• 1
  • 2
2013-12-31, 13:46
Medlem
cineramas avatar
risvinäger, vatten o socker. Kör recept från en bok.

Nästa gång ska jag nog testa med att skiva ingefäran innan inläggningen (men efter insaltningen) för att experimentera lite. Nu följde jag recpetet exakt.
Senast redigerad av cinerama 2013-12-31 kl. 13:49.
Citera
2013-12-31, 15:41
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
risvinäger, vatten o socker. Kör recept från en bok.

Nästa gång ska jag nog testa med att skiva ingefäran innan inläggningen (men efter insaltningen) för att experimentera lite. Nu följde jag recpetet exakt.

Ok tack, kan vara lite pyssligt att få tag på kanske. Men jag får väl göra ett försök, ris lär det ju finnas i alla fall. Skulle vilja testa det mellan rätterna i thailand nämligen.

Dom har pippi på att käka lite olika saker samtidigt. Skulle vilja nolla smaklökarna emellan eller hur man nu ska säga.
Citera
2014-01-02, 18:27
Medlem
cineramas avatar
Ja det verkar ju smart, nolla smaklökarna. Du får testa.

Nu har jag stått i tre timmar och lagat mat nyårsafton och det smakade gott!! Blev så mycket mat att jag inte orkade äta upp allting, men sambon åt glatt upp allt och tog mina bitar också så det var väl gott betyg. Bifftataki var nog min favorit. Det var spännande att testa det för jag har aldrig halstrat någonting förut men det gick superfint!
Citera
2014-01-04, 18:03
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Hej alla!
Tänkte köra sushi och sashimi till nyår. Sushi har jag gjort innan men alltid fegat med ingredienser som t.ex. parmaskinka, tonfisk på burk, crabsticks...

Men nu vill vi göra real deal så vi gick till Feskekörkan och studerade fiskarna och valde ut en butik. Lite svårt då alla i princip såg likadant ut. Berättade för tjejen att vi skulle göra sashimi och hon sa att vi kunde köpa allt till det. Så vi tog en bit lax, en bit tonfisk och en bit gös (alla utan ben o skinn). Jag bad henne ta bort skinnet på lax eftersom jag vet det smakar illa. Gjort.

Hemma så tog jag en liten smakbit av varje fisk. Tyvärr var laxen illasmakande som rå. Lite svårt beskriva smaken men smakar definitvt inte som på sushirestaurangerna. Smakar "fisk" på dåligt sätt om man säger det så. Skinnets fel? Tonfisk smakade jag inte för jag har normalt svårt för det (tyvärr) så sambon smakade det och han sa att den oxå smakade "fisk". Gös smakade bäst av allt. (!)

Är det hopplöst och vi borde steka/ugnsteka skiten. Eller "är" det så här och man skall göra någonting speciellt? (tror inte faktiskt lax o tonfisk borde man ju kunna äta som de är..)

Sedan så vet jag att nån butik har börjat med "lax sashimi" förpackat i en lång bit. Kanske ska vi köpa det istället. Googlade och märket är Fröya. http://www.froyas.com/

Jag har på känn att vi blivit lurade.

Köpte också lite oxkött som vi tänkte halstra. Får hoppas att den inte är lika stor besvikelse då den var en dyr sak vi köpt från Saluhallen.

Vilken del av laxen tog du? Tog du bort det bruna? Jag brukar använda ryggbiten när jag gör sashimi samt till nigiri. Brukar däremot använda den fetare bukdelen till rullarna. Köper oftast en hel laxsida, alltid över disk så den inte legat och sunkat ner sig i en plastpåse. Filear själv hemma samt delar på rygg och bukdel. Bara att frysa in det som inte går åt.

Se till att få en bit som är så hel som möjligt, ibland är de lite ovarsamma när de tar ut benen ur laxen och då uppstår skador i köttet som gör att det blir svårt att få fina bitar till sushi.

Ett sista tips är att skölja laxfilen innan du skär i den. Kan hjälpa om den har den där ofräscha fiskiga lukten som du beskriver.

Tog du bild på slutresultatet?
Citera
2014-01-04, 19:53
Medlem
cineramas avatar
Det var en hel del matnyttiga tips! Jag tackar!

Vi köpte en liten bit (tänk filébit man hittar i frysdisken men lite större) som jag bad dem ta bort skinnet på och det fanns ingenting brunt på den om jag minns rätt. Köpte från Feskekörkan, över disk, inget förpackat. Men kan ju ändå ha legat länge o sunkat ner sig.

Roligt det du säger om förpackat för det vi köpt från Fröyas märke smakade utmärkt.

Men dina tips kommer till pass, t.ex. att skölja.

Men att filéa själv vågar jag nog inte mig på, blir väl slarvsylta på det.

Bild tog jag på hela klabbet tror jag men då visar det väl bara hur nybörjar jag är. Får fundera på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in