Citat:
Ursprungligen postat av
Lingon_
Får du en kula i huvudet som skjutits upp och är på väg ned kommer du på sin höjd få lite ont och kanske en bula. Tror du ska ta och läsa lite fysik själv.
Om skytten håller vapnet i exakt 90graders vinkel mot horisonten och pipan och kulan är perfekta kommer kulan att nå kulbanans vertex när rörelseenergin tar slut, sedan kommer kulan att falla tillbaka mot jorden och landa på exakt samma plats som den sköts upp ifrån med
samma energi som den sköts upp med... Allt enligt Newton och gamle Albert.
Nu tillkommer dock vissa små men dock störande moment.
Pipan är inte perfekt, för en sådan pipa existerar inte i verkligheten!
Kulan är inte perfekt, för en sådan kula existerar inte i verkligheten!
Vindavdrift förekommer, corioliskraften existerar, jorden roterar mm mm.
Om vinkeln
inte är
exakt 90grader vilket den inte kommer att vara "på fri hand" kommer kulan att beskriva en normal kulbana (kastparabel).
Du har ingen aning om vad du pratar om!
Men låt oss anta att du för resonemangets skull har rätt, en avskjuten pistolkula i egentligen vilken kaliber som helst kommer minst att nå 1km höjd, sen faller den tillbaka mot jorden hjälpt av sin egen massa och gravitationen.
Även om det bara är en kaliber .22 kula på 4,5gram och den träffar någon i ögat som står och tittar på nyårsrakterna med huvudet vänt mot skyn så kommer det ögat inte att se så mycket efter det.
Det är framkallande av fara för annnan!
Du är en lika stor idiot (sorry, icke beläst WT-människa som bara tittat på tv) som det författaren till det förra inlägget jag svarade på är!
Sluta titta på TV (mythbusters) och gå tillbaka till skolan.
Ps. Jag har ganska bra koll på min fysik och kemi. Ds.