Hitta en grej om dagen du är tacksam för. Låter jävligt löjligt...
Men man lunkar på, allt det stora fungerar, lite småtjafs ibland men inget som får världen att gå under. Barnen klara sig på det stora hela bra, jobbet rullar på.
Och så funderar man på - om man får ett antal år till, ska allt då bara fortsätta som det gör nu? Ska man vara glad för det?
Okay, ekot från när man var barn och fick höra att "du ska minsann vara tacksam, det finns barn som svälter!" klingar väl ännu i ens öron - men finns det någon som blivit gladare av att det finns de som har det värre?
Då brukar jag fundera ut någon skitsak som jag tar för given varje dag - och är tacksam för den. Kan ligga i sängen och vara tacksam för att jag har en att ligga i - med täcke!
Sen kan det dyka upp någon lite djupare insikt - man ska nog vara tacksam för att man överlevde en hjärtinfarkt när man var 52...
Men infarkten hade på något sätt motsatt verkan eller åtminstone min reaktion på den - helt plötsligt kände jag att jag
måste se livet som en oändlig gåva, jag
måste se på alla fåglarna på himlen och löven på träden som om det vore en fantastisk gåva! Som om det inte vore samma jävla löv och kajor som igår...
Det gav väl inget vettigt svar på din undring och inte fan blev du väl mindre deprimerad för det... Nåja, om man sover på saken så ser det kanske ljusare ut i morgon