2014-01-01, 12:40
Medlem
Germanofils avatar
Bor själv i Tyskland och bland mina tyska kontakter har ca 80 % whatsapp. Blev därför förvånad när jag nu kom tillbaka till Sverige för julfirande och märkte att knappt någon använder denna app bland mina svenska vänner. Sökte igenom min telefonbok och det verkar som att högst 10-20 % av mina svenska kontakter har whatsapp. Förstår inte varför.

Finns det något liknande program som är utbrett i Sverige och har konkurrerat ut whatsapp? Eller kör folk fortfarande på "stenåldersteknologin" sms/mms? Det senare är ju helt värdelöst om man vill ha en gruppchattfunktion och dessutom göder man telebolagen med sms/mms-trafik. Okej att många säkert har någon typ av flat rate för sms men den betalar man ju också för på det ena eller andra sättet.
Citera
2014-01-01, 12:43
Medlem
viber är nog mer populärt
Citera
2014-01-01, 12:43
Bannlyst
Folk använder kik/facebook/sms istället.
Citera
2014-01-01, 13:10
Medlem
Kik är populärt. Men rent allmänt så verkar många använda sina 3000 fria sms.
Citera
2014-01-01, 13:13
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Kik är populärt. Men rent allmänt så verkar många använda sina 3000 fria sms.

Precis. Orka greja med en app när man ändå skickar "gratis".
Citera
2014-01-01, 13:26
Medlem
Facebookchatten är överlägsen tycker jag personligen. Väldigt effektiv att skicka bilder med (givetvis även text)
Citera
2014-01-01, 13:28
Medlem
EvilGuys avatar
Väldigt smidigt att kunna skicka både text, ljud, bilder, video, platser etc. med ett och samma program och att det är väldigt enkelt och smidigt att starta grupper, t.ex. "polare", "familjen" etc.

Whatsapp är ett utmärkt program men det är nog dessvärre svårt att övertyga folk som är nöjda med SMS och Facebook att något bättre finns här. Facebook är ju väldigt stort i låg- och medelklassen här i Sverige så det kommer att ta tid för Whatsapp att slå igenom som det gjort utomlands.

Med sina bortåt 500 miljoner användare är det givetvis en hit hur man än vänder och vrider på det, kommer det ingen bättre ersättare (vilket jag finner osannolikt inom närmsta åren) så är det bara en tidsfråga innan de flesta använder det även här i Sverige.
Citera
2014-01-01, 13:36
Medlem
cavvemans avatar
Själv kör jag med Hangouts för sms och övrig chatt.
Citera
2014-01-01, 13:39
Medlem
Jag och alla i min närhet använder WhatsApp så det är nog högst subjektivt.
Citera
2014-01-01, 14:16
Medlem
Quinqqs avatar
Kik anser jag är den populäraste appen, iaf bland yngre!
Citera
2014-01-01, 14:30
Medlem
EvilGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinqq
Kik anser jag är den populäraste appen, iaf bland yngre!

Nog sant, den är mer inriktad till yngre tonåringar. Sett till antal användare ligger dock Kik i lä bakom Whatsapp. Viber ligger närmre Whatsapp i antal användare men är så vitt jag förstått det mer inriktad på att prata med personer likt Skype. Personligen kör jag Whatsapp för meddelanden i form av bilder, text, etc. och Skype för att prata med personer utanför Sverige eftersom tjänsten är marknadsledande. Det finns gott om företag utomlands man kan ringa gratis till med Skype t.ex.
Citera
2014-01-01, 14:42
Medlem
Problemet med WhatsApp för min del är att det bygger på ett eget stängt protokoll och inte ex XMPP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in