2015-04-17, 13:34
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonSilfwertryffel
Nyckelordet här torde vara "använder", dvs varför använder folk med tillgång till Whatsapp inte tjänsten/appen?

Att då blanda in mobilanvändare som har tekniskt enklare telefoner i diskussionen är helt enkelt irrelevant.

Att jag "borde förstått" detta blir det bumerang på då du överhuvudtaget inte förstått TS frågeställning till att börja med.

Hade frågan varit varför så få medborgare i Moldavien använder Whatsapp så hade möjligtvis ditt presenterade förslag varit aningen godtagbart, då vissa länder har en mindre andel användare/ägare av smartphones.

Men då Sverige är ett land som ligger i framkant när det kommer till ett brett användande av ny teknik så blir det bara tramsigt att först dra till med något som skulle kunna vara applicerbart på ett u-land för att sedan försöka mästra andra.

Du förstod alltså inte hans svar. Jag tyckte det var glasklart. Att folk i Sverige inte använder Whatsapp kan bero på att det finns en standardiserad lösning, nämligen SMS, som dessutom de flesta har utan extra kostnad. Det var väl inte så svårt, eller du kanske mest är ute efter att säga emot, för sakens skull?
Citera
2015-04-17, 18:40
Medlem
VonSilfwertryffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntonS
Du förstod alltså inte hans svar. Jag tyckte det var glasklart. Att folk i Sverige inte använder Whatsapp kan bero på att det finns en standardiserad lösning, nämligen SMS, som dessutom de flesta har utan extra kostnad. Det var väl inte så svårt, eller du kanske mest är ute efter att säga emot, för sakens skull?

"Ja och även det faktum att man INTE kan ladda ner alla dessa olika meddelandeappar. Det borde du väl ha förstått utifrån ämnet på tråden."

Det var citatet ovan jag vände mig emot, det parat med att TS vänner här i Sverige till 99% gissningsvis inte springer omkring med "burners" för 199kr/st eliminerar teorin om att SMS ensamt är en rimlig förklaring till det låga användandet av Whatsapp hos just Svenskar.

Ingår ju relativt mycket gratis surf i även kontantkort nuförtiden i alla fall i Sverige, ändå är användandet lågt här. Detta har även förbryllat mig.

Glasklart vad som menades i all ära, men i mina ögon alldeles för enkel förklaring bara.

Hoppades få en retur med utvecklade resonemang eller nya teorier.

Personligen tror jag att det är en kombination av Facebook Messenger och Apples egna iMessage som hos den vuxna delen av befolkningen dominerar i antalet användare.
SMS kan jag tänka mig att äldre personer som har lärt sig att ratta en iPhone på senare år tycker känns tryggt helt enkelt, därav fortsätter dom med SMS trots möjligheterna hos moderna mobiler.
Dom yngsta hoppar nog från app till app beroende på vad som är i ropet en viss period.
KIK, Snapchat etc verkar vara såna appar. Finns ju en trygghet att inte behöva dela med sig av sitt telefonnummer med i dessa fall kan jag tänka mig.
Dvs dessa har man användarnamn hos.

Använder AntonS eller UncaScroogie själva Whatsapp tro?
Citera
2015-04-17, 21:17
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonSilfwertryffel
"Ja och även det faktum att man INTE kan ladda ner alla dessa olika meddelandeappar. Det borde du väl ha förstått utifrån ämnet på tråden."

Det var citatet ovan jag vände mig emot, det parat med att TS vänner här i Sverige till 99% gissningsvis inte springer omkring med "burners" för 199kr/st eliminerar teorin om att SMS ensamt är en rimlig förklaring till det låga användandet av Whatsapp hos just Svenskar.

Ingår ju relativt mycket gratis surf i även kontantkort nuförtiden i alla fall i Sverige, ändå är användandet lågt här. Detta har även förbryllat mig.

Glasklart vad som menades i all ära, men i mina ögon alldeles för enkel förklaring bara.

Hoppades få en retur med utvecklade resonemang eller nya teorier.

