Citat:
Ursprungligen postat av xploddan
Riktigt härliga bilder, det är ju sånt som gör att man helst hade sett hela NHL i Canada.
Det är alltid lika kul när man ser hur stort hockey är i Canada.
Min morbror var i Toronto mitt under sommaren för några år sedan. I tidningarna fick Maple Leafs mest uppmärksamhet, trots att NHL-säsongen var slut och MLB-laget Toronto Blue Jays hade match eftersom MLB höll på då.
Han gick in på en bar som hade tre TV-apparater, och på alla tre visades repriserade hockeymatcher. Sedan kom en kille fram till honom och började prata hockey, utan att ens fråga om han var intresserad. Det tog han bara för givet.
På den kanadensiska femdollarsedeln var det en bild på en hockeyspelare och ett citat från författaren Roch Carrier: "Min barndoms vintrar var långa, långa säsonger. Vi levde på tre platser - skolan, kyrkan och rinken - men vårt riktiga liv var på rinken."
Juniorlaget Ottawa 67ers snittar drygt 11 000 åskadare per match.
Andreas Dackell blev igenkänd av alla på stan när han spelade i Montréal. Han fick t.o.m. skriva autografer åt gamla tanter i 80-årsåldern som kom fram och kände igen honom direkt.
När Montréal vann Stanley Cup 1993 var spelarna som gudar i stan. Patrice Brisebois berättade att han då inte behövde betala för sig i affären, alla ville trycka hans hand, flickor ville kyssa honom och nyblivna föräldrar ville att han skulle klappa deras barn för att det skulle ge dem lycka i livet.