Citat:
Ursprungligen postat av
sweatlok
Hej.
Har en visstidsanställning som gör att jag aldrig vet hur länge jag får jobba, bara 1 månad i taget.
Därför vill jag börja spara undan pengar ifall det skulle skita sig och jag sitter där utan pengar och en hög räkningar.
Min lön varierar sig från 13-18tusen i månaden efter skatt, hyran går på 4tusen.
Och mat vet jag inte? har bort hemma själv i 3 veckor nu bara men jag är riktigt dålig på att spara pengar.
Någon som har förslag på en bra budget för mat osv så jag kan spara så mycket som möjligt?
Vill helst äta vanlig, god mat och inte enbart pasta osv.
Du ska kunna klara dig bra med 3000 till mat, laga mat från grunden istället för dyra halvfabrikat, kolla "veckans erbjudande" för tex inköp av kött och köp större mängder när det är billigt och frys in.
Vi köper tex nötkött i bit när det är billigt (och då kan vi köpa 10-20kg rakt av) som vi skivar och packar i portionspåsar (2 pers så 2 skivor/påse) coch fryser in, då har vi kött för några månader.
Att planera matinköpen hjälper, handla för en vecka åt gången, när du handlar, handla efter att du ätit så köps det mindre "gottis". Du borde kunna spara 5-10k i månaden med den lönen (lite beroende på vad du har för andra räkningar).
Spara pengarna kontant (köp ett enkelt kassaskrin med nyckel) och skriv ner summorna varje månad. Om du riskerar att bli utan jobb så ska su INTE spara på ett konto utifall att du behöver söka försörjningsstöd (socialbidrag) för har du då sparat på konto så måste du först leva upp alla sparpengarna, bättre att ha dom kontant som en reserv.