Hej alla!
Tänkte köra sushi och sashimi till nyår. Sushi har jag gjort innan men alltid fegat med ingredienser som t.ex. parmaskinka, tonfisk på burk, crabsticks...
Men nu vill vi göra real deal så vi gick till Feskekörkan och studerade fiskarna och valde ut en butik. Lite svårt då alla i princip såg likadant ut. Berättade för tjejen att vi skulle göra sashimi och hon sa att vi kunde köpa allt till det. Så vi tog en bit lax, en bit tonfisk och en bit gös (alla utan ben o skinn). Jag bad henne ta bort skinnet på lax eftersom jag vet det smakar illa. Gjort.
Hemma så tog jag en liten smakbit av varje fisk. Tyvärr var laxen illasmakande som rå. Lite svårt beskriva smaken men smakar definitvt inte som på sushirestaurangerna. Smakar "fisk" på dåligt sätt om man säger det så. Skinnets fel? Tonfisk smakade jag inte för jag har normalt svårt för det (tyvärr) så sambon smakade det och han sa att den oxå smakade "fisk". Gös smakade bäst av allt. (!)
Är det hopplöst och vi borde steka/ugnsteka skiten. Eller "är" det så här och man skall göra någonting speciellt? (tror inte faktiskt lax o tonfisk borde man ju kunna äta som de är..)
Sedan så vet jag att nån butik har börjat med "lax sashimi" förpackat i en lång bit. Kanske ska vi köpa det istället. Googlade och märket är Fröya.
http://www.froyas.com/
Jag har på känn att vi blivit lurade.
Köpte också lite oxkött som vi tänkte halstra. Får hoppas att den inte är lika stor besvikelse då den var en dyr sak vi köpt från Saluhallen.