• 1
  • 2
2014-01-09, 16:46
Medlem
Hej! Vår äldsta katt (kastrerad hane på ca 3 år) brukar ibland spy. Det är nästan aldrig hårbollar, utan det kommer mest upp kattmat, eller bara slem(?). Han är en stor katt, men har fått veta att han ej är överviktig.
Min fråga är; är detta normalt? För mig låter det som att han kanske spyr just för att han äter för mycket. Men frågar här för att vara säker. Tacksam för svar!
Citera
2014-01-09, 17:00
Medlem
Kanske reagerat på fodret. Testa med ris och kyckling ett tag.
Citera
2014-01-09, 17:02
Medlem
GalFisks avatar
Händer det ofta? Våran katt (liten hona) har haft spyperioder, där hon spytt flera ggr/vecka, och varje gång har det visat sig att hon haft mask. En avmaskning senare slutar hon spy - fram tills hon äter något olämpligt igen om några månader.
Citera
2014-01-09, 17:14
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Händer det ofta? Våran katt (liten hona) har haft spyperioder, där hon spytt flera ggr/vecka, och varje gång har det visat sig att hon haft mask. En avmaskning senare slutar hon spy - fram tills hon äter något olämpligt igen om några månader.

Exakt samma med min lilla hane, hänt två gånger och båda gångerna så hade han mask (vilket syntes i avföringen och även i spyan)
Citera
2014-01-09, 17:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det är inte ovanligt att katter spyr då & då. Men blir det ofta & regelbundet så bör man få det kollat naturligtvis.
Citera
2014-01-09, 17:25
Medlem
Torrfoder sväller i magen på katter, så om de äter utan att tugga ordentligt så kräks de upp det. Prova att ge din katt mindre portioner foder men fler gånger, så han inte kan vräka i sig maten utan äter och tuggar ordentligt.

Det funkade för min hona som kräktes nästan varje dag, nu händer det aldrig!
Citera
2014-01-09, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dildolinda
Kanske reagerat på fodret. Testa med ris och kyckling ett tag.

Jag tror inte att det är fodret. Vi har bytt och haft olika sorts foder, men han spyr ändå några gånger i månaden.

Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk

Nja, det händer några gånger i månaden kanske. Åh fy, hur får de mask?

Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Exakt samma med min lilla hane, hänt två gånger och båda gångerna så hade han mask (vilket syntes i avföringen och även i spyan)

Ok! Hur ser man om de har mask?

Citat:
Ursprungligen postat av kugelblitz
Torrfoder sväller i magen på katter, så om de äter utan att tugga ordentligt så kräks de upp det. Prova att ge din katt mindre portioner foder men fler gånger, så han inte kan vräka i sig maten utan äter och tuggar ordentligt.

Det funkade för min hona som kräktes nästan varje dag, nu händer det aldrig!

När han spyr så är det ofta blötmaten han spyr upp. Däremot har jag märkt att han ibland stressar när han äter. Bör kanske också nämna att vi har en yngre, kastrerad hankatt. Därför tror jag det blir svårt att hålla koll på intaget av mat. Det är så svårt att veta hur mycket varje katt äter eftersom de äter från samma skålar. Men vi skulle ju kunna göra så att vi ger lite blötmat några gånger per dag. Bara exakt så att han blir mätt, sedan får han vänta tills nästa gång vi lägger i blötmat. Skulle det fungera tror du?
Citera
2014-01-09, 18:03
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnimalLover92
Åh fy, hur får de mask?

Ok! Hur ser man om de har mask?

Mask får de enklast om de är utekatter eller rent av från sin mamma när de föddes/diade

Symptonen kan vara att katten spyr, diarré, hängig och trött etc.

Edit2: Kolla även uppkastet och deras bajs, ibland så ser man faktiskt en lång vit mask däri vilket jag gjorde i vår katts spya, höll fan på att spy själv när jag såg den.

Dock, väldigt lätt att behandla, 1 (beroende på storlek, vår lilla hankatt fick 1/2 piller två gånger medans den större honan fick 1 piller per gång.) piller med 1 (eller var det två?) veckors mellanrum

Läs mer här: http://www.katter.nu/avmaskning/#Hur...n_katt_smittad

Edit: Har du två katter så ska båda avmaskas eftersom det kan spridas via deras avföring.
Citera
2014-01-09, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Mask får de enklast om de är utekatter eller rent av från sin mamma när de föddes/diade

Symptonen kan vara att katten spyr, diarré, hängig och trött etc.

Edit2: Kolla även uppkastet och deras bajs, ibland så ser man faktiskt en lång vit mask däri vilket jag gjorde i vår katts spya, höll fan på att spy själv när jag såg den.

Dock, väldigt lätt att behandla, 1 (beroende på storlek, vår lilla hankatt fick 1/2 piller två gånger medans den större honan fick 1 piller per gång.) piller med 1 (eller var det två?) veckors mellanrum

Läs mer här: http://www.katter.nu/avmaskning/#Hur...n_katt_smittad

Edit: Har du två katter så ska båda avmaskas eftersom det kan spridas via deras avföring.

Ok, tack! Jag får hålla koll efter det!
Citera
2014-01-24, 23:06
Medlem
Jag tror att det ligger en del i två ev. anledningar:
1. Stress. Katter spyr av stress, det är inte alls bra för dem, speciellt om de stressäter. En annan katt som äter ur samma matskål är ett "textbook example" på en faktor som stressar och får den att hetsäta. Det fixar man genom att mata katterna på var sitt ställe och lite åt gången. Finns det mer mat så är det mer stressigt att hinna äta upp innan den andre gör det.

2. Katten är innekatt och du har inget kattgräs. Katter spyr normal någon eller några gånger i månaden, och de äter gräs för att hjälpa till med att få upp hårbollarna och kräkas ordentligt. Är magen full med hår är det inte lätt att äta, och har ni otur kanske ni måste operera bort det då det klumpat sig för stort för att spys upp. (Kattgräs är vanligt strävt gräs som man odlar inomhus specifikt för innekatter)

Jag tror dock mer på nr. 1.
Citera
2014-03-02, 16:24
Medlem
trattfans avatar
Hejsan!
Min katt spyr/hostar någon gång i veckanoch det ser/verkar vara äckligt.

Den går från att vara helt normal till att hoppa ner på golvet och hosta/spy och det låter som den knappt kan andas. Sedan gör den detta i 30 sekunder och efter det är allt som vanligt igen.

Ibland kommer det upp vit sörja, ibland ingenting.

Vad kan det bero på? Det är en innekatt, hona som är kastrerad.
Citera
2014-03-02, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Hejsan!
Min katt spyr/hostar någon gång i veckanoch det ser/verkar vara äckligt.

Den går från att vara helt normal till att hoppa ner på golvet och hosta/spy och det låter som den knappt kan andas. Sedan gör den detta i 30 sekunder och efter det är allt som vanligt igen.

Ibland kommer det upp vit sörja, ibland ingenting.

Vad kan det bero på? Det är en innekatt, hona som är kastrerad.
Mycket möjligt att hon behöver hjälp med att få upp en hårboll, men jag antar att du inte har något kattgräs eller annan vegetation som kan hjälpa henne?

Det bästa rådet jag kan ge dig är att medan du inhandlar kattgräs och låter det gro så tar du katten till en veterinär för att kolla att hon inte är sjuk eller att hårbollen är så stor att den måste opereras ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in