2013-12-26, 14:53
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neandertal
Visst ska man vara schysst även mot människor man inte känner, förutom såklart om man har en anledning att inte vara schysst, som t.ex att personen i fråga själv inte är särskilt omtänksam. Och att någon går och tigger cigg av främmande människor är för mig ett bevis på att man är snål, självisk och har usel moral. Det har hänt mig att jag upptäckt på morgonen att jag upptäckt att jag inte har cigg med mig, men jag går fortfarande inte och tigger av arbetskamrater. Jag kan fråga någon som jag känner väl efter cigg, men om det är någon jag inte känner särskilt bra så skäms jag för mycket för att fråga.

Främlingar på stan skulle jag aldrig få för mig att fråga. Man kan vara schysst och hjälpa nån som råkat illa ut eller nån gammal tant som behöver hjälp med väska, eller att knuffa igång en gammal bil. Men folk som tigger ska man bara ge kalla handen. Man ska inte uppmuntra dem, utan hellre håna dem så att de förstår att de är usla. Det är bara att säga "7 eleven säljer cigg. Det ligger därborta". Vi måste förändra dena tiggarmentalitet, som jag tror har att göra med att vi bor i ett land där någon annan, nämligen Mamma Staten, förväntas ta hand om oss och behandla oss som barn även när vi är vuxna.

Jag håller med dig
Citera
2013-12-26, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cerise
Men när jag köpte cigarettpaket ville jag ha dem för mig själv.

Som typ Gollum med ringen?

Har man cigg och står och röker och en annan rökare ser och frågar artigt om det är okej att få en utav dig så ska man bjuda imo. Har du själv aldrig stått där utan cigg och sett andra röka?

Så jävla ofta kan du inte ha blivit frågad om någon kan få hugga en cigg utav dig att du skulle bli fattig utav det. Kan skicka 2 kronor till dig så du kan bjuda nästa jävel på en cigg, så får du känna att du gjort någon glad.

Edit: brukar inte gå runt och tigga cigg själv, men skulle inte ha några problem med att fråga någon random person. Skulle inte heller tveka att bjuda på en, dock inte om jag bara hade 2 kvar till mig själv.
Senast redigerad av therefore 2013-12-26 kl. 16:30.
Citera
2013-12-26, 16:30
Medlem
rayraviolis avatar
När det begav sig brukade jag bjuda alla som hade vett att fråga på ett trevligt sätt. Annars blev det inget.
Citera
2013-12-26, 17:27
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Som typ Gollum med ringen?

Har man cigg och står och röker och en annan rökare ser och frågar artigt om det är okej att få en utav dig så ska man bjuda imo. Har du själv aldrig stått där utan cigg och sett andra röka?

Så jävla ofta kan du inte ha blivit frågad om någon kan få hugga en cigg utav dig att du skulle bli fattig utav det. Kan skicka 2 kronor till dig så du kan bjuda nästa jävel på en cigg, så får du känna att du gjort någon glad.

Edit: brukar inte gå runt och tigga cigg själv, men skulle inte ha några problem med att fråga någon random person. Skulle inte heller tveka att bjuda på en, dock inte om jag bara hade 2 kvar till mig själv.

Nej Imo det har jag inte, jag köper mina egna grejer och låter andra vara ifred.
Senast redigerad av Cerise 2013-12-26 kl. 17:29.
Citera
2013-12-26, 18:49
Medlem
Nu röker jag inte men har gjort det vid olika tillfällen förr i tiden. Och NEJ, jag tänker inte bjuda någon främling. Det är bara äckliga blattar som frågar om cigg alternativt missanpassade miffon som röstar på Vänsterpartiet eller dylikt och tror att det finns någon slags kommunistprincip där man ska bjuda alla lågliv på allt och dela lika. Nej, jag betackar mig. Vänner däremot? Absolut.
Citera
2013-12-26, 18:54
Medlem
Stiftpennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
Som sagt, alla människor är olika och störs av olika saker.

Vill bara påpeka att du skötte den där debatten exemplariskt.
Citera
2013-12-26, 19:10
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiftpenna
Vill bara påpeka att du skötte den där debatten exemplariskt.

Jag då?
Citera
2013-12-27, 05:43
Medlem
Jellohs avatar
Att bjuda på cig är en principiell solidaritetshandling som bara svennar säger nej till. Däremot bjuder jag aldrig på eld utan hänvisar till 7-11.
Citera
2013-12-27, 11:12
Bannlyst
Feströker bara nu för tiden men speciellt ofta har det aldrig varit att folk frågat om man bjuder på en pinne så det har jag alltid gjort om nu någon frågat. Vem fan bryr sig om typ 2 spänn liksom.
Citera
2014-01-02, 02:01
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Feströker bara nu för tiden men speciellt ofta har det aldrig varit att folk frågat om man bjuder på en pinne så det har jag alltid gjort om nu någon frågat. Vem fan bryr sig om typ 2 spänn liksom.

Jag.
Citera
2014-01-02, 02:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cerise
Jag.

No shit Sherlock. Bjöd både på cigg och cigarr på nyår. Det kändes bra.
Citera
2014-01-02, 02:14
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
No shit Sherlock. Bjöd både på cigg och cigarr på nyår. Det kändes bra.

Kanske för att du fick något tillbaka i form utav gott sällskap?
Om någon frågar mig nästa gång ska jag totalignorera genom att inte ens svara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in