Hej!
1.Jag har köpt en bostadsrätt i sveriges 5 största stad för 320 000 kronor i ett lite bättre "standard område".
Lägenheten är på 27 kvm och hyran ligger på 2200 kronor.
Jag lånade till lägenheten från swedbank. Bunden ränta i 5 år, (räntan 3.23)=800 kr i månaden .
Jag amorterar 2000 kronor på lånet varje månad.
Alltså så betalar jag 2200 ihyra+ 2000 i amortering+ 800 i ränta som minskar för var år som går = 5000 kronor i månaden i utgift allt som allt.
Om 5 år när min bundna ränta är slut så tänker jag betala av lägenheten med en klump summa.
Lägenheterna i området stiger i pris. Nyligen blev en likadan lägenhet som min såld för 360 000 kronor. Hur ser du på den här bostads affären ? Lånet,räntan, osv? Har du även förslag på hur man kan förhandla ner räntan? Kan man göra det även om räntan är bunden på 5 år? Lägenheten och lånet gjordes i augusti. Haft den i 5 månader nu.
2. Om jag skulle vilja hyra ut min bostadsrätt i andrahand till en person. Vilken summa pengar har jag rätt att ta ut av Han/hon? Finns det någon mall eller någon tydlig hemsida du kan hänvisa till? Lägenheten är ju helt möblerad och ska hyras ut så.
Hoppas ni orkar lägga ner tid på det här och svara. MvhScalen. Gottnyttår på er