Citat:
Ursprungligen postat av
Cerise
Jag har ingen anledning att vara schysst mot människor jag inte känner.
Visst ska man vara schysst även mot människor man inte känner, förutom såklart om man har en anledning att inte vara schysst, som t.ex att personen i fråga själv inte är särskilt omtänksam. Och att någon går och tigger cigg av främmande människor är för mig ett bevis på att man är snål, självisk och har usel moral. Det har hänt mig att jag upptäckt på morgonen att jag upptäckt att jag inte har cigg med mig, men jag går fortfarande inte och tigger av arbetskamrater. Jag kan fråga någon som jag känner väl efter cigg, men om det är någon jag inte känner särskilt bra så skäms jag för mycket för att fråga.
Främlingar på stan skulle jag aldrig få för mig att fråga. Man kan vara schysst och hjälpa nån som råkat illa ut eller nån gammal tant som behöver hjälp med väska, eller att knuffa igång en gammal bil. Men folk som tigger ska man bara ge kalla handen. Man ska inte uppmuntra dem, utan hellre håna dem så att de förstår att de är usla. Det är bara att säga "7 eleven säljer cigg. Det ligger därborta". Vi måste förändra dena tiggarmentalitet, som jag tror har att göra med att vi bor i ett land där någon annan, nämligen Mamma Staten, förväntas ta hand om oss och behandla oss som barn även när vi är vuxna.