Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-05, 19:31
  #1
Medlem
PippiKiYays avatar
Har i hela mitt liv åkt på rätt så smala skidor (nästan alltid twintips för jag tyckte det var skitcoolt när jag var mindre). Är nere i Alperna för en säsong nu och köpte mig ett par Salomon Q-105 i November då jag kommer åka mer off-pist.

Nu till problemet, när jag åker pist (röd/svart med en del puckel)med dem så får jag fan inget grepp i snön över huvudtaget, glider runt och känner mig som en nybörjare på nytt igen.

I puder så är dem för jävla härliga och kunde inte önska mig ett par bättre skidor.

Har alltid haft förmågan att kunna köra ner för en röd/svart puckelpist utan några problem alls. Kan de vara för att jag är ovan att åka på så breda och långa skidor (188cm långa) eller beror det på att jag inte åkt skidor på 2 år?

Specs
http://www.salomon.com/se/product/q-105.html
Citera
2014-01-05, 19:41
  #2
Moderator
rancors avatar
Det beror ju på underlag. Du får trycka på ordentligt om du skall få ner dessa skidor i pistad backe men i nysnö är det nog ganska enkelt och bekvämt att åka på dem
Citera
2014-01-09, 02:31
  #3
Medlem
waikikiis avatar
Nu vet jag inte var du är men här är de flesta pisterna isiga och det är väl ungefär där man finner den enda nackdelen med den här typen av skidor, isgreppet lämnar en del att önska. Är väl inte så mycket att göra förutom att trycka på tillslut släpper kommer det dock släppa men vad gör det?
Citera
2014-01-09, 11:22
  #4
Medlem
Det tar väl lite tid att komma igång men bredare skidor ÄR tuffare att komma upp på kant med, dvs de kräver mer teknik för att åka med i pist. Däremot så är dagens bredare skidor betydligt vridstyvare än äldre vilket betyder att de funkar alldeles utmärkt i pisten. Rockern bidrar också till att de är kvickare i pist. Öva djupa carvingsvängar en halv dag så kommer kantgreppet.

Se också till att stålkanterna är vassa nog. Jag åker själv på skidor som är bredare än dina och jag har helt lagt bort de smalare sedan flera år.


Är du nere och säsongar så ta rygg på några som KAN åka och som kan hjälpa dig över tröskeln, alternativt hyr en skidlärare en dag. Lätt värt pengarna.
Citera
2014-01-09, 19:26
  #5
Medlem
PippiKiYays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Det beror ju på underlag. Du får trycka på ordentligt om du skall få ner dessa skidor i pistad backe men i nysnö är det nog ganska enkelt och bekvämt att åka på dem
njäe, alltså det funkar finfint att åka i pist fram tills lunch sen tar ju idioterna över pisterna och så blir det en stor jävla puckelpist av allt. Tycker det är skitsvårt att åka då, har skidor som är 188cm och rätt så breda. Finns det något knep för puckelpist?

Citat:
Ursprungligen postat av waikikii
Nu vet jag inte var du är men här är de flesta pisterna isiga och det är väl ungefär där man finner den enda nackdelen med den här typen av skidor, isgreppet lämnar en del att önska. Är väl inte så mycket att göra förutom att trycka på tillslut släpper kommer det dock släppa men vad gör det?
Aja får väl göra det bästa av det och skita i pist helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Det tar väl lite tid att komma igång men bredare skidor ÄR tuffare att komma upp på kant med, dvs de kräver mer teknik för att åka med i pist. Däremot så är dagens bredare skidor betydligt vridstyvare än äldre vilket betyder att de funkar alldeles utmärkt i pisten. Rockern bidrar också till att de är kvickare i pist. Öva djupa carvingsvängar en halv dag så kommer kantgreppet.

Se också till att stålkanterna är vassa nog. Jag åker själv på skidor som är bredare än dina och jag har helt lagt bort de smalare sedan flera år.


Är du nere och säsongar så ta rygg på några som KAN åka och som kan hjälpa dig över tröskeln, alternativt hyr en skidlärare en dag. Lätt värt pengarna.

Tack för ditt svar! Ska absolut testa djupa carvingsvängar, fungerar inte det så får jag väl göra som du säger och hyra en skidlärare en dag för att slipa på tekniken.
Citera
2014-01-09, 20:42
  #6
Medlem
Grundregeln är att slappna av och låta skidorna ta dig ned, dvs lita på laggen. Även om det är slagigt är moderna skidor väldigt stabila. Mjuka knän, se ut lämpliga linjer och släpp på. Den enda nackdelen med allmountainskidor är egentligen om det är jäkligt hårt och isigt samt hög fart, då börjar de lättare studsa...
Citera
2014-01-27, 17:49
  #7
Medlem
moellers avatar
Jag kör på rosignol S7. 115 cm i vid bindning tror jag. Funkar för det mesta utmärkt att carva i backen med, även på hårt underlag.
Citera
2014-01-30, 10:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Grundregeln är att slappna av och låta skidorna ta dig ned, dvs lita på laggen. Även om det är slagigt är moderna skidor väldigt stabila. Mjuka knän, se ut lämpliga linjer och släpp på. Den enda nackdelen med allmountainskidor är egentligen om det är jäkligt hårt och isigt samt hög fart, då börjar de lättare studsa...

Har tråkigt mellan föreläsningar och var bara tvungen att rätta detta.

Grundregeln vid skidåkning i alla former är aldrig någonsin att låta skidorna åka och hamna i baksätet, herregud.
En aggresiv stance med mycket tryck i skidorna och åka med auktoritet ner i backen är det tvärtemot som man ska sikta på. Försök ha en ganska låg tyngdpunkt lätt framåtriktat, mjuka böjda knän och charga på. Aldrig någonsin ska det kännas att det är skidorna som åker med en och inte tvärtom. Är ju fan livsfarligt för andra i backen samt för en själv.

TS, breda skidor har mer yta och kräver då självklart mer tryck och kraft för att åkas på. Åker själv på ett par Chetlers(126-or) som offpistlagg och det är väl klart att de inte svänger exakt lika bra som WC-lagg på packad snö. Men med bra tryck, en aggresiv åkstance och överdrivna carvingmönster(en fot längre fram i sväng a lá lite telisåkning) så kan man ha riktigt kul på ett par riktigt breda skidor även i pisten.

Är ju rätt värt att veta en eventuell träningsbakgrund med. Vältränad åkare som har kraft att sätta till kan utan problem åka rundor i pist med två ordentliga plankor. Längd/vikt spelar också in. Kände en kille som försökte sig på ett par Hellbents och bara vägde 60kg, ingen jätteidé i backen.
__________________
Senast redigerad av CC-Cowboy 2014-01-30 kl. 10:09.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback