• 1
  • 2
2013-12-26, 13:20
Medlem
Hej detta är mitt förta ämne här så jag vet inte exakt vart forumet ska stå annars kan MOD fixa det
Har en svart toshiba satellite Windows 7 home premium som jag haft i snart 2 år och har jävligt många olika program som gjör att den blir seg. Måste ta bort allt på hårddisken men fick ingen speciell skiva när jag köpte den från Elgiganten. Någon som kan hjälpa mig med detta tack
Citera
2013-12-26, 13:39
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X6A
Hej detta är mitt förta ämne här så jag vet inte exakt vart forumet ska stå annars kan MOD fixa det
Har en svart toshiba satellite Windows 7 home premium som jag haft i snart 2 år och har jävligt många olika program som gjör att den blir seg. Måste ta bort allt på hårddisken men fick ingen speciell skiva när jag köpte den från Elgiganten. Någon som kan hjälpa mig med detta tack

Vänta nu , vill du göra en återställning eller radera allt som finns på hård disken ?...det är olika saker .

Vill du radera totalt så kan du använda killdisk men om du vill "fabriksåterställa" datorn så har du ett inbyggt program i datorn från Toshiba som kan göra det som heter något i stil med recovery .
Citera
2013-12-26, 16:35
Medlem
DenSureOptimistens avatar
Har du en tom DVD-skiva eller ett USB-minne på cirka 4 gig kan du alltid tanka en iso från The Pirate Bay och sen bränna över den till en skiva.

http://www.7tutorials.com/burning-is...ages-windows-7
Citera
2013-12-26, 18:53
Medlem
Skadat godss avatar
Läs i manualen om fabriksåterställning/recovery.
Citera
2013-12-28, 13:42
Medlem
Ok tack alla ska se vad jag kan göra och försöka fixa det man menade att jag vill fabriksåterställa den
Citera
2013-12-28, 16:30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X6A
Ok tack alla ska se vad jag kan göra och försöka fixa det man menade att jag vill fabriksåterställa den

Det brukar finnas en partition på hårddisken med orginalinstallationen. Helst ska du ju bränna den på en DVD ifall hårddisken pajar. I manualen borde det stå hur du kommer till recovery. Brukar vara någon F-tangent t.ex F12 som du får trycka innan Windows startar.
Citera
2013-12-29, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det brukar finnas en partition på hårddisken med orginalinstallationen. Helst ska du ju bränna den på en DVD ifall hårddisken pajar. I manualen borde det stå hur du kommer till recovery. Brukar vara någon F-tangent t.ex F12 som du får trycka innan Windows startar.
Ok tack så mycket
Citera
2015-08-07, 12:27
Medlem
JustZlatans avatar
Lånar tråden. Ska kasta min gamla dator och tänkte radera allt så ingen kan se vad jag har. Hur raderar man allt på hårddisken? Går det att göra i BIOS:?
Citera
2015-08-07, 15:44
Medlem
x12s avatar
Det säkraste är väl att ta ur hårddisken och slå sönder skivorna i den.
Resten av datorn, om den är såpass att den är startbar, skänk den till rödakorsets loppmarknad eller nåt.
Citera
2015-08-07, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Lånar tråden. Ska kasta min gamla dator och tänkte radera allt så ingen kan se vad jag har. Hur raderar man allt på hårddisken? Går det att göra i BIOS:?
Det säkraste är att skriva över datan på disken med ny (om det är en mekanisk disk), använd killdisk eller dban (det räcker att nolla disken en gång, Gutmann-metoden gäller ~30 år gammal hårdvara). Det bästa är också om man kan verifiera att all data verkligen blir överskriven. Om det är en ssd använder du något program som implementerar ATA Secure Erase, antingen genom respektive tillverkares program för ändamålet (om det finns), eller Parted Magic.
Citera
2015-08-07, 18:31
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det säkraste är att skriva över datan på disken med ny (om det är en mekanisk disk), använd killdisk eller dban (det räcker att nolla disken en gång, Gutmann-metoden gäller ~30 år gammal hårdvara). Det bästa är också om man kan verifiera att all data verkligen blir överskriven. Om det är en ssd använder du något program som implementerar ATA Secure Erase, antingen genom respektive tillverkares program för ändamålet (om det finns), eller Parted Magic.

Funkar killdisk med usb?
Citera
2015-08-09, 22:09
Medlem
EckiEckis avatar
Hårdvara - PC --> Programvara - Windows
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera