Inga målvakter bakom förlängda mållinjen...VARFÖR?
Målvakter med gott spelsinne kommer ju tappa en dimension i sitt spel
Redlineoffside försvinner. Det är nu tillåtet
med tvåzonerspass, precis som i elitserien.
Wohoo! Äntligen!
Storleken på målvakternas benskydd, plock, klubbhandske och tröja minskar. Låter inte helt dumt.
Inga oavgjorda matcher. Efter sudden death
blir det straffar, först i tre omgångar och om det
är oavgjort även då, sudden death-straffar
Hur blir poängfördelningen vid en match som slutar oavgjort vid full tid men avgörs i förlänging/straffar? 2-1? Straffar har ju aldrig varit vanliga i nordamerikansk ishockey, kan bli kul att se några fler...
Den internationella icingregeln införs.
Domaren blåser icing då pucken passerar
en förlängda mållinjen.
Ingen touchicing? Varför det nu då? "Alla" vill väl ha det trodde jag? DOmarna är för det läste jag och några läkare som uttalde sig såg inga förhöjda risker (vilket ibland anges som ett argument mot touchicingen) vilkey byggde på expertutlåtanden och statistik. Har tyvärr inga källor på det...men det är ju skit att den regeln försvinner!
Avvaktande offside återinförs.
Yeehaa! Bra bra.
Mittzonen blir mindre.
Mindre? Nåja..någon som har exakta mått?
Laget som slår icing får inte byta uppställning innan nästa tekning.
Ahh, det förklarar att man kör med samma icingregel som IIHF, kan göra en del skillnad.
En spelare som startar ett slagsmål under
matchens sista fem minuter får matchstraff och
blir även avstängd i nästa match.
Det känns som om den regeln inte gör någon überstor skillnad...
Nolltolerans för interference, hakningar och
fasthållningar.
Bra i teorin, skiter sig oftast i praktiken med olika nivåer..ska bli intressant att se hur det går i NHL.
En spelare som skjuter ut pucken över
plexiglaset i egen zon straffas med en utvisning.
Njae, känner mig tveksam till regeln liksom den om att målisarna aldrig fått skjuta pucken över. Men om man gör det till en bedömningsfråga gällande huruvida det är avsiktligt eller inte blir väl inte det heller bra iofs...
Vad gäller säsongen i sportsligt avseende känns det svårt att sia om hur det kommer gå, speciellt som klubbaddresser inte är klara osv...
Foppa stannar i Colorado, så långt vågar jag förutsäga