2014-01-02, 01:07
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingon_
Får du en kula i huvudet som skjutits upp och är på väg ned kommer du på sin höjd få lite ont och kanske en bula. Tror du ska ta och läsa lite fysik själv.

Om skytten håller vapnet i exakt 90graders vinkel mot horisonten och pipan och kulan är perfekta kommer kulan att nå kulbanans vertex när rörelseenergin tar slut, sedan kommer kulan att falla tillbaka mot jorden och landa på exakt samma plats som den sköts upp ifrån med samma energi som den sköts upp med... Allt enligt Newton och gamle Albert.

Nu tillkommer dock vissa små men dock störande moment.
Pipan är inte perfekt, för en sådan pipa existerar inte i verkligheten!
Kulan är inte perfekt, för en sådan kula existerar inte i verkligheten!
Vindavdrift förekommer, corioliskraften existerar, jorden roterar mm mm.

Om vinkeln inte är exakt 90grader vilket den inte kommer att vara "på fri hand" kommer kulan att beskriva en normal kulbana (kastparabel).

Du har ingen aning om vad du pratar om!

Men låt oss anta att du för resonemangets skull har rätt, en avskjuten pistolkula i egentligen vilken kaliber som helst kommer minst att nå 1km höjd, sen faller den tillbaka mot jorden hjälpt av sin egen massa och gravitationen.
Även om det bara är en kaliber .22 kula på 4,5gram och den träffar någon i ögat som står och tittar på nyårsrakterna med huvudet vänt mot skyn så kommer det ögat inte att se så mycket efter det.
Det är framkallande av fara för annnan!

Du är en lika stor idiot (sorry, icke beläst WT-människa som bara tittat på tv) som det författaren till det förra inlägget jag svarade på är!
Sluta titta på TV (mythbusters) och gå tillbaka till skolan.

Ps. Jag har ganska bra koll på min fysik och kemi. Ds.
Senast redigerad av Flashshit 2014-01-02 kl. 01:12.
Citera
2014-01-02, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Om skytten håller vapnet i exakt 90graders vinkel mot horisonten och pipan och kulan är perfekta kommer kulan att nå kulbanans vertex när rörelseenergin tar slut, sedan kommer kulan att falla tillbaka mot jorden och landa på exakt samma plats som den sköts upp ifrån med samma energi som den sköts upp med... Allt enligt Newton och gamle Albert.

Nej, nej, inte samma energi. kulan har ju en jävla energi när den lämnar pistolen men när den ramlar ner från luften så har den ingen initial energi. den börjar från 0 km/h och kommer förmodligen upp i 200-300 km/h där tyngdkraft och luftmotstånd balanserar varandra, och farten sedan inte ökar. Med maximal otur så kan de skada ev. döda någon som får den i huvudet eller ansiktet.
Citera
2014-01-02, 02:10
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Nej, nej, inte samma energi. kulan har ju en jävla energi när den lämnar pistolen men när den ramlar ner från luften så har den ingen initial energi. den börjar från 0 km/h och kommer förmodligen upp i 200-300 km/h där tyngdkraft och luftmotstånd balanserar varandra, och farten sedan inte ökar. Med maximal otur så kan de skada ev. döda någon som får den i huvudet eller ansiktet.

När kulan lämnar loppet har den x energi (joule), denna energi får massan (kulan) att övervinna jordens gravitation och stiga y antal meter innan energin har omvandlats från rörelseenergi till lägesenergi.

Helt sant, sorry, jag var slarvig, det är inte samma energi men lika mycket energi.

När kulan har kommit låt oss säga 1km upp i luften och vänder så bestitter den lika mycket energi som precis när den lämnade loppet på vapnet (även om hastigheten på toppen är noll). Skillnaden är att nu är den som sagt omvandlad till lägesenergi.
Energi kan aldrig skapas eller förstöras, bara omvandlas!

Enklast är väl att titta på följande länkar:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Energiprincipen

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kinetisk_energi

Hur man än vänder eller vrider på problemet så är det att betrakta att framkalla fara för annan att skjuta med ett vapen rakt upp i luften, då kulan som kommer ner är potentiellt skadlig.
Nu orkar jag inte tjattra om detta mer för det är inte vad tråden handlar om från början, ni som vill kan ju gå in i fysikforumet och fortsätta.
Citera
2014-01-02, 03:03
Medlem
Citat:
Tror du att kulorna går ut i omloppsbana eller?
Allt som skjuts upp kommer ju annars ner, läs lite fysik så förstår du vad jag menar..

Ska vi vara sådana så kan vi ju räkna ut risken för att någon träffas. Antal människor i Sverige kontra mängden land i någon matematikformel ger oss sannolikheten att kulan dimper ned i någons skalle, och inte fan är den hög... men visst, risken finns ju alltid.
Citera
2014-01-02, 03:24
Medlem
P04s avatar
Citat:
När kulan lämnar loppet har den x energi (joule), denna energi får massan (kulan) att övervinna jordens gravitation och stiga y antal meter innan energin har omvandlats från rörelseenergi till lägesenergi.

Helt sant, sorry, jag var slarvig, det är inte samma energi men lika mycket energi.

När kulan har kommit låt oss säga 1km upp i luften och vänder så bestitter den lika mycket energi som precis när den lämnade loppet på vapnet (även om hastigheten på toppen är noll). Skillnaden är att nu är den som sagt omvandlad till lägesenergi.
Energi kan aldrig skapas eller förstöras, bara omvandlas!

