2014-01-09, 11:45
Medlem
Men skolorna har väl börjat även i Skåne? Vad gjorde han där nere då?
Citera
2014-01-09, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Over0and0out
I Borås var det kristna albaner från Albanien.
Nu handlar det om albaner från Kosovo.

I tråden om den skjutne 12-åringen skrev någon att blodshämnd inte fanns längre i Kosovo.
Det gick ju inte lång tid innan det framkom att dem uppgifterna inte stämde.

Det här är hakmarrje (hämnd) "15 vjeçarin dyshohet se e vranë për hakmarrje". Den andra fallet du pratar om handlar om gjakmarrje (blodshämnd). Skilj på de här sakerna. Hämndaktioner har du överallt i europa.
Citera
2014-01-09, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Det här är hakmarrje (hämnd) "15 vjeçarin dyshohet se e vranë për hakmarrje". Den andra fallet du pratar om handlar om gjakmarrje (blodshämnd). Skilj på de här sakerna. Hämndaktioner har du överallt i europa.

Ja det är ju jättevanligt att barn mördas eller man försöker mörda barn för något som är kopplat till vad någon i barnets släkt gjort.
Citera
2014-01-09, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Over0and0out
Ja det är ju jättevanligt att barn mördas eller man försöker mörda barn för något som är kopplat till vad någon i barnets släkt gjort.

Lyssna din fåntratt. Jag förklarade skillnaden mellan de två begreppen för dig. Det jag säger är att hämndaktioner hittar du överallt i europa medan blodshämnd hittar du bara hos albaner, italienare och möjligtvis enstaka fall hos montenigriner. Jag har inte yttrat något om att hämnd mot barn är vanligt utan kommenterade enbart aktionen som sådan. Lägg inte ord i min mun.
Citera
2014-01-09, 13:05
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Är det detta som kallas för "bes" eller besa? Osäker på stavningen .

Tragiskt trots allt, har för mig att lagarna i Kosovo haft svårt att tillämpas på grund av detta. Dvs att lagarna fått anpassas efter denna "ritual" och inte tvärtom. Någon som kan bekräfta det?
Citera
2014-01-09, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartsynsk
Är detta inte kopplat till skjutningen i Borås?

Intressant tanke.
Läste i media att det ska ligga en gammal familjefejd bakom skjutningen, så visst kan det röra sig om nästa akt i Albanföreställningen.
Citera
2014-01-09, 13:34
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det är väl iof rätt lätt att förstå Albaners beteende med tanke på all inavel som pågår.

Albaner är bara ett lite finare ord för Zigenare.

Nej albaner är inget finare ord för zigenare. Albaner är albaner precis som svenskar är svenskar och inget annat.
Kusingifte ingår inte i den albanska kulturen. Jag tycker att man inte ska försöka diskutera om saker man inte kan. Blir bara pinsamt för dig.

Jag vill specificera några saker alboz sa angående blodhämdkulturen som finns i Albanien. Blodshämd ingår i lek dukagjinis lagar och används för tillfället mest av albaner som bor i de norra delarna av landet. Albaner från de södra delarna av landet har inte denna norm rotande i sin kultur.

Så pappan som fick sin son mördat i Kosovo har nu turen, om han vill, att ta hämd genom att mörda en av deras killar/pojkar och män som har samma efternamn som mördaren. Kvinnor och tjejer får inte skadas och inte heller killar och män från mammas släkt som har ett annat efternamn.
Senast redigerad av Duramater 2014-01-09 kl. 13:36.
Citera
2014-01-09, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Intressant tanke.
Läste i media att det ska ligga en gammal familjefejd bakom skjutningen, så visst kan det röra sig om nästa akt i Albanföreställningen.

Troligen inte. Det här fallet handlar om en markkonflikt samt är de från Kosovo. Det andra fallet berör något helt annat.
Citera
2014-01-09, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
På vilket sätt skulle det vara annorlunda? när man hämnas på en annan familj genom att döda någon av de så har man ju indirekt "tagit deras blod"?
Citera
2014-01-09, 13:44
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Nej albaner är inget finare ord för zigenare. Albaner är albaner precis som svenskar är svenskar och inget annat.
Kusingifte ingår inte i den albanska kulturen. Jag tycker att man inte ska försöka diskutera om saker man inte kan. Blir bara pinsamt för dig.

Jag vill specificera några saker alboz sa angående blodhämdkulturen som finns i Albanien. Blodshämd ingår i lek dukagjinis lagar och används för tillfället mest av albaner som bor i de norra delarna av landet. Albaner från de södra delarna av landet har inte denna norm rotande i sin kultur.

Så pappan som fick sin son mördat i Kosovo har nu turen, om han vill, att ta hämd genom att mörda en av deras killar/pojkar och män som har samma efternamn som mördaren. Kvinnor och tjejer får inte skadas och inte heller killar och män från mammas släkt som har ett annat efternamn.
Ditt inlägg bevisar ju bara att jag har rätt. Så kallad hederskultur, vanligt förekommande bland Zigenare och liknande löst folk.
Citera
2014-01-09, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ditt inlägg bevisar ju bara att jag har rätt. Så kallad hederskultur, vanligt förekommande bland Zigenare och liknande löst folk.
Albansk kultur är utan tvekan den äldsta i Europa. Med äldsta syftar jag på den kultur som överlevt längst bland alla Europeiska folkslag. Bör även nämnas att dessa traditionella lagar inte har någon koppling till varken kristendomen, Islam eller någon annan religion.

Går att läsa mer om här, för dom som är intresserade.
Senast redigerad av Viktim 2014-01-09 kl. 13:50.
Citera
2014-01-09, 13:48
Medlem
Misstänker att han har betett sig drygt/tyket/respektlöst mot andra människor. I Sverige är det ingen som säger ifrån varken människorna eller staten men utomlands accepteras inte sådant beteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in