• 1
  • 2
2013-12-29, 17:07
Medlem
En metod jag som SUPER-fattig student använder mig av är mastercard med bonus/pengar i handen. Brukar ge 0,5-1 procent vilket blir några hundralappar per år. Då har jag samtidigt hela min lön på ett sparkonto eftersom jag betalar mina utgifter på en faktura den 25:e (fixa bättre ränta!!) som även där ger några hundralappar per år.

Inga miljoner direkt men ger å andra sidan 1-2 arbetspass gratis per år.
Citera
2013-12-29, 17:48
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Med tanke på att han snusar och vill förmodligen ha lite små saker ibland så kommer han inte klara sig på om han ska betala räkningarna+mat på 6900 och även lägga 6000 i en burk.

Han kan börja spara mer från februari då han förmodligen får större lön?

Snusa får han helt sonika sluta med.
Citera
2013-12-29, 18:28
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Snusa får han helt sonika sluta med.

Absolut skulle jag säga att det är det bästa, då sparar han ännu mer pengar, men med det upplägget jag gav honom så sparar han iaf 3000KR i Januari, så allt beror på hur mycket han vill spara i månaden ´
Citera
2013-12-29, 18:46
Moderator
v50s avatar
Som andra skriver så bör du kunna spara 3000 kr / månaden eller mer beroende på hur du prioriterar, du kanske ska ha en stående överföring till ett annat konto samma dag som lönen kommer fast det kanske är lite svårt om du har oregelbundna inkomster.

Hur är det med a-kassan och hemförsäkring, har du dessa saker, om inte så ska du se till att gå med i a-kassan samt fixa en hemförsäkring. Det är viktigt att ha om man blir arbetslös eller om man får inbrott eller liknande.

Vill du få full kontroll över var pengarna tar vägen så kan du under ett par månaders tid spara alla kvitton och skriva ner allt i ett exceldokument som du sedan går igenom regelbundet för att se hur mycket du har gjort av med och vad pengarna har gått till.
Citera
2013-12-29, 19:06
Medlem
Citat:
Då TS har en överhängande risk att hamna i en situation där h*n kan behöva försörjningsstöd så ska TS absoult INTE spara pengarna på ett konto utan ska "lägga dom i madrassen" dvs skaffa ett enkelt kassaskrin att lägga undan pengarna i.

Att utnyttja situationen som du föreslår är kriminellt. Klart att det blir högt skattetryck ifall man söker bidrag som man inte är berättigad till. TS ska självklart bygga upp sin egen buffert så att man klarar variationer i intjäning. Ett bankkonto är en riktigt bra start.

Det är ingen skillnad mellan att råna banker, rycka väskor från gamla tanter eller att lura bidragssystemet.
Citera
2013-12-29, 19:57
Medlem
köp guld och silver för runt 5000kr i månaden med kontanter om du kan.
Sedan gömmer du det.
Citera
2013-12-29, 23:43
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Att utnyttja situationen som du föreslår är kriminellt. Klart att det blir högt skattetryck ifall man söker bidrag som man inte är berättigad till. TS ska självklart bygga upp sin egen buffert så att man klarar variationer i intjäning. Ett bankkonto är en riktigt bra start.

Det är ingen skillnad mellan att råna banker, rycka väskor från gamla tanter eller att lura bidragssystemet.

Om du testar att leva på socialbidrag ett tag så kommer det bli ett annat ljud i skällan. Och soc skulle utifrån TS finanser kräva att han ska klara sig 3 månader utan pengar innan h*n kan få hjälp, mer om h*n lyckats spara lite.
Citera
2013-12-30, 12:07
Medlem
Citat:
Om du testar att leva på socialbidrag ett tag så kommer det bli ett annat ljud i skällan. Och soc skulle utifrån TS finanser kräva att han ska klara sig 3 månader utan pengar innan h*n kan få hjälp, mer om h*n lyckats spara lite.
Ja jävlar vad synd det är om den som inte VILL spara.
Men det är fortfarande kriminellt att försöka lura soc.
Om du inte begripit det så belastar dylika dumheter allas våra skattemedel, men du kanske inte har för vana att betala så mycket skatt?
Citera
2013-12-30, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweatlok
...vet hur länge jag får jobba, ..

Gå med i a-kassan om du inte redan gjort det. Räknar du med att få pengar från socialen när du inte jobbar mer så ska du inte spara pengarna på ett konto i ditt namn. Lycka till med sparandet.
Citera
2014-01-13, 17:13
Medlem
Schwenssons avatar
Största tipset som jag kör med själv är att sätta upp en målbild t.ex.
"Om jag sparar denna summan varje månad så kan jag någon gång i framtiden skaffa mig huset/bilen/resan jag alltid drömt om"
Detta gör att du under tiden kommer att ha råd med akuta extrautgifter (om bilen skulle gå sönder ex)
Det är nog viktigt att spara på en rimlig nivå, om man sparar så mycket att man inte har råd med sköj så kommer sparandet garanterat brytas.
Jag är 25 år och har sedan 6 månader lärt mig detta, har funkat fint!
lycka till med sparandet!!
Citera
2014-01-13, 19:31
Medlem
ArturoBandinis avatar
10% kanske funkar om man lever på studielån. Får man ut 15k så tycker jag att 10% är i minsta laget. En bra tumregel (speciellt när man är ung och singel) tycker jag är att spara allt över 10k varje månad.
Senast redigerad av ArturoBandini 2014-01-13 kl. 19:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in