• 1
  • 2
2002-12-09, 11:29
äldre konto (old)
Ej medlem
:evil: Nu när tomtarna på AntiPiratByrån sitter o samlar in IP-Adresser på diverse DC-hubbar o hotar folk genom repektive ISP. Se exempel -> http://chris.ftpserver.nu/albums/zatzyown/SvenskaAntipiratbyr_n.sized.jpg Nu funderar jag på att byta till filetopia. Nån har sagt att man kör krypterat o då kan inte APB-Tomtarna se min IP !!

Frågan är hur bra är Filetopia och hur säkert är det ?
Citera
2002-12-09, 19:33
äldre konto (old)
Ej medlem
Jag undrar hur filöverföringen sker i filetopia. Sker den p2p eller via en central server? Om det är p2p kan man ju i t ex mjukvarubrandväggen se vem man kommunicerar med...
Citera
2002-12-09, 20:50
äldre konto (old)
Ej medlem
Den är säker. Men allt går med vilja i fantasi. Men jag känner mig trygg där. Gå in prata med pågerna i kanalen sverige åtminstone jojje35.
utdrag från deras hemsida
Filetopia uses many encryption components which provide a high degree of security.

For the "Public Key" (PK) functionality, it uses an asymmetric cipher based on "Elliptic Curves" and for symmetric encryption it can use several different ciphers. The rule is very simple: for all Client/Server connections, the Client is the one to choose the cipher's algorithm to use. For the chat, it uses a complex protocol in which each user creates two encryption objects for every other user in the channel, encrypting with the user's own cipher choice and using the other user's choice to decrypt. Of course, to exchange the session keys, it uses Public Key techniques

Det är bara joina Det sker med p2p ej centralserver. Men det hindrar ej mig
Citera
2002-12-10, 01:22
äldre konto (old)
Ej medlem
Då innebär det ju fortfarande att antipiraterna kan jaga folk i filetopia också, eller hur?
Citera
2002-12-10, 02:33
äldre konto (old)
Ej medlem
Jag tror att hela filbytar sverige har drabbats av nån Antipriatbyrå skräck.... och jag fattar inte riktigt varför..

för att antipirtabyrån ska kunna ladda hem och därigenom ta reda på vem du är för att vidta åtgärd krävs att dom begår lagbrott... i sverige är det inte tillåtet att använda den här metoden, inte heller finns det någon lag eller något preudikat om vad som får bytas och inte bytas när det gäller p2p..

jag tror att antipiratbyrån vet det och ser deras stora chans att skrämma folk från att använda tx DC.. om man inte kan stoppa.. varför inte se till att minska antalet användare...

att sedan dom har så bra samarbete med dom olika internet bolagen i sverige tror jag inte speciellt mycket på heller...dom har säkert någon kontakt.. men inte på långa vägar så bra som dom vill få det att se ut som..råa fakta är att bolagen inte kommer att stänga av användare pga vad dom tankar... utan ur deras synpunkt är det hur mycket som är grejen.. hur mycket deras lina används det i samband med påtryckningar från antipiratbyrån skulle nog och har skett i ett fåtal fall leda till en avstängning av abonnemanget.

tackar för tipset om en ny filbytar tjänst ser fram emot att tanka mycket kul 8)
Citera
2002-12-10, 17:52
Medlem
jo

Mja, jag hittade nästan ingenting med filetopia, var bara 4000 per när jag provade, vetju inte riktigt hur det funkar o så men. Jag har 56k modem så jag bryr mig inte så mycket faktiskt, men jag brukar sitta på skolan o dra ner grejjer så där tar skolan skiten så

Då är det enklaste att inte dela ut men det gör man ju ändå, man vill ju dela med sig. Jag tycker att vi bara skiter i alltihop o fortsätter som vanligt
Citera
2002-12-10, 18:11
äldre konto (old)
Ej medlem
Sen tror jag inte heller att APB pallar med att jaga varje person som sitter och tankar. Skulle bli ett dunderprojekt. Finns nog även personer inom APB som tankar på fritiden också.

Men om dom envisas så föder dom genom sitt agerande bara nya vägar för oss andra att hitta på
Citera
2002-12-12, 17:11
äldre konto (old)
Ej medlem
Jadå men de får lägga mycket arbete som allt kryptoneras. ALLT även IP nummer får sitt.

Filetopia is a free communications software that includes: instant
messaging, chat, e-mail, a powerful file sharing system with a search
engine, online friends list and message boards.
What is unique to this software is the level of security and privacy
that it provides. It uses a choice of strong ciphers and public key
techniques for all communications and sophisticated techniques to
protect your IP and make you truly anonymous and safe from attacks.

Men som sagt vilja fantasi så går allt. Men de lär behöva lä'gga ner rejält med arbete.
Citera
2002-12-12, 18:32
äldre konto (old)
Ej medlem
men har inte apb fått dispans för att plocka hem (c) material?..

Tycker inte att man ska underskatta apb de är igentligen det enda ja vill säga hehe...

Ähh varför bryr ja mig ja leechar från topsites :twisted:

"muahahah"
Citera
2002-12-13, 16:12
äldre konto (old)
Ej medlem
hehe tror inte att man "får dispens" för att begå lagbrott.... sen får man heta Carl Gustav, Göran eller till och med Antipiratbyrån... hehehe
Citera
2002-12-13, 16:19
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
hehe tror inte att man "får dispens" för att begå lagbrott.... sen får man heta Carl Gustav, Göran eller till och med Antipiratbyrån... hehehe

Eftersom dom arbetar på uppdrag av företagen som släpper filmerna spelen o musiken och får deras tillåtelse att ladda hem dom så begår dom inte något lagbrott....

Så tyvärr har du nog fel
Citera
2002-12-13, 21:52
äldre konto (old)
Ej medlem
sorry men jag tror inte det hjälper... det är är två skilda saker som vi pratar om... upphovsrätten.. visst företagen kan ge Antipiratbyrån tillstånd att tanka deras material.. (tänk om man kunde få ett sånt tillstånd)... men företagen kan inte tilllåta någon att bryta en lag.

men lagen säger att man i sverige inte får lura eller förställa sig för att få någon att begå ett brott...

dom kan säkert göra det!! men det skulle inte kunna användas i en domstol, för det behövs en preudicerande dom, men den finns inte än, altså är inte dom bevis som är felaktigt tillhanda hållna tillåtna i en rättegång
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in