• 1
  • 2
2013-12-26, 22:47
Medlem
Nu när jag har två datorer så håller jag den ena till att ladda ner m.m, medan min stationära blir 'game-center' för mig.

Min fråga är då vad ska jag göra regelbundet för att hålla datorn i toppskick så att den lever längre och håller en bättre standard?

Just nu blåser jag bara rent den en gång i veckan samt rensar den med CCleaner varje kväll.
Någonting mer som borde göras regelbundet?
Citera
2013-12-26, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OughtaRapKing
Nu när jag har två datorer så håller jag den ena till att ladda ner m.m, medan min stationära blir 'game-center' för mig.

Min fråga är då vad ska jag göra regelbundet för att hålla datorn i toppskick så att den lever längre och håller en bättre standard?

Just nu blåser jag bara rent den en gång i veckan samt rensar den med CCleaner varje kväll.

Köp AVG antivirusskydd och kör "fix performance" så tar den även bort:

*registry errors
*junk files
*fragmentation
*broken shortcuts

Mycket effektivt
Citera
2013-12-26, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokad
Köp AVG antivirusskydd och kör "fix performance" så tar den även bort:

*registry errors
*junk files
*fragmentation
*broken shortcuts

Mycket effektivt

host här köps ingenting som kan fixas på gratis väg.
jag brukar inte ha virusskydd. så får googla mig till att kunna göra det du nämner utan AVG
Citera
2013-12-26, 23:04
Bannlyst
Citat:
host här köps ingenting som kan fixas på gratis väg.
jag brukar inte ha virusskydd. så får googla mig till att kunna göra det du nämner utan AVG

Du kan alltid cracka från piratebay. Btw, får man fråga varför du inte använder antivirus?
Citera
2013-12-26, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokad
Du kan alltid cracka från piratebay. Btw, får man fråga varför du inte använder antivirus?

Ja, det är väl klart att jag laddar ner någonting när jag behöver det.
Jag har aldrig använt mig av det, och jag har aldrig plågats för det heller. Ibland laddar jag ner ett antispyware men jag har aldrig lyckats få några virus egentligen. Mer eller mindre litar jag inte på virusskydd eftersom jag har klarat mig sedan windows 3.1 utan det.
Citera
2013-12-27, 00:00
Medlem
1FFs avatar
Att använda sig av en sandbox = light virtulization program drar ner betydligt på användandet av hård disken och ökar datorns livslängd eftersom det ofta är den som ger upp först .

I övrigt så finns det väl inte så mycket man kan göra förutom att INTE hålla på och använda register rensnings program vilket sliter på samma som sätt som nämnts ovan , förutom att det är meningslöst .
Senast redigerad av 1FF 2013-12-27 kl. 00:25.
Citera
2013-12-27, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Att använda sig av en sandbox = light virtulization program drar ner betydligt på användandet av hård disken och ökar datorns livslängd eftersom det ofta är den som ger upp först .

I övrigt så finns det väl inte så mycket man kan göra förutom att INTE hålla på och använda register rensnings program vilket sliter på samma som sätt som nämnts ovan , förutom att det är meningslöst .

Jag ska alltså inte använda CCleaner?
Om så är fallet, varför inte?
Citera
2013-12-27, 01:36
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Du kan ju rensa filer med det men inte registret och skälet till det är att det är helt onödigt , det har ingen nämnbart positiv effekt på datorns effektivitet .

Jag orkar inte länka till diverse sidor där du kan läsa om undersökningar som gjort på det så du får leta upp dem själv men det betyder alltså att man bara låter hård disken jobba i onödan .
Citera
2013-12-27, 02:30
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Använd Ccleaner, även Registret. Du ser att den gör nytta iom allt den listar för borttagning. Men att köra registerrensning 1ggn/vecka känns onödigt, nån gång i halvåret räcker gott såvida du inte installera och testar massor med program och annat oavbrutet. Jag har använt det i ~10 år och det har _aldrig_ ställt till med något. Dock ska du aldrig använda olika registerrensare, då kan riktigt kul saker uppträda.

Dock; Om du moddar/hackar i registret manuellt så är det klokt att alltid ta en export (backup) av det varje gång du pillat/ändrat något i det.

AVG segar ner ditt system riktigt ordentligt. Och tilläggsprogrammen som nämns är inte värt att dras med sega AVG för. Anser du dig klara dig utan AV så är väl det ok, annars har du ett mer lättdrivet och bra skydd i Avast Free.
Immunet finns också, det lastar verkligen obetydligt på systemet. Dock lite oklart hur bra det skyddar.

Stäng av indexeringen av OS-disken, snabbar upp lite och sparar på diskslitaget. Sökningar på disken blir lite långsammare, väg detta mot hur ofta du söker på den.

Manuell Diskrensning av ditt C inkl Avancerat/Fler alternativ, Systemåterställning och skuggkopior, Rensa (lite olika sökvägar beroende på vilket Win du har).

Citat:
Med tryckluft? Eller installerar du om OS/återställer du OS från backup?

Vilket/vilka Windows har du?
Senast redigerad av Skadat gods 2013-12-27 kl. 02:54.
Citera
2013-12-27, 08:57
Medlem
CCleaner brukar rensa upp till 3000mb om jag gör det en gång i veckan.
Bra information Skadat gods det tackar jag för ska kika upp hur man gör allting.
Ja med en kompressor. windows 7
Citera
2013-12-27, 11:51
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
CCleaner brukar rensa upp till 3000mb om jag gör det en gång i veckan.
Wow, då har du helt klart behov för det. Hur många registerobjekt ca i veckan då?
Min erfarenhet är att det är viktigt att det öht är kört på Windows, det brukar vara massor vid första körningen även på ett nyinstallerat fullt installerat och fullt uppdaterat Win. Rekordet är ett apsegt gammalt Vista, ~4700 registerfel, det hade effekt kan jag säga.
Citat:
Bra information Skadat gods det tackar jag för ska kika upp hur man gör allting.
Ja med en kompressor. windows 7
Vass'go
Samma här. Riktig tryckluft på både laptops och desktops det första jag gör vid service/felsökning osv, inte lönt att lägga tid på ett system med eventuella överhettningsproblem. Plus att det behöver göras då o då och folk tänker oftast inte alls på detta. Viktigt med bra handlag med munstycket dock, annars är det lätt att fläktvingar o dyl får vingar
Citera
2013-12-27, 11:56
Medlem
1FFs avatar
Windows har ju ett eget rensnings verktyg , diskrensnings verktyget .

Allt man gör som använder hård disken ska man ju inte göra mer än nödvändigt om man inte vill slita på den i onödan

Att blåsa rent sin dator för ofta för kraftfullt kan snarare förkorta livslängden eftersom det finns en risk att saker och ting lossnar över tid .

Man kan köra test program på datorn som testar all hårdvara , t.e.x så kan fläktarnas prestanda försämras och eftersom de är justerbara så kan det ju vara bra att ha koll på det .

Att stänga av datorn om man inte använder den en längre tid som t.e.x när man sover är basic dator vett .

Det är alltid bra att som du gör skapa en rutin som görs regelbundet för att hålla datorn i gott skick t.e.x rengöra den med lämplig sprit men om man gör det fel eller för ofta så får det motsatt effekt .

God fortsättning .
Senast redigerad av 1FF 2013-12-27 kl. 11:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in