2014-01-03, 15:57
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalen
Viken ränta menar ni att jag skulle kunnat förhandla mig till när jag slöt avtalet på 5 år?

Om jag hade bundit lånet på 2 år som många förespråkar här.... vem säger att jag skulle kunnat få en lägre ränta den dagen jag skulle förhandla om den än vad jag fick nu? Det är väl marknaden som styr? vem vet hur den ser ut om 2 år? Kanske var det smart att binda sig med tanke på hur det ser ut?
Jag ska ju ändå behålla lägenheten och amortera bort det så snabbt som möjligt.

Historiskt sett är det en dålig affär att binda bolånet. Men man kan se det som en försäkring, för fördelen är ju att du vet vad du kommer betala i ränta under hela tiden och inte behöver oroa dig för att den går upp. Men det är sällan det lönar sig att binda.

http://www.nordnetbloggen.se/bunden-...ta/20/08/2013/

Eftersom lånet är bundet så kan du inte omförhandla räntan innan löptiden gått ut.
Citera
2014-01-03, 16:21
Medlem
Scalens avatar
Ett lån med bunden ränta på 5 år, är 3,23 kaos eller är de standard ?
Citera
2014-01-03, 16:27
Medlem
Citat:
Ett lån med bunden ränta på 5 år, är 3,23 kaos eller är de standard ?
Fråga din förvaltare/gode man. För jag hoppas du har en sådan med tanke på dina frågor.
Rörligt är nyckeln till att slippa ge banken mer pengar än nödvändigt. Själv har jag just nu 1,92% (SEB).
Citera
2014-01-03, 17:12
Medlem
Jag tycker du gör ett tankefel när du ser på amortering som en utgift. Amortering är snarare en form av sparande.

Så dina utgifter för boende är 3000 kr/månad, sen har du ett sparande på 2000 kr/månad ovanpå det.
Citera
2014-01-05, 22:14
Medlem
Du skriver i ditt första inlägg att du tänker betala av lånet med en klumpsumma när bindningstiden gått ut. Detta är ju bra iofs men eftersom du har bundit ditt lån till en hyffsat hög procentsats så borde det vara smartare för dig att öka din amortering.

Eftersom du skriver att du kan betala av lånet i en klumpsumma antar jag att du kan spara en (hel) del pengar varje månad. Frågan är ju om du tjänar mer på att ha dessa pengar som du sparar på ett räntekonto/fonder/aktiehandel eller om det är smartare att betala av på ditt lån. Kan du inte tjäna mer än vad du betalar i ränta på lånet så gör du en förlust.

För att avsluta så ansluter jag också i kören att du gjorde en "jättemiss" att binda ditt lån till en hög procentsats under lång tid. Som tur är så handlar det inte om så mycket pengar så jag tycker att du ska se detta som läropengar och göra ett bättre beslut när du i framtiden köper en dyrare lgh/hus.
Citera
2014-01-05, 22:27
Medlem
DividendChamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Jag tycker du gör ett tankefel när du ser på amortering som en utgift. Amortering är snarare en form av sparande.

Så dina utgifter för boende är 3000 kr/månad, sen har du ett sparande på 2000 kr/månad ovanpå det.

Detta får jag hålla med om.

Jag var innan alltid skeptisk till att amortera. För varför skulle jag vilja höja mina månadsutgifter? Jag kommer ändå göra vinst när jag säljer. Men nu när jag ska sälja min första lägenhet så ångrar jag nästan att jag inte amorterat mer. Dels så sparar jag massa räntepengar på det men sen är det ju ett sparande som jag under mina tidigare år inte kunde vara och pila på. Det tackar mitt nutida jag mig för.

Har inte amorterat i en blixtrande takt men det jag amorterat under dessa 5-6 år jag bott här har blivit en del och det märker jag nu när jag ska sälja. Säg istället för 100,000 efter skatter etc, så kommer jag få 175,000. Enbart för jag amorterat. Sen kan man ju räkna in det jag sparat på räntan också.

Så jag ser det från och med nu också som ett sparande. Ett sparande jag inte ser på ett konto eller något, och det kan te sig litet om man amorterar 2000 kr på 1 miljon, men en dag kommer du tacka dig själv för att du gjorde det.
Citera
2014-01-06, 10:08
Medlem
Scalens avatar
Det finns ingen möjlighet att spara en heldel pengar. Men många bäckar små gör så att jag kan betala av allt i en klumpsumma när dagen kommer då min bindningstid går ut på räntan. Om jag hade kunnat sparat en hel del pengar så hade jag väl sparat hop pengar och inte tagit ett lån, det säger ju sig självt.
Jag var i behov av bostad nu och inte om 4 år, så affären blev såhär.

Jag tror att ni som har rörlig ränta kommer få stora problem framöver då den kommer att stiga till taket....då sitter jag säkert med min bundna ränta. Jag förstår inte hur ni tänker, ni som har rörlig ränta och säger att jag borde ha desamma trots att jag inte skulle kunna betala av någon klump summa under tiden.Sen om räntorna skulle höjas så skulle jag blåsa omkull. Jag ser det endast som en "trygghet" att ha bundenränta då jag vet mina utgifter vilket är bra då min ekonomi inte är bra. Sen så handlar det om en sådan liten summa pengar att det inte är något problem att ha räntan 3.23. Det är priset man får betala för trygghet!
Citera
2014-01-06, 10:31
Medlem
Citat:
Det finns ingen möjlighet att spara en heldel pengar. Men många bäckar små gör så att jag kan betala av allt i en klumpsumma när dagen kommer då min bindningstid går ut på räntan. Om jag hade kunnat sparat en hel del pengar så hade jag väl sparat hop pengar och inte tagit ett lån, det säger ju sig självt.

Jag tror att ni som har rörlig ränta kommer få stora problem framöver då den kommer att stiga till taket....då sitter jag säkert med min bundna ränta. Jag förstår inte hur ni tänker, ni som har rörlig ränta och säger att jag borde ha desamma trots att jag inte skulle kunna betala av någon klump summa under tiden.Sen om räntorna skulle höjas så skulle jag blåsa omkull. Jag ser det endast som en "trygghet" att ha bundenränta då jag vet mina utgifter vilket är bra då min ekonomi inte är bra. Sen så handlar det om en sådan liten summa pengar att det inte är något problem att ha räntan 3.23. Det är priset man får betala för trygghet!
Det är bra att du i alla fall är medveten om att du blir roevkn$llad av banken. Men det gör det inte mindre korkat.
Citera
2014-01-06, 10:38
Medlem
LaGrandes avatar
Citat:

Låter mest som att du försöker lura dig själv om att det du gjort var smart. Hur du än vrider och vänder på det har du gjort en dålig affär. Du kunde fått bättre ränta än det du har eller helt enkelt gjort ett smartare upplägg.
Citera
2014-01-06, 11:01
Medlem
Scalens avatar
Jag hade kunnat få en lägre ränta som du säger. Men hur mycket lägre ränta? Hur mycket hade jag tjänat i slutändan? På 5 år så betalar jag 48 000 i ränta. Det är inte mycket alls. Med en bättre ränta så hade jag kanske bara behövt betala 32 000 i ränta under mina 5 år. Så där har du rätt. Det är så små pengar vi pratar om här. Så att det är en jättemiss är bara dumt att säga.

Men att jag skulle velat lägga upp lånet annorlunda , nej tack.
Citera
2014-01-06, 13:12
Medlem
Jag tror det vi stör oss på är att du vägrar inse att du gjort en sämre affär än vad du skulle kunnat gjort.

Detta är per definition ett dumt beteende då det inte maximerar ditt värde.

Sen sitter du och bemöter dessa argument med fantasier om att den rörliga räntan kommer "sticka iväg" inom de närmaste fem åren uppenbart för att övertyga dig själv om att du gjort rätt.

Visserligen är det småpengar det rör sig om med tanke på den beskedliga lånesumman så det kanske gör varken från eller till i din privatekonomi att ha rörligt eller bundet men det förtar ju ändå inte faktumet att du gjort en dålig affär pga okunskap/dåliga råd/envishet eller vad det nu var som fick dig att binda ett lån på fem år utan att ens förhandla om räntan.

Suck it up ffs!
Citera
2014-01-07, 14:57
Medlem
Citat:

Du kan ha rätt i att den rörliga räntan kommer att stiga, men den är så pass låg just nu och kommer vara det i ett tag till (jag tror minst 2 år). Jag tror defenitivt inte heller att den kommer att stiga i taket, reporäntan kommer kanske stiga till max 2-2.5%. När den då stiger kommer du ha tjänat på att ha haft den rörliga räntan just nu när den är så låg, framförallt med den senaste sänkningen utav reporäntan.
Senast redigerad av Swe2FX 2014-01-07 kl. 14:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in