• 1
  • 2
2013-12-29, 15:54
Medlem
Hej.

Har en visstidsanställning som gör att jag aldrig vet hur länge jag får jobba, bara 1 månad i taget.
Därför vill jag börja spara undan pengar ifall det skulle skita sig och jag sitter där utan pengar och en hög räkningar.

Min lön varierar sig från 13-18tusen i månaden efter skatt, hyran går på 4tusen.
Och mat vet jag inte? har bort hemma själv i 3 veckor nu bara men jag är riktigt dålig på att spara pengar.

Någon som har förslag på en bra budget för mat osv så jag kan spara så mycket som möjligt?
Vill helst äta vanlig, god mat och inte enbart pasta osv.
Citera
2013-12-29, 15:58
Medlem
Havremopedens avatar
Du verkar inte ha mer räkningar än hyran och maten?

om det är så att du inte har det, så tycker jag gott och väl att du kan spara minst 4-5 tusen i månaden, försök spara iaf någon tusenlapp så att du vet att det finns några tusen OM du skulle förlora jobbet

Mer info så skulle man kunna hjälpa lite mer med att räkna ut div. saker.
Citera
2013-12-29, 15:59
Medlem
Clawdeens avatar
10 % av lönen ska du spara. Ta det direkt då lönen kommer och sedan så sätter du det på ett konto du inte kan nå så lätt. Så enkelt ät det att spara.
Citera
2013-12-29, 16:02
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweatlok
Hej.

Har en visstidsanställning som gör att jag aldrig vet hur länge jag får jobba, bara 1 månad i taget.
Därför vill jag börja spara undan pengar ifall det skulle skita sig och jag sitter där utan pengar och en hög räkningar.

Min lön varierar sig från 13-18tusen i månaden efter skatt, hyran går på 4tusen.
Och mat vet jag inte? har bort hemma själv i 3 veckor nu bara men jag är riktigt dålig på att spara pengar.

Någon som har förslag på en bra budget för mat osv så jag kan spara så mycket som möjligt?
Vill helst äta vanlig, god mat och inte enbart pasta osv.

Du ska kunna klara dig bra med 3000 till mat, laga mat från grunden istället för dyra halvfabrikat, kolla "veckans erbjudande" för tex inköp av kött och köp större mängder när det är billigt och frys in.
Vi köper tex nötkött i bit när det är billigt (och då kan vi köpa 10-20kg rakt av) som vi skivar och packar i portionspåsar (2 pers så 2 skivor/påse) coch fryser in, då har vi kött för några månader.

Att planera matinköpen hjälper, handla för en vecka åt gången, när du handlar, handla efter att du ätit så köps det mindre "gottis". Du borde kunna spara 5-10k i månaden med den lönen (lite beroende på vad du har för andra räkningar).

Spara pengarna kontant (köp ett enkelt kassaskrin med nyckel) och skriv ner summorna varje månad. Om du riskerar att bli utan jobb så ska su INTE spara på ett konto utifall att du behöver söka försörjningsstöd (socialbidrag) för har du då sparat på konto så måste du först leva upp alla sparpengarna, bättre att ha dom kontant som en reserv.
Senast redigerad av Sereena 2013-12-29 kl. 16:04.
Citera
2013-12-29, 16:06
Medlem
Bbobis avatar
Sluta köpa godis, chips osv om du gör det.

Första perioden är lite av en "detox" och efteråt förstår man knappt varför folk köper det alls.

Alltså du kan äta rökt lax med kokt potatis och romsås varje dag i månaden för en budget på ca 1500kr. Det är inte dyrt att äta. Det är mer de vanor man har som får det att dra iväg.

Köper du 1kg färs för 40kr kostar köttet 10kr/dag. Sedan kan man kolla runt på nätet efter goda recept om man inte bara vill göra tacos och köttfärssås.
Citera
2013-12-29, 16:09
Medlem
Grattis till att du kommit till insikt med att du behöver en buffert!

Då du är ung och precis skaffat eget boende så har du alla chanser att leva snålt. Det är mycket svårare att gå från att ha levt lyxliv till att leva i sparsamhet istället för i som ditt fall.

Eftersom du har så stor variation i inkomster så kommer du inte kunna spara lika mycket varje månad. Tänk istället att "Jag får maximalt bränna 8 000 i månaden resten ska sparas".

Spara pengarna på ett räntekonto, 1 % i ränta kan du få på en nischbank. När du har 60 000 kr så kan du fundera på att ta lite större risker. Men då din anställning är så pass osäker så bör risktagandet vara minimalt.

