• 1
  • 2
2014-01-02, 02:08
Medlem
Satt och slöläste lite och kom in på kontaktsidan (https://www.flashback.org/kontakt) där man under rubriken "Rapportera missbruk" kan läsa följande:
Citat:
Däremot, om någon bryter mot gällande lagstiftning och därmed även reglerna på Flashback Forum, så är vår målsättning att agera så snabbt som möjligt.

I Sverige finns som bekant en lag om hets mot folkgrupp (HMF) och jag skulle kunna tänka mig att flera inlägg i forumet skulle kunna anses bryta mot denna lag (vid behov får jag väl försöka gräva fram något exempel). Hur skulle moderatorer behandla en anmälan mot användaren bakom sådana inlägg på grundval av HMF? Vilken typ av agerande är det som avses i ovanstående citat?

EDIT: För säkerhets skull vill jag påpeka att tråden inte avser att vara värderande eller provocerande, och frågan jag ställer är sprungen ur ren nyfikenhet.
Senast redigerad av vandermonde 2014-01-02 kl. 02:39.
Citera
2014-01-02, 02:11
Medlem
Bra fråga!

Hets mot folkgrupp ser man ju i var och varannan tråd man är inne på. Kommer prenumerera på denna tråden!
Citera
2014-01-02, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagosmurfen
Bra fråga!

Hets mot folkgrupp ser man ju i var och varannan tråd man är inne på. Kommer prenumerera på denna tråden!
Tack!
Citera
2014-01-02, 02:30
Medlem
Här, anmäl mig: (FB) Misstänkt våldtäkt på 92-åring, Skaraborg

Vore kul att se vad som händer. Om Flashback på allvar börjar stänga av sådana människor som mig för HMF så är yttrandefriheten på allvar borta.
Citera
2014-01-02, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leinad91
Här, anmäl mig: (FB) Misstänkt våldtäkt på 92-åring, Skaraborg

Vore kul att se vad som händer. Om Flashback på allvar börjar stänga av sådana människor som mig för HMF så är yttrandefriheten på allvar borta.
Enligt den edit jag gjorde så är jag inte ute efter att anmäla någon användare. Jag uppskattar själv den yttrandefrihet som råder på flashback. Däremot tycker jag att min frågeställning är relevant, särskilt ifall någon faktiskt skulle få för sig att göra en seriös anmälan.
Citera
2014-01-02, 02:37
Medlem
Är det någon som tar illa upp av det som skrivs på flashback så behöver de inte gå in på sidan helt enkelt.
Citera
2014-01-02, 02:40
Medlem
Hestapos avatar
Det modsen eller Admin har som instrument är avstängning eller bann. Om en användarens inlägg blir polisanmälda får polisen inleda en utredning om det misstänkta brottet. Eftersom mycket uppgifter sägs vara raderade så får polisen det svårare att spåra användaren men om användaren loggar in så kan IP-uppgifterna finnas tillgängliga och då finns det möjlighet för polisen att spåra den misstänkte. Att sedan bevisa vem som skrivit vad och när blir en näst intill omöjlig uppgift för polisen att bevisa.

Hårdaste traffet som en postare får är avstängning från forumet eller bann, kan vara tufft nog. Det ska till mycket för att polisen lyckas så bra med sin utredning att en användare döms i domstol.

mvh
Citera
2014-01-02, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Är det någon som tar illa upp av det som skrivs på flashback så behöver de inte gå in på sidan helt enkelt.
Det är inte säkert att en åklagare skulle gå på denna linje. I juni publicerade flashback.se en artikel om en person som blivit anmäld för HMF på grund av något hon skrivit på sitt facebook-konto: http://www.flashback.se/artikel/3700...pp-pa-facebook.
Citera
2014-01-02, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Det modsen eller Admin har som instrument är avstängning eller bann. Om en användarens inlägg blir polisanmälda får polisen inleda en utredning om det misstänkta brottet. Eftersom mycket uppgifter sägs vara raderade så får polisen det svårare att spåra användaren men om användaren loggar in så kan IP-uppgifterna finnas tillgängliga och då finns det möjlighet för polisen att spåra den misstänkte. Att sedan bevisa vem som skrivit vad och när blir en näst intill omöjlig uppgift för polisen att bevisa.

Hårdaste traffet som en postare får är avstängning från forumet eller bann, kan vara tufft nog. Det ska till mycket för att polisen lyckas så bra med sin utredning att en användare döms i domstol.

mvh
Okej, tack för ditt svar! Är det emellertid så att (svenska) polisen inte kan kräva att moderatorer och administratörer samarbetar med dem eftersom forumets ägare, Flashback International Inc., ligger i USA och därmed bortom svensk jurisdiktion?
Citera
2014-01-02, 02:54
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vandermonde
Satt och slöläste lite och kom in på kontaktsidan (https://www.flashback.org/kontakt) där man under rubriken "Rapportera missbruk" kan läsa följande:

I Sverige finns som bekant en lag om hets mot folkgrupp (HMF) och jag skulle kunna tänka mig att flera inlägg i forumet skulle kunna anses bryta mot denna lag (vid behov får jag väl försöka gräva fram något exempel). Hur skulle moderatorer behandla en anmälan mot användaren bakom sådana inlägg på grundval av HMF? Vilken typ av agerande är det som avses i ovanstående citat?

EDIT: För säkerhets skull vill jag påpeka att tråden inte avser att vara värderande eller provocerande, och frågan jag ställer är sprungen ur ren nyfikenhet.

men servern står ej i Sverige, är I USA

men visst, kontakta du fbi ang HMF och be dom översätta och begära svenskarna som äger servern utlämnade till usa för HMF

https://tips.fbi.gov/

använt för att rapportera vänsterterrorister förr i tiden
Citera
2014-01-02, 02:57
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vandermonde
Okej, tack för ditt svar! Är det emellertid så att (svenska) polisen inte kan kräva att moderatorer och administratörer samarbetar med dem eftersom forumets ägare, Flashback International Inc., ligger i USA och därmed bortom svensk jurisdiktion?

Svar finns i den länkade trådstarten, är lite tråkig nu eftersom det är så många inlägg i den tråden men iom. att Flashback agerar på svensk mark, riktat till svenskar och modererat i sverige så gäller svea rikes lagar oavsett brevlådeadresser i världen.
https://www.flashback.org/t2184401

mvh
Citera
2014-01-02, 02:58
Medlem
karlolof89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo

mvh

Flashbacks servrar ligger i USA. Polisen kan inte göra ett skit mot Flashbackanvändare. Dom kan inte ens se IP-nummer...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in