Citat:
Ursprungligen postat av
pap01
Jag tycker du gör ett tankefel när du ser på amortering som en utgift. Amortering är snarare en form av sparande.
Så dina utgifter för boende är 3000 kr/månad, sen har du ett sparande på 2000 kr/månad ovanpå det.
Detta får jag hålla med om.
Jag var innan alltid skeptisk till att amortera. För varför skulle jag vilja höja mina månadsutgifter? Jag kommer ändå göra vinst när jag säljer. Men nu när jag ska sälja min första lägenhet så ångrar jag nästan att jag inte amorterat mer. Dels så sparar jag massa räntepengar på det men sen är det ju ett sparande som jag under mina tidigare år inte kunde vara och pila på. Det tackar mitt nutida jag mig för.
Har inte amorterat i en blixtrande takt men det jag amorterat under dessa 5-6 år jag bott här har blivit en del och det märker jag nu när jag ska sälja. Säg istället för 100,000 efter skatter etc, så kommer jag få 175,000. Enbart för jag amorterat. Sen kan man ju räkna in det jag sparat på räntan också.
Så jag ser det från och med nu också som ett sparande. Ett sparande jag inte ser på ett konto eller något, och det kan te sig litet om man amorterar 2000 kr på 1 miljon, men en dag kommer du tacka dig själv för att du gjorde det.