• 1
  • 2
2013-12-28, 15:42
Medlem
cineramas avatar
Hej alla!
Tänkte köra sushi och sashimi till nyår. Sushi har jag gjort innan men alltid fegat med ingredienser som t.ex. parmaskinka, tonfisk på burk, crabsticks...

Men nu vill vi göra real deal så vi gick till Feskekörkan och studerade fiskarna och valde ut en butik. Lite svårt då alla i princip såg likadant ut. Berättade för tjejen att vi skulle göra sashimi och hon sa att vi kunde köpa allt till det. Så vi tog en bit lax, en bit tonfisk och en bit gös (alla utan ben o skinn). Jag bad henne ta bort skinnet på lax eftersom jag vet det smakar illa. Gjort.

Hemma så tog jag en liten smakbit av varje fisk. Tyvärr var laxen illasmakande som rå. Lite svårt beskriva smaken men smakar definitvt inte som på sushirestaurangerna. Smakar "fisk" på dåligt sätt om man säger det så. Skinnets fel? Tonfisk smakade jag inte för jag har normalt svårt för det (tyvärr) så sambon smakade det och han sa att den oxå smakade "fisk". Gös smakade bäst av allt. (!)

Är det hopplöst och vi borde steka/ugnsteka skiten. Eller "är" det så här och man skall göra någonting speciellt? (tror inte faktiskt lax o tonfisk borde man ju kunna äta som de är..)

Sedan så vet jag att nån butik har börjat med "lax sashimi" förpackat i en lång bit. Kanske ska vi köpa det istället. Googlade och märket är Fröya. http://www.froyas.com/

Jag har på känn att vi blivit lurade.

Köpte också lite oxkött som vi tänkte halstra. Får hoppas att den inte är lika stor besvikelse då den var en dyr sak vi köpt från Saluhallen.
Citera
2013-12-28, 15:54
Moderator
^Eazs avatar
Spontan tanke är att fisken inte är så färsk som den borde vara.

Edit: Och kanske inte heller av så bra kvalitet som det sig bör när man lagar sushi.

Edit2: Nu kan jag ha missförstått, men det är skrämmande att du köper in fisk 4 dagar innan tillagning, nu kan jag som sagt ha missförstått och att du bara kör en provrunda idag? För jag hade fan inte ätit 4+ dagar gammal fisk rå.
Senast redigerad av ^Eaz 2013-12-28 kl. 15:57.
Citera
2013-12-28, 16:06
Medlem
cineramas avatar
Nej vi fryser in fisken tills dess (gösen måste vi ändå göra enligt tjejen). Men eftersom de är skit så kommer jag köpa själv fisk dagen innan, den där jag länkat till. De andra 2 får vi väl laga till längre fram så de får ligga kvar i frysen.

Tack för din input. Vi är n00bs när det gäller att göra egen sushi men inte när det gäller att äta sushi, där har vi mycket höga ribbar. Så pass att vi inte kan äta på vanliga ställen längre, utan kör med våra 3-4 olika ställen. Så vi vet hur det ska smaka, och om det smakar fel så är det synd. Självklart vet jag att vi aldrig kan komma upp i nivån hos det vi gillar, men åtminstone försöka. (och också därför vi inte gör egen sushi så ofta....)
Citera
2013-12-28, 16:11
Moderator
^Eazs avatar
Rent spontant känns det som att fisken inte är så färsk som den borde vara eller inte har kvaliteten den borde ha iom att du skriver att den smakar "fisk" (att den ska smaka fisk är en sak, men jag antar att den har den där fisk lukten och smaken som man brukar sammankoppla fisk med).

När det handlar om sushi så är kvaliteten av råvarorna A och O, nu har jag tur och känner en fiskhandlare, så när jag frågar om färsk fisk för att äta rå - så vet han vilken fisk han har inne som är bra nog och har han inte nog bra fisk inne så säger han det.
Citera
2013-12-28, 16:14
Medlem
cineramas avatar
Ja, det är ju det ideala, att ha en fiskhandlare som är ärlig och vet vad som är gott och inte.
Då har du det bra.

Att det smakar "fisk" är alltså när det smakar lite som det luktar i fiskbutiker. Ungefär det som gör att folk inte gillar fisk.
Citera
2013-12-28, 16:19
Moderator
^Eazs avatar
Mjo, då känns det som att den inte är så färsk som den borde vara om den luktar på det sättet.

Att frysa fisken kommer döda eventuella parasiter, men det kommer inte ändra smaken.
Citera
2013-12-28, 17:15
Medlem
fyi, bara för att du är van hur "svensk "sushi"lax" smakar, betyder det inte att det är den fisken som är bra.
Citera
2013-12-28, 17:20
Medlem
cineramas avatar
Jag har ätit på Sushi of Gari i New York plus några andra michelin-ställen jag inte kommer ihåg namn bland annat och då vet jag hur det borde smaka.

Det här smakar i alla fall inte såhär, det smakar som det luktar i fiskaffär. Men det luktar inte så dåligt, det är mest smaken som är bleh.
Tror det helt enkelt är för gammalt och att det legat för länge med skinnet på som jag tror påverkar smaken mer.
Citera
2013-12-28, 19:03
Medlem
klybans avatar
Låter misstänkt att det är inte så färskt som man kan önska.

Det är rekommenderat att all fisk som äts så ska vara fryst.
Men går äta utan, dock är det viktigt att äta gari, för det har antiseptiska egenskaper.
Citera
2013-12-30, 19:58
Moderator
easy_dans avatar
Odlad fisk behöver inte frysas innan och kan ätas rå.

Kan vara lite struligt med att köpa fisk runt högtider, stor risk att man får några bitar som legat längre än vad de borde och därmed påverkats i köttet.

Provat att halstra laxen och tonfisken, lätt smaksatt kan bli riktigt bra.
Citera
2013-12-30, 23:28
Medlem
cineramas avatar
Jag har nu köpt en annan lax, en förpackad som är specifikt till för sashimi så förhoppningsvis är den bättre. Imorgon får vi se!

Ingefäran blev bra förresten, har gjort egen inläggning.
Citera
2013-12-31, 03:27
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Jag har nu köpt en annan lax, en förpackad som är specifikt till för sashimi så förhoppningsvis är den bättre. Imorgon får vi se!

Ingefäran blev bra förresten, har gjort egen inläggning.

Använde du su (risvinäger) till garin eller äppelcidervinäger (eller annan). Ser att vissa använder strösocker och andra honung tex. Verkar vara lite hipp som happ, eller så kör man på det man får tag i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in