• 1
  • 2
2013-12-26, 08:46
Medlem
Det är helt jävla bisarrt hur det förhåller sig med svensk media och homopropaganda numer; man kan ge sig fan på att när det är en ny reklam som berör konceptet kärlek så kommer det vara homosexuell sådan som representeras -- trots att detta bara är verklighet för ungefär 4% av befolkningen. Bisarra reklamer på det här temat jag kan komma på som går just nu är TiVo Comhem, där det pratas om passion och det är två tjejer som hånglar på en klubb; Halebop-reklamen med ett gäng hockeykillar i omklädningsrummet där en av dem firar ettårsdag med sin kille och alla de andra killarna regerar jätte-PK på detta (seriöst, vilken hetero tonårskille skulle säga "jag har sett honom: han ser fett bra ut" om en annan killes pojkvän? Trams.), och värst av alla, Youtube-reklamen för Coca-Cola där två kärlekspar förekommer fristående från varandra och BÄGGE är homosexuella (ett kill- och ett tjejpar).

Vad fan är dealen? Homosexualitet är okay, visst, vi fattar -- men varför måste det representeras i media som om det vore standard?
Citera
2013-12-26, 09:04
Medlem
BigFatCones avatar
Jag tycker att du gör en liten tankevurpa. Det slutar inte vara verklighet för alla bara för att man själv inte är det och är således en verklighet för oss alla. Det hade varit lite intressant att se hur många procent av alla reklam som innehåller homosexuella. Den här skribenten hade i alla fall tyckt att det var hysteriskt roligt om det visar sig vara mindre än 4%.
Citera
2013-12-26, 09:14
Medlem
Strandhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Det är helt jävla bisarrt hur det förhåller sig med svensk media och homopropaganda numer; man kan ge sig fan på att när det är en ny reklam som berör konceptet kärlek så kommer det vara homosexuell sådan som representeras -- trots att detta bara är verklighet för ungefär 4% av befolkningen. Bisarra reklamer på det här temat jag kan komma på som går just nu är TiVo Comhem, där det pratas om passion och det är två tjejer som hånglar på en klubb; Halebop-reklamen med ett gäng hockeykillar i omklädningsrummet där en av dem firar ettårsdag med sin kille och alla de andra killarna regerar jätte-PK på detta (seriöst, vilken hetero tonårskille skulle säga "jag har sett honom: han ser fett bra ut" om en annan killes pojkvän? Trams.), och värst av alla, Youtube-reklamen för Coca-Cola där två kärlekspar förekommer fristående från varandra och BÄGGE är homosexuella (ett kill- och ett tjejpar).

Vad fan är dealen? Homosexualitet är okay, visst, vi fattar -- men varför måste det representeras i media som om det vore standard?

Nu är ju reklam skapad för att sälja produkter och en av nyckelstenarna är ju att konsumenten minns produkten/företaget och på så sätt har ju den här reklamen verkligen lyckats i ditt fall. Det är till och med så att du sprider det vidare och ökar uppmärksamheten kring dessa företag. Därför, tror jag, att reklamen använder sig av homosexuella. Det tjänar helt enkelt sitt syfte att sprida uppmärksamhet.
Citera
2013-12-26, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strandhugg
Nu är ju reklam skapad för att sälja produkter och en av nyckelstenarna är ju att konsumenten minns produkten/företaget och på så sätt har ju den här reklamen verkligen lyckats i ditt fall. Det är till och med så att du sprider det vidare och ökar uppmärksamheten kring dessa företag. Därför, tror jag, att reklamen använder sig av homosexuella. Det tjänar helt enkelt sitt syfte att sprida uppmärksamhet.

All uppmärksamhet är positiv sådan, eh? Då föreslår jag att de gör en rasistisk reklam istället. Sånt älskar tidningarna att skriva om.

Inte för att det är särskilt aktuellt för mig att köpa vederbörandes produkter, men jag kan i alla fall sluta mig till att det skulle ta emot att göra det nu. Hörde att Barilla uttalat sig rakryggat om heteronormen, och det vann dem fan en trogen kund.
Citera
2013-12-26, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag tycker att du gör en liten tankevurpa. Det slutar inte vara verklighet för alla bara för att man själv inte är det och är således en verklighet för oss alla. Det hade varit lite intressant att se hur många procent av alla reklam som innehåller homosexuella. Den här skribenten hade i alla fall tyckt att det var hysteriskt roligt om det visar sig vara mindre än 4%.

