utekatter eller rent av frn sin mamma nr de fddes/diade

Symptonen kan vara att katten spyr, diarr, hngig och trtt etc.

Edit2: Kolla ven uppkastet och deras bajs, ibland s ser man faktiskt en lng vit mask dri vilket jag gjorde i vr katts spya, hll fan p att spy sjlv nr jag sg den.

Dock, vldigt ltt att behandla, 1 (beroende p storlek, vr lilla hankatt fick 1/2 piller tv gnger medans den strre honan fick 1 piller per gng.) piller med 1 (eller var det tv?) veckors mellanrum

Ls mer hr: http://www.katter.nu/avmaskning/#Hur...n_katt_smittad

Edit: Har du tv katter s ska bda avmaskas eftersom det kan spridas via deras avfring.
Citera
2014-01-09, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Mask fr de enklast om de r utekatter eller rent av frn sin mamma nr de fddes/diade

Symptonen kan vara att katten spyr, diarr, hngig och trtt etc.

Edit2: Kolla ven uppkastet och deras bajs, ibland s ser man faktiskt en lng vit mask dri vilket jag gjorde i vr katts spya, hll fan p att spy sjlv nr jag sg den.

Dock, vldigt ltt att behandla, 1 (beroende p storlek, vr lilla hankatt fick 1/2 piller tv gnger medans den strre honan fick 1 piller per gng.) piller med 1 (eller var det tv?) veckors mellanrum

Ls mer hr: http://www.katter.nu/avmaskning/#Hur...n_katt_smittad

Edit: Har du tv katter s ska bda avmaskas eftersom det kan spridas via deras avfring.

Ok, tack! Jag fr hlla koll efter det!
Citera
2014-01-24, 23:06
Medlem
Jag tror att det ligger en del i tv ev. anledningar:
1. Stress. Katter spyr av stress, det r inte alls bra fr dem, speciellt om de stresster. En annan katt som ter ur samma matskl r ett "textbook example" p en faktor som stressar och fr den att hetsta. Det fixar man genom att mata katterna p var sitt stlle och lite t gngen. Finns det mer mat s r det mer stressigt att hinna ta upp innan den andre gr det.

2. Katten r innekatt och du har inget kattgrs. Katter spyr normal ngon eller ngra gnger i mnaden, och de ter grs fr att hjlpa till med att f upp hrbollarna och krkas ordentligt. r magen full med hr r det inte ltt att ta, och har ni otur kanske ni mste operera bort det d det klumpat sig fr stort fr att spys upp. (Kattgrs r vanligt strvt grs som man odlar inomhus specifikt fr innekatter)

Jag tror dock mer p nr. 1.
Citera
2014-03-02, 16:24
Medlem
trattfans avatar
Hejsan!
Min katt spyr/hostar ngon gng i veckanoch det ser/verkar vara ckligt.

Den gr frn att vara helt normal till att hoppa ner p golvet och hosta/spy och det lter som den knappt kan andas. Sedan gr den detta i 30 sekunder och efter det r allt som vanligt igen.

Ibland kommer det upp vit srja, ibland ingenting.

Vad kan det bero p? Det r en innekatt, hona som r kastrerad.
Citera
2014-03-02, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Hejsan!
Min katt spyr/hostar ngon gng i veckanoch det ser/verkar vara ckligt.

Den gr frn att vara helt normal till att hoppa ner p golvet och hosta/spy och det lter som den knappt kan andas. Sedan gr den detta i 30 sekunder och efter det r allt som vanligt igen.

Ibland kommer det upp vit srja, ibland ingenting.

Vad kan det bero p? Det r en innekatt, hona som r kastrerad.
Mycket mjligt att hon behver hjlp med att f upp en hrboll, men jag antar att du inte har ngot kattgrs eller annan vegetation som kan hjlpa henne?

Det bsta rdet jag kan ge dig r att medan du inhandlar kattgrs och lter det gro s tar du katten till en veterinr fr att kolla att hon inte r sjuk eller att hrbollen r s stor att den mste opereras ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in