• 2
  • 3
2014-01-07, 15:35
Medlem
Scalens avatar
Ni som säger att jag skulle kunnat ha förbättrat min ränta i förhandlingen. Säg mig då vilken ränta jag borde ha fått istället för min ränta på 3.23 som jag har nu.

Det är vettigare än att ni bara skriver "du borde ha kunnat fått en bättre ränta".
Citera
2014-01-07, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalen
Ni som säger att jag skulle kunnat ha förbättrat min ränta i förhandlingen. Säg mig då vilken ränta jag borde ha fått istället för min ränta på 3.23 som jag har nu.

Det är vettigare än att ni bara skriver "du borde ha kunnat fått en bättre ränta".

Som det såg ut i Augusti så tror jag du skulle ha kunnat få ner den till i alla fall runt 2,6-2,8%
Citera
2014-01-07, 19:30
Bannlyst
Citat:
Jag hade kunnat få en lägre ränta som du säger. Men hur mycket lägre ränta? Hur mycket hade jag tjänat i slutändan? På 5 år så betalar jag 48 000 i ränta. Det är inte mycket alls. Med en bättre ränta så hade jag kanske bara behövt betala 32 000 i ränta under mina 5 år. Så där har du rätt. Det är så små pengar vi pratar om här. Så att det är en jättemiss är bara dumt att säga.

Men att jag skulle velat lägga upp lånet annorlunda , nej tack.
du kan ge mig 16k då om det är så små pengar
Citera
2014-01-07, 20:19
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlade
Du skriver i ditt första inlägg att du tänker betala av lånet med en klumpsumma när bindningstiden gått ut. Detta är ju bra iofs men eftersom du har bundit ditt lån till en hyffsat hög procentsats så borde det vara smartare för dig att öka din amortering.

Eftersom du skriver att du kan betala av lånet i en klumpsumma antar jag att du kan spara en (hel) del pengar varje månad. Frågan är ju om du tjänar mer på att ha dessa pengar som du sparar på ett räntekonto/fonder/aktiehandel eller om det är smartare att betala av på ditt lån. Kan du inte tjäna mer än vad du betalar i ränta på lånet så gör du en förlust.

För att avsluta så ansluter jag också i kören att du gjorde en "jättemiss" att binda ditt lån till en hög procentsats under lång tid. Som tur är så handlar det inte om så mycket pengar så jag tycker att du ska se detta som läropengar och göra ett bättre beslut när du i framtiden köper en dyrare lgh/hus.

Lånet är ju bundet, då kan man väl inte öka amorteringen?

Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Det är bra att du i alla fall är medveten om att du blir roevkn$llad av banken. Men det gör det inte mindre korkat.

Fast om man absolut inte klarar en högre ränta så kan det ju vara bra att ha bundet. Det är som en försäkring.
Senast redigerad av Terrorist-Hubert 2014-01-07 kl. 20:23.
Citera
2014-01-07, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Fast om man absolut inte klarar en högre ränta så kan det ju vara bra att ha bundet. Det är som en försäkring.
Nej, det är som en skatt på dumma människor som egentligen inte borde få bolån. Om man inte har den typen av marginaler i sin ekonomi är det läge att hyra istället. Och rent krasst, enda situationen i ville det vore gynnsamt att binda ett banklån är om man själv lyckas göra en bättre prognos för räntebanan än vad Riksbanken och alla kommersiella banker gör. I övrigt är det en vettigare affär att avsätta en buffert istället för de perioder då räntan sticker uppåt.
Citera
2014-01-07, 23:25
Medlem
Scalens avatar
Bra skrivet där. Bunden ränta för mig är precis som en försäkring på att jag inte kommer att blåsa omkull vid en räntehöjning. Äntligen någon som förstår!
Citera
2014-01-08, 01:12
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Nej, det är som en skatt på dumma människor som egentligen inte borde få bolån. Om man inte har den typen av marginaler i sin ekonomi är det läge att hyra istället. Och rent krasst, enda situationen i ville det vore gynnsamt att binda ett banklån är om man själv lyckas göra en bättre prognos för räntebanan än vad Riksbanken och alla kommersiella banker gör. I övrigt är det en vettigare affär att avsätta en buffert istället för de perioder då räntan sticker uppåt.

Jag håller absolut med om att det i nio fall av tio (om inte mer) är bättre att köra rörligt. Men det är fortfarande som en försäkring. Det är som en inkomstförsäkring eller att vara med i a-kassan, ett skydd utifall att något händer (men för det mesta så kommer man bara få betala en massa premier).
Citera
2014-01-08, 09:08
Medlem
Citat:
Bra skrivet där. Bunden ränta för mig är precis som en försäkring på att jag inte kommer att blåsa omkull vid en räntehöjning. Äntligen någon som förstår!

Precis som Denkmal skriver...har du inte råd med en ränteökning på upp til runt 6-7 procent så har du nog lånat lite mer än vad din ekonomi klarar.

Vi fattar alla att en bunden ränta tar bort möjligheten att kostnaderna ökar, tro inte att du är ensam om att fatta detta

Saken är den att med det låga beloppet du lånar så är behovet av den "försäkringen" försvinnande liten och värdet av den i stort sett noll då du hade tjänat betydligt mer på att ha rörligt och/eller förhandla ner räntan.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in