2014-01-07, 20:42
Medlem
Hmm, testade system´s förslag att testa spela upp en DVD-film, men det fungerade inte heller, fattar inte varför?
Jag ska kunna installera OS X Leopard.

Här är lite info om iMac:en:

Processor: 933 MHz PowerPC G4
Minne: 640 MB SDRAM
Hard Drive: 40 GB

Enligt Wikipedia måste jag ha följande, och det har jag..

Processor: any Intel processor, or PowerPC G5 or G4 (867 MHz and faster) processor
Optical drive: internal or external DVD drive (for installation of the operating system)
Memory: minimum 512 MB of RAM (additional RAM (1 GB) is recommended for development purposes)
Hard drive capacity: Minimum 9 GB of disk space available.

Annars ska det gå med hjälp av LeopardAssistent

EDIT: Läste nu att jag har CDRW, kan man koppla in en extern DVD-läsare?
Citera
2014-01-07, 20:52
Medlem
Saolas avatar
Jag skulle också kolla om Leopard-Skivan är för PowerPC , o inte Intel , men kör på en extern DVD så får vi se vad skivan säger.

PS! om det INTE fungerar så ta o titta på POWERPC det är den versionen ni ska ha , tror The Pirate Bay har tex Tiger o då vart inte Intel-PC inblandade i Mac OS överhuvudtaget.
Citera
2014-01-07, 21:02
Medlem
Skivan ska vara för PowePC, det är jag helt säker på. Har ingen extern DVD-brännare hemma, så måste iväg och handla än, får se om jag hinner det imorgon.
Tycker ändå det låter konstigt att bara CD-skivor fungerar.
Citera
2014-01-07, 21:10
Medlem
Saolas avatar
Se upp med USB på dom där PowerPcérna bara krångligt värre o original? tror jag var USB 1 nått så mycket känslig för förändringar o på byggnader ,, men samtidigt va Mac MAC då jag tycker dom sålde sin själ när dom gick över till Intel.
Citera
2014-01-07, 21:53
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahzar
Skivan ska vara för PowePC, det är jag helt säker på. Har ingen extern DVD-brännare hemma, så måste iväg och handla än, får se om jag hinner det imorgon.
Tycker ändå det låter konstigt att bara CD-skivor fungerar.

Konstigt?

Du sa ju just att datorn bara har CDRW. Då är det väl inte så konstigt. Du behöver en DVD-spelare.
Du har inte tillgång till någon annan Mac med DVD-spelare möjligtvis?
Då skulle den kunna agera DVD-spelare.
Citera
2014-01-07, 23:11
Medlem
Antingen är jag trött, men det fanns väl ingen imac G4 med 933mhz?

På den tiden, och även länge på mac mini så fick man välja mellan cd-brännare och dvdläsare. Svårt val.
Citera
2014-01-07, 23:18
Medlem
Ja, jag tycker att det är konstigt, för om nu endast iMac:en endast kan läsa CD-skivor, hur ska man då kunna installera nytt OS på den?
Det är omöjligt att bränna ett OS på en CD-skiva, iMac:en kan ej boota från USB.

Vet någon om det helt säkert går med en Extern DVD-brännare? Eller kan jag bara glömma att installera OS X Leopard på den?
Citera
2014-01-07, 23:24
Medlem
Citat:
Ja, jag tycker att det är konstigt, för om nu endast iMac:en endast kan läsa CD-skivor, hur ska man då kunna installera nytt OS på den?
Det är omöjligt att bränna ett OS på en CD-skiva, iMac:en kan ej boota från USB.

Vet någon om det helt säkert går med en Extern DVD-brännare? Eller kan jag bara glömma att installera OS X Leopard på den?

Innan DVD-skivan så kunde man ha flera cdskivor. Alla os upp till 10.4 fanns på CD skivor. Det var vanligt med CD skivor i början av 2000talet.

Det bör gå. Dock så ser jag inte att det är bekräftat att hårdvaran stödjer 10.5. Det var endast två G4 Imac som stödje det och dom hade mer än 40gb HDD.
Citera
2014-01-07, 23:26
Medlem
ei96byods avatar
Citat:

Återigen, vad är det som är så konstigt?

Maskinen levererades med ett system med CD-skivor. På den tiden måste det ha varit 10.4 (Tiger).
Vissa modeller kom med DVD (Superdrive).

Sedan undrar jag precis som Skrotnisseochhansvanner om du verkligen har en iMac. Kan inte hitta några uppgifter om att en sådan skulle finnas med de specifikationerna.

Är du säker på att det inte är en sådan här du har:
http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g4/specs/powermac_g4_933_qs.html

Edit: Skrotnisseochhansvanner hann före med info, men jag undrar fortfarande om du verkligen har en iMac?

Kan inte hitta den i Apples register.
Senast redigerad av ei96byod 2014-01-07 kl. 23:28.
Citera
2014-01-07, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Återigen, vad är det som är så konstigt?

Maskinen levererades med ett system med CD-skivor. På den tiden måste det ha varit 10.4 (Tiger).
Vissa modeller kom med DVD (Superdrive).

Sedan undrar jag precis som Skrotnisseochhansvanner om du verkligen har en iMac. Kan inte hitta några uppgifter om att en sådan skulle finnas med de specifikationerna.

Är du säker på att det inte är en sådan här du har:
http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g4/specs/powermac_g4_933_qs.html

Edit: Skrotnisseochhansvanner hann före med info, men jag undrar fortfarande om du verkligen har en iMac?

Kan inte hitta den i Apples register.

Alla Imac G4 kom nya med allt från 9.2.2 till 10.2. Os X kom först med Imac G5. Dock så har dom stöd för tiger.

Ibook eller tidigare nämnda powermac är det enda rimliga. Alternativt felaktiga specs.
Citera
2014-01-07, 23:39
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner
Alla Imac G4 kom nya med allt från 9.2.2 till 10.2. Os X kom först med Imac G5. Dock så har dom stöd för tiger.

Ibook eller tidigare nämnda powermac är det enda rimliga. Alternativt felaktiga specs.

Korrekt. Efter lite efterforskande i Mactracker så måste det vara så. Fel specifikationer eller fel modellnamn.

Oavsett så kom maskinen med Systemet på CD-skivor.

Hur som helst, är det en PowerMac G4 med de specarna så går det att installera 10.5 på den, men det måste till en DVD-spelare, eller annan Mac som kan agera DVD-slav.

Edit: Eller så kan man göra så här:
http://news.softpedia.com/news/How-to-Create-a-Bootable-Mac-OS-X-USB-Disk-214329.shtml
Men det kräver ett fungerande system där man kan skapa usb-disken.
Senast redigerad av ei96byod 2014-01-07 kl. 23:43.
Citera
2014-01-07, 23:43
Medlem
Vilken G4 har du? Leopard rullar bara på den som ligger kring 900mhz. Låter även som om du kanske inte har en dvdspelare eventuellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in