2014-01-07, 23:50
Medlem
ei96byods avatar
Här var en annan guide för att skapa bootbart USB-minne som var lite trevligare:
http://dancameron.org/general/creati...all-usb-drive/
Kräver dock fortfarande ett fungerande system först, om du inte kan låna en Mac av någon annan.
Citera
2014-01-07, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
Vilken G4 har du? Leopard rullar bara på den som ligger kring 900mhz. Låter även som om du kanske inte har en dvdspelare eventuellt.

Skitsnack. Den Imac G4 som stödje leopard hade 1/1.25ghz. Även den enda som hade USB2. Menar du av alla G4or så var det mängder som hade stöd för det.

Menar du systemkravet så ska man inte gå stenhårt på det utan mer på modellen.
Citera
2014-01-08, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner
Skitsnack. Den Imac G4 som stödje leopard hade 1/1.25ghz. Även den enda som hade USB2. Menar du av alla G4or så var det mängder som hade stöd för det.

Menar du systemkravet så ska man inte gå stenhårt på det utan mer på modellen.
Runt 900 eller mer då, självklart. Det trodde jag var underförstått. Jag går på vad Apple säger. Hade det gått bra med vilken G4 som helst hade de inte brytt sig om att precisera vilken frekvens som krävs.

Däremot, då Mac OS säger att det inte förstår skivan, så är det antingen att den saknar DVD-läsare eller att skivan bara är x86 och inte PPC.
Citera
2014-01-08, 00:35
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Runt 900 eller mer då, självklart. Det trodde jag var underförstått. Jag går på vad Apple säger. Hade det gått bra med vilken G4 som helst hade de inte brytt sig om att precisera vilken frekvens som krävs.

Däremot, då Mac OS säger att det inte förstår skivan, så är det antingen att den saknar DVD-läsare eller att skivan bara är x86 och inte PPC.

Läs vad som sagts tidigare. TS har redan undersökt, och han har bara CDRW.
Han har gett specifikationerna också (933MHz), men de går inte ihop med en iMac. Antingen har han en iMac och har fel specifikationer, eller så har har rätt specifikationer, men en PowerMac G4 (vilket jag gissar på)
Citera
2014-01-08, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Läs vad som sagts tidigare. TS har redan undersökt, och han har bara CDRW.
Han har gett specifikationerna också (933MHz), men de går inte ihop med en iMac. Antingen har han en iMac och har fel specifikationer, eller så har har rätt specifikationer, men en PowerMac G4 (vilket jag gissar på)
Då så, så var det läsaren som krånglade. Det går att installera leopard även på en iMac med 933mhz om det nu existerar en sådan. 867mhz, 512mb ram och DVD-läsare är det enda som krävs. Sen vilken modell av dator komponenterna sitter i spelar ju mindre roll.

Men nu var ju mysteriet löst iaf.
Citera
2014-01-08, 00:47
Medlem
Citat:

Jag tror du missar min poäng. 867mhz är kravet. Och G4an på 1ghz (utan usb2) klarar inte leopard enligt iaf apple-history. Jag lyckas dock inte förstå varför den inte ska stödja leopard.

Du är en jäkel på att inte läsa tråden iaf. Sagts flera gånger att det är ingen dvd-läsare.

Edit:

Citat:
Men nu var ju mysteriet löst iaf.
Ja, allt innan du började skriva i tråden.

Edit2; TILL TS: Jag skulle inte rekommendera att ligga på gränsen på systemkraven, datorn känns rejält seg. Jag skulle tipsa om en ren installation av 10.3.9 eller 10.4.
Senast redigerad av Skrotnisseochhansvanner 2014-01-08 kl. 00:50.
Citera
2014-01-08, 00:49
Medlem
Det ska gå installera OS X på en iMac G4 oavsett vilken processor man har, med hjälp av LeopardAssistent, det finns klipp på Youtube om detta..

Här är en bild på min iMac G4, bilden blev lite sne, men aja..

http://www.ladda-upp.se/bilder/gvxdsneayseeiy

EDIT: Ber om ursäkt, det är 700Mhz på datorn, jag har fått felaktiv info ang processor när jag använde LeopardAssistent som ändrar på processorn så man ska kunna installera OS X Leopard..