Enklast är väl att titta på följande länkar:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Energiprincipen

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kinetisk_energi

Hur man än vänder eller vrider på problemet så är det att betrakta att framkalla fara för annan att skjuta med ett vapen rakt upp i luften, då kulan som kommer ner är potentiellt skadlig.
Nu orkar jag inte tjattra om detta mer för det är inte vad tråden handlar om från början, ni som vill kan ju gå in i fysikforumet och fortsätta.
Citat:
Wikipedia om "terminal velocity"
The same terminal velocity is reached for a typical .30-06 bullet dropping downwards—when it is returning to earth having been fired upwards, or dropped from a tower—according to a 1920 U.S. Army Ordnance study.[4]
90m/s således, eller ungefär som att bli skjuten med en slangbella.
I din iver att sätta tummarna i västen och yvas över din klokskap har du helt underskattat luftmotståndet och var den mesta energin tar vägen, nämligen till värme.
Citera
2014-01-02, 03:41
Medlem
Public-Detectives avatar
Citat:
Tror du att kulorna går ut i omloppsbana eller?
Allt som skjuts upp kommer ju annars ner, läs lite fysik så förstår du vad jag menar..

IQ-befriade idiot... det ska finnas en stor risk att någon drabbas av fallande skott/kulor om man skjuter i luften också. Nu verkar det som han sköt i marken men om han gjort det i luften tror jag knappast han kunnat dömas... hade varit en annan sak om det varit på på festival med mkt folk som kunnat träffas.
Citera
2014-01-02, 03:54
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public-Detective
IQ-befriade idiot... det ska finnas en stor risk att någon drabbas av fallande skott/kulor om man skjuter i luften också. Nu verkar det som han sköt i marken men om han gjort det i luften tror jag knappast han kunnat dömas... hade varit en annan sak om det varit på på festival med mkt folk som kunnat träffas.

Snarare verkar det som om han har gjort både och..
Festival?
Du kan ju räkna lite på hur långt bort en kula kommer från t.ex en genomsnittlig 9x19 pistol kommer om den skjuts i en vinkel mellan 80-65grader.

Sen kan du ju läsa lite vad som står i div lagar och förordningar om godkänt kulfång, t.ex vid jakt.
Citera
2014-01-02, 04:13
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
90m/s således, eller ungefär som att bli skjuten med en slangbella.
I din iver att sätta tummarna i västen och yvas över din klokskap har du helt underskattat luftmotståndet och var den mesta energin tar vägen, nämligen till värme.

Precis som du skriver i ditt citat så verkar din och andra ungdomars kunskap mest komma från TV.
Räkna lite på det själv (om du kan).
Blir den mesta energin till värme pga luftmotståndet?
Då skulle skjutvapen inte vara direkt effektiva. När projektilen träffar något omvandlas dock en stor del av energin till värme.
Läs länkarna som jag länkade tidigare.
Jag är väl medveten om vad luftmotståndet betyder, sysslar med det dagligen i jobbet.
Faktum är att det är det som håller mig vid liv varje dag.

Även om det skulle vara som du säger, skulle du vilja ha en spetsig metallklump på ca 10gram som har en hastighet på 90 m/s (324km/h) i ditt öga?

Vad ni än försöker säga så är det framkallande av fara för annan, och det var vad som ifrågasattes i tråden som jag svarade på.
Nu får ni alla experter på ballistik och aerodynamik ha tråden för er själva.
Detta är som att försöka diskutera politik med en kommunist.
Citera
2014-01-02, 04:15
Medlem
Public-Detectives avatar
Citat:
Snarare verkar det som om han har gjort både och..
Festival?
Du kan ju räkna lite på hur långt bort en kula kommer från t.ex en genomsnittlig 9x19 pistol kommer om den skjuts i en vinkel mellan 80-65grader.

Sen kan du ju läsa lite vad som står i div lagar och förordningar om godkänt kulfång, t.ex vid jakt.

Verkar som han skjutit nära några människor på marken och då förstår jag att han kan dömas för något.. men jag tänkte om han bara skjutit upp i luften utan direkt avsikt att träffa någon. Tror ej han kunnat dömas då. Inte många ute på nyårsnatten.
Citera
2014-01-02, 04:26
Medlem
trtrtrtrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public-Detective
Verkar som han skjutit nära några människor på marken och då förstår jag att han kan dömas för något.. men jag tänkte om han bara skjutit upp i luften utan direkt avsikt att träffa någon. Tror ej han kunnat dömas då. Inte många ute på nyårsnatten.
Spelar ingen roll. Hur ska han veta det eller var kulan landar?
Citera
2014-01-02, 04:39
Medlem
Public-Detectives avatar
Citat:
Precis som du skriver i ditt citat så verkar din och andra ungdomars kunskap mest komma från TV.
Räkna lite på det själv (om du kan).
Blir den mesta energin till värme pga luftmotståndet?
Då skulle skjutvapen inte vara direkt effektiva. När projektilen träffar något omvandlas dock en stor del av energin till värme.
Läs länkarna som jag länkade tidigare.
Jag är väl medveten om vad luftmotståndet betyder, sysslar med det dagligen i jobbet.
Faktum är att det är det som håller mig vid liv varje dag.

Även om det skulle vara som du säger, skulle du vilja ha en spetsig metallklump på ca 10gram som har en hastighet på 90 m/s (324km/h) i ditt öga?

Vad ni än försöker säga så är det framkallande av fara för annan, och det var vad som ifrågasattes i tråden som jag svarade på.
Nu får ni alla experter på ballistik och aerodynamik ha tråden för er själva.
Detta är som att försöka diskutera politik med en kommunist.

Framkallande av fara är det sannolikt inte för risken är för liten att ett skott orsakar ngn splitter eller så.
Citera
2014-01-02, 04:41
Medlem
Public-Detectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trtrtrtr
Spelar ingen roll. Hur ska han veta det eller var kulan landar?

Spelar avgörande roll. Hur ska en person som skjuter upp i luften kunna veta att kulan träffar någon eller framkallar någon skada?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in