Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-02, 14:37
  #1
Medlem
snivlems avatar
allting börja i fredags strax efter frukost, huggande smärta i nedre ryggen koncentrerat till höger sida ner över skinkan...tänkte ju att enda sättet är att köra på, så jag jobbade som vanligt lör-sön-mån, skulle nog inte gjort det, hela måndagen stapplade jag fram och det tog 3-4 gånger så lång tid att promenera hem jämfört med annars.
på söndan så lokaliserade jag en helt stenhård muskel på vänster sida under skulderbladet typ...när jag masserade o mjukade upp den lättade all smärta i typ en minut.
nu har jag varit hemma igår och idag och jag kan inte ens stå rakt, jag lutar KRAFTIGT åt höger. helt stel o spänd.
har precis testat att först ligga i ett varmt bad, så varmt jag pallade för o mjuka upp sen har jag kört alla stretchövningar grundligt, jag har fått dom av min naprapat, men när gjorde en av dom så va det omöjligt....övningen i fråga är att man ligger platt på rygg och ska lyfta ett ben i taget så långt man kan uppåt utan att böja knät, det gick bra med höger ben men när jag kom till vänster ben skrek jag rätt ut. nån med koll på sånt här som kan ge nåt tips? ny tid hos naprapat är bokad men det dröjer lite mer än en vecka, semester över jul o nyår tydligen
Citera
2014-01-02, 14:48
  #2
Medlem
Hestapos avatar
Du verkar ha problem sedan tidigare så för att häva en inflammation eller svullnad tills du får hjälp av naprapaten bör du äta något inflammationshämmande. Försök att röra på dig men inga överansträngningar, att tvinga rätt sättningar i kotor genom övningar är att betrakta som det. Om du promenerar så håller du ryggen mjuk, lufsa fram med svängande armar som en monkey.
Dina övningar du fått ska du göra i förebyggande syfte för att lindra någon skada du har så vänta med dessa tills det lugnar ned sig.

mvh
Citera
2014-01-02, 14:49
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
jag lutar KRAFTIGT åt höger. helt stel o spänd.

Inget farligt, det är ryggskott du har.

Så här kan du göra för att det omedelbart ska bli bättre. Lägg dig på rygg. Dra upp knäna ovan marken och ha fötterna i golvet. Låt knäna pendla från höger till vänster så mycket du kan ca 60 - 90 gånger. Sedan håller du i hop knäna och försöker dra upp båda knäna i hop mot höger axel 50 gånger, sedan samma mot vänster axel. Sedan gör du sista övningen. Försök dra båda knäna i riktning mot din haka ungefär 60 - 90 gånger, du kan hjälpa till med händerna om du inte orkar.

Det gör säkert ont men det är enbart nervceller i musklerna som skickar felaktiga signaler till hjärnan om smärta trots att inget är skadat.

Övningarna gör att smärtan avtar ett tag. När det sedan börjar göra ont så gör du om övningarna. Gör helst övningarna en gång per timme. Rör du mycket på dig tar det kortare tid för hjärnan att återställa ryggskottet. Att vara ute och gå långt och länge är också bra.
Citera
2014-01-02, 14:55
  #4
Medlem
snivlems avatar
tack så mycket för båda svaren....svängt med armarna som en monkey har jag gjort sen i fredags....haha

och det stämmer att jag har fått övningarna i förebyggande syfte och jag har naturligtvis fuskat senaste 1-1,5 månaden...man glömmer hur bra man har det när man är frisk...jag ska fan ALDRIG skippa övningarna igen...ska fan alltid se till att röra på mig mer än jag gör....latmasken i mig måste bort för evigt....vill ju inte bli skruttig när man blir gammal

så nu blir det fler övningar, hehe....tack igen
__________________
Senast redigerad av snivlem 2014-01-02 kl. 15:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback