• 1
  • 2
2014-01-07, 16:30
Medlem
Tjenare FB!
Jag har en gammal iMac G4 hemma, och den verkar ha ett litet problem..

Jag försöker installera ett nytt operativsystem på den, OS X Leopard, skivan är original dvs, ingen piratkoperad.

När jag matar in skivan tar det bara ca 3 sekunder innan iMac:en spottar ut den igen, alltså den läser inte skivan?

Jag testade stoppa in en vanlig musik CD vilket fungerade fint, den blev inte utspottad.

Som sagt skivan är original och inga repor, skador etc på den.

Någon här som har/har haft samma problem och kanske vet vad problemet kan vara?

Tacksam för all hjälp!
Citera
2014-01-07, 16:35
Medlem
RingInteSnutens avatar
Har du DVD spelare på datorn? Kommer Leopard på DVD eller CD?
Citera
2014-01-07, 16:41
Medlem
Det vet jag faktiskt inte, jag börjar också tro att dotorn endast kan läsa CD och inte DVD, för oprativsystmskivan är en DVD. Men hur ska jag då göra för att installera OS X Leopard på datorn?
Citera
2014-01-07, 16:46
Medlem
Nu vet jag inte riktigt vad jag gjorde, men nu spottar den inte ut skivan längre men fick fram denna text på skärmen..:

"Du har matat in en skiva som inte innehåller några enheter som kan läsas av Mac OS X. Om du vill fortsätta använda skivan klickar du på Ignorera."
Knapp 1: Ignorera Knapp 2: Mata ut

Men skivan hittas inte i datorn.
Citera
2014-01-07, 16:47
Medlem
Saolas avatar
Jag tror ni får fråga MAC-Forum , har en I-Mac G3á själv o innan "tiger" så fick jag installera Mac OS 9 innan allt vart klart , men "Leopard" har jag för mig att det krävs en hel del trix innan det.

Lycka till nu.
Citera
2014-01-07, 16:51
Medlem
Saola, om jag installerar OS X 9 innan OS X Leopard så tror du att det fungerar? Har du själv testat det?
Citera
2014-01-07, 16:58
Medlem
Saolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahzar
Saola, om jag installerar OS X 9 innan OS X Leopard så tror du att det fungerar? Har du själv testat det?

JA! om det hade vart TIGER! Leopard ska trixas med INNAN! det ska fungera , men är ett helt företag om man nu inte får tag i någon "expert" , ska gå ut med vovven o fråga en gammal man om MAC om nu han ställer upp? är en annan fråga.
Citera
2014-01-07, 17:05
Medlem
Saolas avatar
Hej! se denna you tube videon om Leopard on G4 , men kolla din version om den verkligen är till för PowerPC annars fungerar det INTE!

http://www.youtube.com/watch?v=mSJq66FUYjo
Citera
2014-01-07, 20:21
Medlem
Saolas avatar
Hej! håller ni på fortfarande? o om ni behöver delar? så googla på Kraftsound.
Citera
2014-01-07, 20:34
Medlem
Jag har kollat på det klippet du länkade men det fugerar inte, iMac:en spottar ut skivan igen hela tiden, och när den väl inte gör det så hittar inte datorn skivan.
Citera
2014-01-07, 20:35
Medlem
systems avatar
Mata in en film-DVD och kolla om datorn hittar den.
Citera
2014-01-07, 20:36
Medlem
Alltså, jag kan inte ens boota från skivan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in