• 1
  • 2
2013-12-31, 12:13
Medlem
Scalens avatar
Hej!

1.Jag har köpt en bostadsrätt i sveriges 5 största stad för 320 000 kronor i ett lite bättre "standard område".
Lägenheten är på 27 kvm och hyran ligger på 2200 kronor.
Jag lånade till lägenheten från swedbank. Bunden ränta i 5 år, (räntan 3.23)=800 kr i månaden .
Jag amorterar 2000 kronor på lånet varje månad.
Alltså så betalar jag 2200 ihyra+ 2000 i amortering+ 800 i ränta som minskar för var år som går = 5000 kronor i månaden i utgift allt som allt.

Om 5 år när min bundna ränta är slut så tänker jag betala av lägenheten med en klump summa.
Lägenheterna i området stiger i pris. Nyligen blev en likadan lägenhet som min såld för 360 000 kronor. Hur ser du på den här bostads affären ? Lånet,räntan, osv? Har du även förslag på hur man kan förhandla ner räntan? Kan man göra det även om räntan är bunden på 5 år? Lägenheten och lånet gjordes i augusti. Haft den i 5 månader nu.

2. Om jag skulle vilja hyra ut min bostadsrätt i andrahand till en person. Vilken summa pengar har jag rätt att ta ut av Han/hon? Finns det någon mall eller någon tydlig hemsida du kan hänvisa till? Lägenheten är ju helt möblerad och ska hyras ut så.

Hoppas ni orkar lägga ner tid på det här och svara. MvhScalen. Gottnyttår på er
Citera
2013-12-31, 15:39
Medlem
lessyogets avatar
Varför binda på 5år?
Om du inte vill ha hela rörlig varför inte ha 50/50 eller liknande. Jätte hög ränta har borde nästan kunna ha 1% mindre.

2. Om du vill hyra ut den kan du ta det du betalar i hyra + bolånet och en liten slant för möblerna även lite extra för övrig läget med mera.
Senast redigerad av lessyoget 2013-12-31 kl. 15:41.
Citera
2013-12-31, 16:16
Medlem
Du har egentligen inget att förhandla om när det gäller räntan om du inte är beredd att betala ett antal tusenlappar i ränteskillnadsersättning (beräkning).

Nu handlar det ju inte om några jättesummor men jag kan tycka att det var rätt dumt att binda dig så länge. Jag har lån på ett radhus (betydligt mer permanent boende än en etta på 27 kvm) och har bara bundit en tredjedel på 4 år. I din sits hade jag tagit allt rörligt eller bundit max hälften på 2-3 år.
Citera
2013-12-31, 17:43
Medlem
Scalens avatar
Men är räntan på 3.23 hög? Vad borde jag kunnat fått om jag förhandlat? hur bör jag gå tillväga om jag vill förhandla om räntan ?
Citera
2013-12-31, 18:16
Medlem
Ja, det är högt. Du borde kunnat komma en bit under 3% om du är helkund, 2,7-2,8 hade varit mer rimligt. Jag tecknade mina lån i november 2012 och betalar 2,1 rörligt och 2,5 på fyra år.

Tyvärr är du körd, för att bryta avtalet kommer banken kräva kompensation för uteblivna intäkter som äter upp det mesta av den vinst du ev kan göra på att byta. Ditt stora problem är egentligen inte räntenivån, varje hel procentenhet gör bara 180-200kr/månad i plånboken efter avdrag, utan den långa bindningstiden. Fem år är lång tid och även om det går att flytta med sig lånen till en ny bostad under tiden är det varken problemfritt eller gratis.

I länken i mitt förra inlägg kan du göra en uppskattning av vad det skulle kosta dig att bryta avtalet.
Citera
2013-12-31, 18:21
Medlem
Scalens avatar
Jag vill inte bryta avtalet. Jag ska bo kvar här. Det jag undrar är om man kan förhandla om sin ränta när man bundit den på 5 år?
Citera
2013-12-31, 19:49
Medlem
Nej, inte utan att bryta avtalet, det är ju räntan ni har skrivit avtal om. Bunden ränta betyder ju att räntan är låst under hela bindningstiden, varken du eller banken kan ändra den.
Citera
2014-01-01, 10:45
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Det enda positiva i detta är att ditt lån är relativt lågt så om du av vilken anledning som helst skulle behöva lämna lägenheten tidigare så är ränteskillnadsersättningen inte alltför hög.
Citera
2014-01-01, 11:01
Medlem
Jag tycker att du gör det bra med att ammotera av 2000kr i månaden, och ser inget fel med att du har bundit din ränta i 5år.
Citera
2014-01-01, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalen
Jag vill inte bryta avtalet. Jag ska bo kvar här. Det jag undrar är om man kan förhandla om sin ränta när man bundit den på 5 år?

Normalt sett nej. Ledordet i meningen är bunden ränta.

Du har varit korkad och bestämt dig för att ge banken mer pengar än nödvändigt. Inte så mycket pengar visserligen men ändå.

Du har inte gjort en dålig affär direkt eftersom du tänker amortera av lånet men du har gjort en sämre affär än vad du skulle kunnat göra genom att inte vara påläst och valt 5 års bunden ränta utan att förhandla ner den först.

Det du får ta ut när du hyr ut i andra hand är ju en summa som, grovt uttryckt, täcker det som en innehavare har som kostnad för lägenheten.
Dock är det en schablonkostnad som utgår från en viss nivå av belåning så om du har lån på mindre än det så kan du gå med vinst.
Finns många här på forumet som har järnkoll på exakt hur det där räknas ut, jag har det inte. Vänta till någon av dom ser tråden så får du nog en bra beräkning.

Har man inga lån alls på lägenheten så kan man göra sig en hyfsad hacka.
Citera
2014-01-02, 15:31
Medlem
Scalens avatar
Viken ränta menar ni att jag skulle kunnat förhandla mig till när jag slöt avtalet på 5 år?

Om jag hade bundit lånet på 2 år som många förespråkar här.... vem säger att jag skulle kunnat få en lägre ränta den dagen jag skulle förhandla om den än vad jag fick nu? Det är väl marknaden som styr? vem vet hur den ser ut om 2 år? Kanske var det smart att binda sig med tanke på hur det ser ut?
Jag ska ju ändå behålla lägenheten och amortera bort det så snabbt som möjligt.
Citera
2014-01-03, 14:45
Medlem
eskimås avatar
Bostad, hem och trädgård --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto