• 1
  • 2
2013-12-26, 15:26
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Det är smått roande att du lyckas intala dig att jag inte förstår vad du säger när jag bemötte det i föregående inlägg. Det handlar inte om "min" verklighet utan om statistik. Homopropagandan görs också alltid på ett så uppenbart förljuget sätt; i verkligheten är homosexuella ofta avvikande på grund av obalans i könshormonnivåer, men i reklam tar man så klart två stycken purheteros och låter dem spela homosexuella. Då har man ju fortfarande inte lyckats representera och understryka tolerans för gruppen homosexuella.

Tänk om; tänk rätt -- det enda jag möjligtvis skulle kunna göra mig skyldig till är selektiv perception vad gäller figurerandet av homosexuella i reklam; någon tankevurpa är det inte tal om ... det står du för.
Nej, du bemötte en ytterst liten del av min påstående. Det är ju din selektiva perception som gör att du gör en tankevurpa. Läser man din trådstart rätt upp och ner så är det ju bara känsloargument för hela slanten. Att du kan se att det är två purhetros håller jag som extremt osannolikt.
Citera
2013-12-26, 16:04
Medlem
Fossilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag tycker att du gör en liten tankevurpa. Det slutar inte vara verklighet för alla bara för att man själv inte är det och är således en verklighet för oss alla. Det hade varit lite intressant att se hur många procent av alla reklam som innehåller homosexuella. Den här skribenten hade i alla fall tyckt att det var hysteriskt roligt om det visar sig vara mindre än 4%.

Precis som någon annan skrev: Varför trycker man inte in feta människor i reklamer då? Sen finns det vissa som föds med bara ett öra eller dyl. Du kanske tycker att alla människor med någon form av avvikelse eller defekt ska få sin egen reklam?

Eller så gör man reklamer utan att tänka på någon form av bög/raspropaganda, utan bara gör en bra reklam i stället.
Citera
2013-12-27, 06:55
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fossilen
Precis som någon annan skrev: Varför trycker man inte in feta människor i reklamer då? Sen finns det vissa som föds med bara ett öra eller dyl. Du kanske tycker att alla människor med någon form av avvikelse eller defekt ska få sin egen reklam?

Eller så gör man reklamer utan att tänka på någon form av bög/raspropaganda, utan bara gör en bra reklam i stället.
Ingen gillar att titta på feta människor, människor gillar att titta på vackra människor och det är skitkass ur reklamsynpunkt. Givetvis ska inte "alla få sin egen reklam" och nu tittar jag visserligen inte på TV så jag ser ingen reklam men jag har svårt att se att homosexuella har "egna" reklamer utan att dom snarare bara är karaktärer i en reklamfilm.

Intressant att du kallar det för propaganda.
Citera
2013-12-27, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ingen gillar att titta på feta människor, människor gillar att titta på vackra människor och det är skitkass ur reklamsynpunkt. Givetvis ska inte "alla få sin egen reklam" och nu tittar jag visserligen inte på TV så jag ser ingen reklam men jag har svårt att se att homosexuella har "egna" reklamer utan att dom snarare bara är karaktärer i en reklamfilm.

Intressant att du kallar det för propaganda.

Nej, tankevurpan ligger hos dig. Jag har aldrig utgått ifrån att alla delar min verklighet eller dylikt, bara konstaterat frekvensen för homosexualitet inom vår population (ett statistiskt faktum -- knappast en subjektiv verklighetsuppfattning ... om du nu inte vill vara kunskapsnihilistisk i vilket fall ingen diskussion kan hållas om någonting).

I ovanstående inlägg använder du helt plötsligt ett annat sätt att resonera angående reklam och klamrar dig fast vid ett strikt kommersiellt perspektiv. Säg mig då, vore det inte bättre om människorna i reklamen vore heterosexuella också, eftersom 95% av oss alla identifierar oss med just detta? Allt enligt din logik här, alltså.

Personligen tycker jag definitivt att utseendehetsen i reklam är vidrig och att man borde göra mer slumpmässiga urval i vilka man tar med i reklamfilmer, men det lär ju inte hända inom en överskådlig framtid.

Jag tycker väl egentligen lite så här: Det vidriga med att de har med homosexuella par är inte att homosexualitet är "fel" (den där diskussionen hålls ofta på sjukt låg nivå och jag kommer definitivt inte anstränga mig för att försvara något av lägren i den här tråden), utan att reklammakarna är så utstuderade i sitt val att ha homosexuella som representanter för kärlek; såvida de inte är homosexuella själva så förefaller helt enkelt heterosexualitet vara det koncept som först uppenbarar sig för dem när de tänker på kärlek. Att de sedan frångår detta för att utstuderat porträttera homosexualitet är inget annat än populism, och det äcklar mig.