Oj, nej, det är det du som gör. En rejäl sådan. Det handlar inte om vad som existerar utan om hur frekvent det förekommer. Personer på 400 kg är en annan verklighet, men det vore besynnerligt om varenda reklam helt plötsligt intogs av sådana. Coca-Cola är gott som fan, men jag ska hålla mig borta från deras produkter numer; jag har noll respekt för en sån grad av populism.
Citera
2013-12-26, 10:05
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Oj, nej, det är det du som gör. En rejäl sådan. Det handlar inte om vad som existerar utan om hur frekvent det förekommer. Personer på 400 kg är en annan verklighet, men det vore besynnerligt om varenda reklam helt plötsligt intogs av sådana. Coca-Cola är gott som fan, men jag ska hålla mig borta från deras produkter numer; jag har noll respekt för en sån grad av populism.
Det var först nu du upptäckte att Coca cola gör precis allt för pengar?
Citera
2013-12-26, 10:49
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Putins lagar är trots allt inte så tokiga när det kommer till kritan. Homopropaganda överallt, det är varken sunt eller bra.
Citera
2013-12-26, 11:05
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Inte nog med att du gör en tankevurpa, du lyckas inte förstå vad jag menar så jag tar det igen.

* Det finns homosexuella i världen
* Det finns homosexuella människor i reklam
* Det finns inte homosexuella i "varenda reklam helt plötsligt"
* Det hade varit intressant att se hur många procent av alla människor i alla reklamer som är öppet homosexuella
* Det hade roat mig enormt om den siffran visade sig vara som mest lika hög som antalet homosexuella i världen
* Det hade roat mig för att i så fall så hade ju antalet homosexuella inom reklam speglat verkligheten

Ha så roligt när du bojkottar Coca Cola Companys produkter. Jag antar att du har ett öga på den Wikipedialistan varje gång du handlar? Nåja, det är din huvudvärk.

Varför säger jag att du gör en tankevurpa? Det är helt enkelt för att du skiljer på "verkligheten" och "din verklighet".
Citera
2013-12-26, 11:06
Medlem
Reklam är alltid riktad mot någon målgrupp. Homosexualla anses vara en stark köpgrupp som dessutom påverkar vad alla andra köper.

Jag skyr all reklam oavsett innehåll så har inte sett någon av de nämnda. Men varför ens bry sig?

Så fort du bryr dig någonting överhuvudtaget om reklamen uppnår de nämligen sitt syfte. Att bränna in sitt varumärke i huvudet på dig så det blir dem du väljer när du ska köpa nåt.
Citera
2013-12-26, 13:40
Medlem
Pugis avatar
I reklamen med hockeykillarna säger väl snubben "jag vet vem det är, han är fett bra ju"
Citera
2013-12-26, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Inte nog med att du gör en tankevurpa, du lyckas inte förstå vad jag menar så jag tar det igen.

* Det finns homosexuella i världen
* Det finns homosexuella människor i reklam
* Det finns inte homosexuella i "varenda reklam helt plötsligt"
* Det hade varit intressant att se hur många procent av alla människor i alla reklamer som är öppet homosexuella
* Det hade roat mig enormt om den siffran visade sig vara som mest lika hög som antalet homosexuella i världen
* Det hade roat mig för att i så fall så hade ju antalet homosexuella inom reklam speglat verkligheten

Ha så roligt när du bojkottar Coca Cola Companys produkter. Jag antar att du har ett öga på den Wikipedialistan varje gång du handlar? Nåja, det är din huvudvärk.

Varför säger jag att du gör en tankevurpa? Det är helt enkelt för att du skiljer på "verkligheten" och "din verklighet".

Det är smått roande att du lyckas intala dig att jag inte förstår vad du säger när jag bemötte det i föregående inlägg. Det handlar inte om "min" verklighet utan om statistik. Homopropagandan görs också alltid på ett så uppenbart förljuget sätt; i verkligheten är homosexuella ofta avvikande på grund av obalans i könshormonnivåer, men i reklam tar man så klart två stycken purheteros och låter dem spela homosexuella. Då har man ju fortfarande inte lyckats representera och understryka tolerans för gruppen homosexuella.

Tänk om; tänk rätt -- det enda jag möjligtvis skulle kunna göra mig skyldig till är selektiv perception vad gäller figurerandet av homosexuella i reklam; någon tankevurpa är det inte tal om ... det står du för.
Senast redigerad av Fomalhaut 2013-12-26 kl. 15:11.
Citera
2013-12-26, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pugi
I reklamen med hockeykillarna säger väl snubben "jag vet vem det är, han är fett bra ju"
Jag har hört det som "han ser fett bra ut", men jag vet inte. Oavsett är det osmakligt att man försöker normalisera homosexualitet genom att tillskriva det till machokillar, när verkligheten är att den absoluta majoriteten av homosexuella män ger bort sin sexualitet genom sättet att tala och föra sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in