Men nu till frågan igen, går det boota iMac från USB, alt köra med extern DVD-brännare, eller på något annat sätt installera OS X Leopard?
Senast redigerad av Wahzar 2014-01-08 kl. 00:55.
Citera
2014-01-08, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wahzar
Det ska gå installera OS X på en iMac G4 oavsett vilken processor man har, med hjälp av LeopardAssistent, det finns klipp på Youtube om detta..

EDIT: Ber om ursäkt, det är 700Mhz på datorn, jag har fått felaktiv info ang processor när jag använde LeopardAssistent som ändrar på processorn så man ska kunna installera OS X Leopard..

Men nu till frågan igen, går det boota iMac från USB, alt köra med extern DVD-brännare, eller på något annat sätt installera OS X Leopard?

Leopard på 700mhz, ajajaj. Jag skulle tipsa faktiskt om att köra någon av dom äldre trots att det går med justering. Kör själv med 10.4 på 800mhz och det känns betydligt segare än 10.3.9.

Bootar inte från usb om jag minns rätt, kan vara fel dock. Så jag vill inte garantera något. Från lite olika källor verkar jag förstå det som att vissa dvder kan fungera. Men det är väl bara att installera på en usb och prova boota med "C" nedtryckt under start.

https://discussions.apple.com/docs/DOC-2831
Citera
2014-01-08, 01:34
Medlem
ei96byods avatar
Citat:

Se där ja, nu har vi lite mer att gå på.
Officiellt så går det inte. Senaste operativet din iMac kan köra är 10.4.11 (Tiger)

Det är möjligt att det går att installera Leopard på något sätt, men det lär inte fungera bra. Jag skulle STARKT avråda från en sådan installation. Du lär få en massa problem med datorn.

Vad är det du är ute efter med Leopard förresten? Tiger var ett utmärkt operativsystem. Ett av de bättre för PowerPC-processorn.

Det var inte förrän i Snow Leopard som systemet blev bättre än Tiger, men det kan du definitivt inte köra.

Installera Tiger istället och var glad. "Bordslampan", som vi kallade den, kommer då att fungera utmärkt.
Citera
2014-01-08, 02:14
Medlem
Okej, tack för hjälpen, vet någon om man kan köpa OS Tiger fortfarande? Om inte, finns det på piratebay som man kan tanka ner och bränna i Windows för att sedan installera på Mac? Samt eftersom min Mac tydligen inte kan läsa DVD, hur ska jag bränna eller installera Tiger då?
Citera
2014-01-08, 02:21
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Okej, tack för hjälpen, vet någon om man kan köpa OS Tiger fortfarande? Om inte, finns det på piratebay som man kan tanka ner och bränna i Windows för att sedan installera på Mac? Samt eftersom min Mac tydligen inte kan läsa DVD, hur ska jag bränna eller installera Tiger då?

Finns lite överallt, på olika torrentsiter. Finns som CD-version. Tror det är fyra cd-skivor.
Citera
2014-01-08, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner
Jag tror du missar min poäng. 867mhz är kravet. Och G4an på 1ghz (utan usb2) klarar inte leopard enligt iaf apple-history. Jag lyckas dock inte förstå varför den inte ska stödja leopard.

Du är en jäkel på att inte läsa tråden iaf. Sagts flera gånger att det är ingen dvd-läsare.

Edit:

Ja, allt innan du började skriva i tråden.

Edit2; TILL TS: Jag skulle inte rekommendera att ligga på gränsen på systemkraven, datorn känns rejält seg. Jag skulle tipsa om en ren installation av 10.3.9 eller 10.4.
Så vitt jag kan se har det aldrig sagts i tråden annat än misstankar att datorn saknar dvdläsare, men då jag använder Androidappen och inte ens ser mina egna inlägg så är det möjligt att det är den som krånglar. Jag har för övrigt bara citerat Apple, så återkoppla gärna till dem om jag sagt något som inte stämmer så att de kan korrigera sin information.

Och angående att installera utan DVD-läsare. Ladda ner från torrentsida och lägg på ett USB-minne. Det går lika bra, och är vad jag gjorde när jag inte hade någon dvd att bränna på. Finns instruktioner på Google om du inte vet hur du gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in