Borde detta sätt att resonera innebära att homosexuella lika tendentiöst associerar kärlek med den egna läggningen, och att -- givet att homosexuella varken är över- eller underrepresenterade inom reklambranschen -- ungefär en tjugondel av alla kärlekspar i reklamer borde vara homosexuella? Förmodligen inte, säger jag; heterosexualitet ligger mycket närmre homosexuella än vice versa med tanke på att det är norm, och någonting vi alla exponeras för i stor utsträckning.
Citera
2013-12-27, 16:24
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Nej, tankevurpan ligger hos dig. Jag har aldrig utgått ifrån att alla delar min verklighet eller dylikt, bara konstaterat frekvensen för homosexualitet inom vår population (ett statistiskt faktum -- knappast en subjektiv verklighetsuppfattning ... om du nu inte vill vara kunskapsnihilistisk i vilket fall ingen diskussion kan hållas om någonting).
Du har helt rätt, det var jag som läste slarvigt. Mea culpa.

Citat:
I ovanstående inlägg använder du helt plötsligt ett annat sätt att resonera angående reklam och klamrar dig fast vid ett strikt kommersiellt perspektiv. Säg mig då, vore det inte bättre om människorna i reklamen vore heterosexuella också, eftersom 95% av oss alla identifierar oss med just detta? Allt enligt din logik här, alltså.
Antingen missförstår du eller så förstår du inte alls. Jag säger inte att det är vare sig bättre eller sämre med enbart hetrosexuella i reklamer. Personligen skiter jag i ärlighetens namn i vilken läggning människor har, helt och hållet faktiskt. Med det lilla undantaget för praktiserande pedofiler då.
Citat:
Personligen tycker jag definitivt att utseendehetsen i reklam är vidrig och att man borde göra mer slumpmässiga urval i vilka man tar med i reklamfilmer, men det lär ju inte hända inom en överskådlig framtid.
Det kommer aldrig att fungera eftersom människan just föredrar att titta på attraktiva personer.
Citat:
Jag tycker väl egentligen lite så här: Det vidriga med att de har med homosexuella par är inte att homosexualitet är "fel" (den där diskussionen hålls ofta på sjukt låg nivå och jag kommer definitivt inte anstränga mig för att försvara något av lägren i den här tråden), utan att reklammakarna är så utstuderade i sitt val att ha homosexuella som representanter för kärlek; såvida de inte är homosexuella själva så förefaller helt enkelt heterosexualitet vara det koncept som först uppenbarar sig för dem när de tänker på kärlek. Att de sedan frångår detta för att utstuderat porträttera homosexualitet är inget annat än populism, och det äcklar mig.
Fast så fungerar det ju inte inte riktigt och nu utgår du från dig själv. Jag personligen tänker till exempel inte alls på vare sig hetro- eller homosexualitet när jag ska associera till kärlek. Eller jo, det gör jag ju till sist men det är inte det första jag kommer att tänka på.
Citat:
Borde detta sätt att resonera innebära att homosexuella lika tendentiöst associerar kärlek med den egna läggningen, och att -- givet att homosexuella varken är över- eller underrepresenterade inom reklambranschen -- ungefär en tjugondel av alla kärlekspar i reklamer borde vara homosexuella? Förmodligen inte, säger jag; heterosexualitet ligger mycket närmre homosexuella än vice versa med tanke på att det är norm, och någonting vi alla exponeras för i stor utsträckning.
Det förutsätter ju att alla associerar "kärlek" med "sexuell läggning".
Citera
2013-12-27, 16:59
Medlem
Citat:
Du har helt rätt, det var jag som läste slarvigt. Mea culpa.
Ingen fara.

Citat:
Antingen missförstår du eller så förstår du inte alls. Jag säger inte att det är vare sig bättre eller sämre med enbart hetrosexuella i reklamer. Personligen skiter jag i ärlighetens namn i vilken läggning människor har, helt och hållet faktiskt. Med det lilla undantaget för praktiserande pedofiler då.
Jag har aldrig antytt att du skulle föredra någon sexualitet framför någon annan. Hm, vad åsyftar du?

Citat:
Det kommer aldrig att fungera eftersom människan just föredrar att titta på attraktiva personer.
Jag tror nog det skulle funka hos mig, i alla fall -- bättre än nuvarande stilgrepp, dessutom. Men visst: Majoriteten fungerar kanske inte som jag i den frågan.

Citat:
Fast så fungerar det ju inte inte riktigt och nu utgår du från dig själv. Jag personligen tänker till exempel inte alls på vare sig hetro- eller homosexualitet när jag ska associera till kärlek. Eller jo, det gör jag ju till sist men det är inte det första jag kommer att tänka på.
Vad det första vi kommer att tänka på är är inte relevant i sammanhanget, dock. Poängen kvarstår att det blir otroligt larvigt om man vill ha med ett kärlekspar i sin reklam och istället för att gå den (för en själv) naturliga rutten tar en omväg för att plocka politiska poänger. Herregud, liksom, måste man politisera allt?

Citat:
Det förutsätter ju att alla associerar "kärlek" med "sexuell läggning".
Ptja, ett kärlekspar har sex, och det är just kärlekspar och deras konstellationer i media tråden handlar om. Sen kan man se kärlek ur en vidare definiton som även omfattar kärleken vänner, familjemedlemmar och så vidare emellan, men det är den romansbetonade kärleken som åsyftas här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in