Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-05, 18:03
  #1
Medlem
Hej!

Det är så att jag jobbat på ett jobb inom restaurangbranchen där jag fått inblick i hur fruktansvärt horribelt chefen på denna restaurang behandlar sina anställda. Inte minst att han skriker och skäller och ställer med alla hans arbetande, det är endast kritik från hans mun, och trots att alla anställda gör ett så gott arbete de bara förmår sitter han dag ut i ända och kontrollerar ens varje steg och i stort sett kritiserar en för vad man än gör. Det är bara dubbla bud, och vad man än gör är det inte tillräckligt eller gjort på fel sätt. Har aldrig lämnat jobbet med ett gott humör någonsin. Han har så minimalt anställda som han kan komma undan med, det är jämt fullt upp, och de i kassan, de anställda med "svenskt ursprung" jobbar för minimilön enl lag hela bunten. Glömmer man skriva upp att man jobbat ett pass och kommer på det eftergående dag så är det kört, ingen lön utbetalas för denna. Tvingas man jobba över eller jobba extra är det samma sak där. Han har tidigare blivit ditsatt för att även slarva med att betala ut tillräckligt med lön generellt med till sina anställda. Det är ingen rast som gäller, utan man jobbar det pass man tilldelats. Är man sjuk går det inte sjukskriva sig, för han har ingen extrapersonal att sätta in. Jag skulle kunna lista upp hundratusen småsaker som dessa egentligen, fine han är ett svin. Men det är inte riktigt där skon klämmer.

Anledningen framför allt till min dåliga sinnesstämning efter en jobbdag är att jag får psykiskt mår så dåligt över att se den utslitna kökspersonalen. Han har anställt 8-10 personer. Av utländskt ursprung, de flesta pratar inte ens svenska. Dessa jobbar 13 timmar om dygnet, 6 dagar i veckan. Samma här, jobba måste de utan undantag, även om de inte mår bra, ingen semester. Ingen rast på detta, ev hinner de slänga upp lite mat på en tallrik och springa emellan den och jobbet som måste underhållas för att fylla magsäcken, kanske får de ta en cigarett eller två. De jobbar över fulltid för en lön på 30-50 kronor i timmen beroende på vad de sysslar med. Frågar man hur de mår är det alltid samma svar :"trött". Det gör verkligen ont i hjärtat över att se detta, framför allt när de går så snuskigt bra för chefen, han ska öppna nya restauranger, maten är skitgod, personalen jättetrevlig, världens ögontjänare är han dessutom inför sina kunder. Han har pengar i massor, han skulle kunna betala dessa människor en rimlig lön och sätta in tillräckligt med personal och ändå ha väääldigt gott med pengar över. Men framför allt får jag dåligt samvete över att jag inte gör något åt saken, men jag är kluven i vad jag borde göra? Vad jag kan göra?

Jag skulle ju önska att chefen där bara åker på rejäl böter och tvingas betala ut en riktig lön till alla sina arbetare, att de får rättvisa arbetsvillkor. Har varit inne på att skicka facket på honom, polisen, det är väl det man kan göra? Men sen har ingen aning om dessa i köket är här legalt, förmodligen inte. Vill jag då skicka hem dem till där de kom ifrån där förutsättningarna förmodligen är än mer dåliga än de de får här, även om de i mina ögon är katastrofala. De är ju förmodligen här självvalt? Delar en lägenhet på åtta i vilken de sover på golvet har jag iaf hört. De får gratis mat på jobbet, så även om de inte får en jätteinkomst så har de säkert inga direkta utgifter heller. Ska jag då ha det på mitt samvete sen om de blir iväg skickade nån stans där jag inte alls vet hur det är? Är det någon som har erfarenhet av en liknande situation? Vad de som jobbar för en såpass låg summa har för motiv liksom, de kanske inte alls är här illegalt utan bara inte är medvetna om sina rättigheter? Och alla de andra som jobbar där, de kan ju vara så att han förlorar hela sin restaurang, då ryker väl deras arbete i samma veva, jag vet inte alls vad han sysslar med mer än vad jag sett.Vad har myndigheterna rätt att göra i ett sånt här fall egentligen? Samtidigt kan jag inte bara stå utanför och se på... Har även varit inne på att skriva ett mail till honom där jag anonymt hotar att sätta dit honom om de inte sker en förändring, är det ens något som skulle påverka honom? Har försökt sätta mig in i det hela, men de känns som att de är så överväldigande mycket att det är liksom omöjligt att få grepp om det, om hur det funkar, veta rätt från fel... eller ens alls hur något sådant skulle idealistiskt behandlas?

Så jag undrar om någon mer insatt har nån åsikt om det hela, kunna vägleda lite? Eller vad skulle ni göra i min situation, trots att ni inte är så insatta eller riktigt medvetna om riskerna? Vad är mest etiskt?
Citera
2014-01-05, 18:06
  #2
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Fel delforum.

Aktuella brott och kriminalfall --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2014-01-05, 18:06
  #3
Medlem
WaS-ToYs avatar
Prata med HRF är väl det första logiska åtgärden och möjligtvis kan ju skatteverket och kommunens miljö och hälsa vara intresserad av det hela de med.
Citera
2014-01-05, 18:50
  #4
Medlem
Three-Gringoss avatar
Lite missriktad omtanke tycker jag, när det gäller arbetarna i köket. Visserligen så kan jag tänka mig att dom som jobbar i köket kanske har det lite bättre än hemma. Men tänk i stället på alla andra som kan råka hamna i liknande situation, personer som han kan tänkas anställa i framtiden. Anställda på andra restauranger på samma ort som får försämrade arbetsvillkor eftersom din arbetsgivare klarar av att hålla lägre priser.

Hota, nej det tycker jag inte är en bra ide. Ring facket, det er ju det dom är tillför

Fackförbundets uppgift är att hjälpa och stödja sina medlemmar när det gäller löner och anställningsvillkor, vidareutbildning, arbetsmiljö, jämställdhet samt hur arbetet är organiserat.

Sedan kan som nämnt även skatteverket och Polisen var intresserad av den här jäppen och säg det du har skrivit i inlägget.
Citera
2014-01-05, 19:09
  #5
Avstängd
Är även blatte? Låter så.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback