• 1
  • 2
2014-01-09, 02:30
Medlem
CommonKnowledges avatar
http://www.expressen.se/nyheter/tona...uten-i-kosovo/
Citat:
Offret var en tonårspojke som var bosatt i Sverige och i Kosovo på semester.
Motivet ska vara hämnd för ett mord som pojkens pappa begått, uppger källor för tidningen Gazeta Express. Pojkens pappa ska avtjäna ett fängelsestraff för mord efter en markkonflikt.

Någon som vet mer? Vem? Ålder? Var i Sverige är familjen ifrån? Markkonflikten?
Citera
2014-01-09, 02:34
Medlem
CommonKnowledges avatar
Hittade lite mer. Tydligen 14 år och även en till 14-åring som är skadad.
Vet inte varför länken inte fungerar men:

http://www.rtklive.com/new/index.php?cid=1&newsId=89376&mfWlM7k0n-T8ewJ^8d7p-_z6pdZft7&s1_387fw7wf-G@lGgc5c6m2H3H^r@esdP5T0x3dZ&em3585e6&x33@^7i1z/x7szB5dtCT2
Citera
2014-01-09, 02:43
Medlem
revodnebs avatar
Jag fick för mig att det var en dansk, har jag läst fel?
Citera
2014-01-09, 03:53
Medlem
Tomatos avatar
Helsinborg sas det väl i gazeta?

http://www.gazetaexpress.com/?cid=1%2C15%2C131024
Citera
2014-01-09, 04:07
Medlem
Albozs avatar
Är det ett hämndmotiv så är det så här det går till, jag är alban så jag vet:

Om person X dödar person Y. Då kommer person Y's anhöriga att kräva hämnd. Person Ys anhöriga dödar inte person X utan man dödar någon i hans familj eller släkt för att person X ska lida så mycket som möjligt. Pappan dödade en man, mannens anhöriga kräver hämnd på hans son eftersom att pappan kommer lida nu.

Samma sak hände min släkting för några år sedan. Hans kompis satt i djup skuld hos några knarklangare, han betalade inte och då dödade knarklangarna min släkting bara för att hans kompis ska lida så mycket som möjligt. Min släkting var oskyldig men det är så här det fungerar.

Vissa hämnas på exempelvis någons farbror, någons son (som i detta fallet), någons kusin och så vidare. Äckligt system men albaner är inte folk man går o dödar utan att förvänta sig ett jävla krig tillbaka.
Senast redigerad av Alboz 2014-01-09 kl. 04:09.
Citera
2014-01-09, 04:48
Medlem
BubbleRabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alboz

Om person X dödar person Y. Då kommer person Y's anhöriga att kräva hämnd. Person Ys anhöriga dödar inte person X utan man dödar någon i hans familj eller släkt för att person X ska lida så mycket som möjligt. Pappan dödade en man, mannens anhöriga kräver hämnd på hans son eftersom att pappan kommer lida nu.

Samma sak hände min släkting för några år sedan. Hans kompis satt i djup skuld hos några knarklangare, han betalade inte och då dödade knarklangarna min släkting bara för att hans kompis ska lida så mycket som möjligt. Min släkting var oskyldig men det är så här det fungerar.

Vissa hämnas på exempelvis någons farbror, någons son (som i detta fallet), någons kusin och så vidare. Äckligt system men albaner är inte folk man går o dödar utan att förvänta sig ett jävla krig tillbaka.

Spännande, så du menar att ett visst folkslag är farligare än något annat? Jag är ganska så säker på att det inte finns någon skillnad på folkslag, i alla fall inte enligt Aftonbladet och Expressen.
Citera
2014-01-09, 06:09
Medlem
Albozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BubbleRabbit
Spännande, så du menar att ett visst folkslag är farligare än något annat? Jag är ganska så säker på att det inte finns någon skillnad på folkslag, i alla fall inte enligt Aftonbladet och Expressen.

Albaner är INTE det ända folkslaget som har vilja att hämnas. Överallt händer det att man mördar tillbaka. Spillt blod förlåts inte förutom i Sverige där fängelse typ 3 år räcker sen är mördaren fri igen och lever lugnt.

Albaner och andra folkgrupper låter sig inte bli förnedrade eller förtryckta. Dödar du en av oss dödar vi en av er, tills det antagligen inte står en ända levande kvar om det skulle behövas. Blodshämnden finns med som en norm sedan 1400-talet hos albanerna. Denna blodshämnd är ett stort problem hos albanerna. En kompis till mig i Kosovo sköt ihjäl en jämnårig vid ett bråk av misstag enligt honom själv. Hans familj och släkt lever i stor tysthet och hemlighet och barnen får inte vara ute och de själva vistas aldrig ute längre pga rädslan att den dödes familj ska hämnas på någon av dem.
Senast redigerad av Alboz 2014-01-09 kl. 06:14.
Citera
2014-01-09, 08:05
Medlem
Dirty.Harrys avatar
Citat:

Tack för infon. Har sett lite av det du berättar om på tv. Verkar helt enkelt jävligt nervöst att leva så. Dvs att det t ex förr eller senare kan dyka upp någon och skjuta mig pga något som en släkting har gjort vid ett tidigare tillfälle. Sjukt system

I så fall låter det ju lite dumdristigt i det här fallet att åka till Kosovo när man visste vad pojkens pappa hade gjort. Risken för hämnd var liksom påtaglig
Citera
2014-01-09, 09:17
Medlem
bergochdals avatar
Citat:

Jag tycker att det är ett rätt bra system. Det gör att man håller efter varann. Synd om den "oskyldige" men alla lär väl vara medvetna om hur reglerna är.
Citera
2014-01-09, 11:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Artikel i HD om fallet.

http://hd.se/helsingborg/2014/01/09/...borg-mordad-i/
Citera
2014-01-09, 11:20
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det är väl iof rätt lätt att förstå Albaners beteende med tanke på all inavel som pågår.

Albaner är bara ett lite finare ord för Zigenare.

Är detta inte kopplat till skjutningen i Borås?
Citera
2014-01-09, 11:38
Medlem
I Borås var det kristna albaner från Albanien.
Nu handlar det om albaner från Kosovo.

I tråden om den skjutne 12-åringen skrev någon att blodshämnd inte fanns längre i Kosovo.
Det gick ju inte lång tid innan det framkom att dem uppgifterna inte stämde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in