Du har kommit långt!
Citera
2013-12-29, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Du verkar inte ha mer räkningar än hyran och maten?

om det är så att du inte har det, så tycker jag gott och väl att du kan spara minst 4-5 tusen i månaden, försök spara iaf någon tusenlapp så att du vet att det finns några tusen OM du skulle förlora jobbet

Mer info så skulle man kunna hjälpa lite mer med att räkna ut div. saker.

Sorry blev lite för snabbt.

Men i januari månad kommer jag få ut ungefär 13tusen eftersom jag haft semester.
Så min hyra går på 4tusen och då ingår el och allt det där.
Internet går på 200 och mobilen 200, det är allt som har med räkningar att göra.

Men en vanlig lön för mig brukar ligga på ca 15 tusen.
Dock så snusar jag och äter gärna lite gott på kvällarna och så, vilket jag måste sluta med.
Citera
2013-12-29, 16:14
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Grattis till att du kommit till insikt med att du behöver en buffert!

Då du är ung och precis skaffat eget boende så har du alla chanser att leva snålt. Det är mycket svårare att gå från att ha levt lyxliv till att leva i sparsamhet istället för i som ditt fall.

Eftersom du har så stor variation i inkomster så kommer du inte kunna spara lika mycket varje månad. Tänk istället att "Jag får maximalt bränna 8 000 i månaden resten ska sparas".

Spara pengarna på ett räntekonto, 1 % i ränta kan du få på en nischbank. När du har 60 000 kr så kan du fundera på att ta lite större risker. Men då din anställning är så pass osäker så bör risktagandet vara minimalt.

Du har kommit långt!

Då TS har en överhängande risk att hamna i en situation där h*n kan behöva försörjningsstöd så ska TS absoult INTE spara pengarna på ett konto utan ska "lägga dom i madrassen" dvs skaffa ett enkelt kassaskrin att lägga undan pengarna i.
Citera
2013-12-29, 16:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Men i januari månad kommer jag få ut ungefär 13tusen eftersom jag haft semester.
Internet går på 200 och mobilen 200, det är allt som har med räkningar att göra.

Dock så snusar jag och äter gärna lite gott på kvällarna och så, vilket jag måste sluta med.

8000 ska du klara mat och alla dina räkningar på enkelt, klädköp och liknande planeras efter behov, inget "spontanshoppande".

Snusandet ska du sluta med omedelbart.
Senast redigerad av Sereena 2013-12-29 kl. 16:18.
Citera
2013-12-29, 16:17
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:

Okej tack!

Efter att du betalat de fasta räkningarna så ligger du på 8600KR kvar efter januari lönen, då tycker jag att du lägger undan 2500KR till mat, verkligen i en burk som du vet att du inte får röra.

Hyra = 4000KR
Mat = 2500KR
Mobil&Internet = 400KR

Slutsumma EFTER : 6100KR

Nu kan du lägga undan 3000kr, vilket betyder att du har 3100kr kvar vilket du kan handla godis/snus/div. gott eller kläder.. jaa vad du vill

Voila, slutresultat = Sparat 3000kr och har råd med allt annat behövligt!
Citera
2013-12-29, 16:20
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Okej tack!

Efter att du betalat de fasta räkningarna så ligger du på 8600KR kvar efter januari lönen, då tycker jag att du lägger undan 2500KR till mat, verkligen i en burk som du vet att du inte får röra.

Hyra = 4000KR
Mat = 2500KR
Mobil&Internet = 400KR

Slutsumma EFTER : 6100KR

Nu kan du lägga undan 3000kr, vilket betyder att du har 3100kr kvar vilket du kan handla godis/snus/div. gott eller kläder.. jaa vad du vill

Voila, slutresultat = Sparat 3000kr och har råd med allt annat behövligt!

Jag skulle ha betalat räkningarna, tagit ut 6000 och lagt i burken sen haft det som finns kvar på kontot at leva för.
Citera
2013-12-29, 16:23
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag skulle ha betalat räkningarna, tagit ut 6000 och lagt i burken sen haft det som finns kvar på kontot at leva för.

Med tanke på att han snusar och vill förmodligen ha lite små saker ibland så kommer han inte klara sig på om han ska betala räkningarna+mat på 6900 och även lägga 6000 i en burk.

Han kan börja spara mer från februari då han förmodligen får större lön?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in