Personligen tror jag att det är en kombination av Facebook Messenger och Apples egna iMessage som hos den vuxna delen av befolkningen dominerar i antalet användare.
SMS kan jag tänka mig att äldre personer som har lärt sig att ratta en iPhone på senare år tycker känns tryggt helt enkelt, därav fortsätter dom med SMS trots möjligheterna hos moderna mobiler.
Dom yngsta hoppar nog från app till app beroende på vad som är i ropet en viss period.
KIK, Snapchat etc verkar vara såna appar. Finns ju en trygghet att inte behöva dela med sig av sitt telefonnummer med i dessa fall kan jag tänka mig.
Dvs dessa har man användarnamn hos.

Använder AntonS eller UncaScroogie själva Whatsapp tro?

Aha du förstod inte mitt senaste inlägg heller. Läs igen och försök förstå. Jag skrev att det KAN BERO PÅ. Om du inte riktigt förstår det uttryck så ta hjälp.

Teorin om att sms ensamt skulle vara förklaringen får stå för dig.
Citera
2015-04-17, 21:36
Medlem
80talistens avatar
SMS/MMS känns rätt förlegat i ärlighetens namn... Varför skulle man föredra det när det finns betydligt bättre lösningar, som WhatsUp som är det i stort sett det enda jag kör, likaså min bekantskapskrets.
Citera
2015-04-17, 23:19
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80talisten
SMS/MMS känns rätt förlegat i ärlighetens namn... Varför skulle man föredra det när det finns betydligt bättre lösningar, som WhatsUp som är det i stort sett det enda jag kör, likaså min bekantskapskrets.

Förlegat eller inte, det är det enda som garanterat fungerar till och från alla mobiler.
Citera
2015-04-17, 23:23
Medlem
80talistens avatar
Citat:
Förlegat eller inte, det är det enda som garanterat fungerar till och från alla mobiler.
Jo förvisso. Men då är det väl bara att --->dra iväg ett SMS isåfall<---... Men det var längesen jag gjorde det för min egen del...
Senast redigerad av 80talisten 2015-04-17 kl. 23:34.
Citera
2015-04-17, 23:31
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Jo förvisso. Men då är det väl bara att dra iväg ett SMS isåfall... Men det var längesen jag gjorde det för min egen del...

Vi använder sms som en del av vår kommunikation med våra affärskontakter. Då duger inte Whatsapp eller nåt annat extraprogram. Vi kan ju knappast ställa några krav på vad de ska ladda ner eller inte i deras mobiler. Långt från alla våra kontakter har pekmobiler.
Citera
2015-04-17, 23:33
Medlem
80talistens avatar
Citat:
Vi använder sms som en del av vår kommunikation med våra affärskontakter. Då duger inte Whatsapp eller nåt annat extraprogram. Vi kan ju knappast ställa några krav på vad de ska ladda ner eller inte i deras mobiler. Långt från alla våra kontakter har pekmobiler.
Ja? - och lösning på det finns. Läs ovanför.
Citera
2015-04-17, 23:36
Medlem
bog11s avatar
sms löser ju alla såna problem som uppstår när företag har automatiska system av olika slag.
Citera
2015-04-17, 23:40
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
sms löser ju alla såna problem som uppstår när företag har automatiska system av olika slag.

Ja vi har då aldrig hittat nån systemprogramvara för våra automatiska utskick där man kan programmera in vilka olika appar folk väljer att ladda ner eller inte.
Citera
2015-04-18, 10:02
Medlem
Jag och 1/4 av mina vänner använder det.

Fick nyss mina päron att börja också! De älskar't, och har inte haft några problem med den trots att de är teknikidioter.
Tidigare hade dom skickat massa MMS till mig, vilket alltid tar evigheter att komma fram via Telia, och mejl vilka skräpade ned inkorgen, så det är riktigt smidigt att kunna sköta allt det via WhatsApp istället.
Citera
2015-04-18, 10:10
Medlem
Citat:

Förlegat? Vad pratar ni om egentligen, jag känner mig helt lost här.

Jag användar SMS, har aldrig ens fått begäran/uppmaningen att använda en App för mina SMS. Såvitt jag vet använder hela min bekantskapskrets fortfarande SMS.

Har haft gratis SMS hela livet för det ingår väl i de flesta abbonemang?
Att sedan jag är säker på att mottagaren får dom till skillnad från en whatsupp där dom måste ha appen är ju bara ett plus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in