2013-12-25, 23:18
Medlem
Hatar såna vidriga snåla tiggare
Citera
2013-12-25, 23:19
Medlem
Kingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cerise
Jag har ingen anledning att vara schysst mot människor jag inte känner.
Då har vi en annan människosyn helt enkelt. Hoppas du själv aldrig behöver lite matolja från grannen när det är den enda ingrediensen du saknar när du bakar.
Citera
2013-12-25, 23:20
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
Då har vi en annan människosyn helt enkelt. Hoppas du själv aldrig behöver lite matolja från grannen när det är den enda ingrediensen du saknar när du bakar.

Är en helt annan sak, min granne känner jag och kan ge tillbaka något jag lånar. Dessutom har du kommunistiska värderingar.
Citera
2013-12-25, 23:24
Medlem
Kingers avatar
Citat:
Är en helt annan sak, min granne känner jag och kan ge tillbaka något jag lånar. Dessutom har du kommunistiska värderingar.
Haha nej inte kommunistiska men är lite snäll av mig.

Kom en tjej när jag väntade på tåget och frågade om en cigg. Hon sa jag ska också med på tåget men inte hunnit köpa du råkar inte ha någon cigg över vore snällt. Kunde inte säga nej. Men utanför mitt jobb gjorde vissa människor detta systematisk att fråga mig efter cigg. Då blev man lite trött.
Citera
2013-12-25, 23:25
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Haha nej inte kommunistiska men är lite snäll av mig.

Kom en tjej när jag väntade på tåget och frågade om en cigg. Hon sa jag ska också med på tåget men inte hunnit köpa du råkar inte ha någon cigg över vore snällt. Kunde inte säga nej. Men utanför mitt jobb gjorde vissa människor detta systematisk att fråga mig efter cigg. Då blev man lite trött.

Jag är inte "snäll" och vill inte vara "snäll".
Citera
2013-12-25, 23:26
Medlem
Kingers avatar
Citat:
Jag är inte "snäll" och vill inte vara "snäll".
Det skulle vara tråkigt på jorden om alla människor vore samma.
Citera
2013-12-25, 23:28
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Det skulle vara tråkigt på jorden om alla människor vore samma.

Nej, jag skulle vara betydligt gladare om jag fick röka min cigarett ifred utan att behöva bli störd av en massa människor som kommer fram till mig och frågar om cigaretter. Du har rätt i det du säger, men i det här fallet skulle jag vara gladare om alla människor vore likadana.
Citera
2013-12-25, 23:31
Medlem
Kingers avatar
Citat:
Nej, jag skulle vara betydligt gladare om jag fick röka min cigarett ifred utan att behöva bli störd av en massa människor som kommer fram till mig och frågar om cigaretter. Du har rätt i det du säger, men i det här fallet skulle jag vara gladare om alla människor vore likadana.
Som sagt, alla människor är olika och störs av olika saker.
Citera
2013-12-25, 23:41
Medlem
ZlatanManias avatar
Har absolut ingenting emot att bjuda nån främling på en cigg, är verkligen ingen snål person på så sätt att jag tänker att jag bjuder bort kanske 20-40 kronor i cigarretter varje månad till folk jag känner eller inte känner.

Däremot kan det bli drygt om flera personer frågar i sträck, kommer ihåg i Kista Centrum när man står utanför entrén och röker och en massa invandrarkids kommer inom loppet av fem minuter och frågar om en cigg, visst går det bra att bjuda bort någon men när nån tom frågar om dom kan få två är det bara nog, nån måtta får det vara. Kan slå vad om att ifall man står där utanför med ett nyköpt paket är det tomt inom 1-2 timmar.

Brukade fråga främlingar själv om en cigg när jag var yngre och precis börjat röka och hade begränsad ekonomi, men nu för tiden känns det så otroligt "luffigt" att fråga nån man aldrig sett om en cigarett.
Citera
2013-12-25, 23:47
Medlem
Polare är det ju självklart att dom får , randoms på stan som kommer fram och frågar beror helt på vilket humör jag är på men oftast får dom en. Däremot ute på krogen så brukar säga att jag inte röker även fast jag har en cigg i käften bara för att göra mig dum.
Citera
2013-12-26, 00:03
Medlem
De som tigger cigg ska fan inte ha någon cigg. Gå och köp i affären bredvid, den ligger ju precis runt hörnet. Har du inga pengar? Skaffa pengar då, varför ska jag ge dig en cigg som kostar 5 spänn. Det är precis som att jag ger dig en femma utan vidare. Jag känner inte ens dig. Jag har själv aldrig någonsin behövt fråga någon om cigg på stan, man skäms ju. Folk som frågar verkar inte skämmas. Antagligen har de blivit dåligt uppfostrade.
Citera
2013-12-26, 02:26
Medlem
Neandertals avatar
Citat:
Jag har ingen anledning att vara schysst mot människor jag inte känner.

Visst ska man vara schysst även mot människor man inte känner, förutom såklart om man har en anledning att inte vara schysst, som t.ex att personen i fråga själv inte är särskilt omtänksam. Och att någon går och tigger cigg av främmande människor är för mig ett bevis på att man är snål, självisk och har usel moral. Det har hänt mig att jag upptäckt på morgonen att jag upptäckt att jag inte har cigg med mig, men jag går fortfarande inte och tigger av arbetskamrater. Jag kan fråga någon som jag känner väl efter cigg, men om det är någon jag inte känner särskilt bra så skäms jag för mycket för att fråga.

Främlingar på stan skulle jag aldrig få för mig att fråga. Man kan vara schysst och hjälpa nån som råkat illa ut eller nån gammal tant som behöver hjälp med väska, eller att knuffa igång en gammal bil. Men folk som tigger ska man bara ge kalla handen. Man ska inte uppmuntra dem, utan hellre håna dem så att de förstår att de är usla. Det är bara att säga "7 eleven säljer cigg. Det ligger därborta". Vi måste förändra dena tiggarmentalitet, som jag tror har att göra med att vi bor i ett land där någon annan, nämligen Mamma Staten, förväntas ta hand om oss och behandla oss som barn även när vi är vuxna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in