Citat:
Då hade han ljugit. Han tycker inte det är någon ära, tvärtom. Det låter dessutom inte speciellt Zlataneskt. Jag är inte ett dugg förvånad över att en person med hans enorma ego säger en sådan här sak. Tvärtom. Jag är mycket förvånad över att jante-Sverige inte reagerar förrän nu. Men det var väl för att hans ego till slut sträckte sig till ett ämne som skakade PK-sverige så djupt att man var tvungen att förkasta sin numera förlorade son. Jag hade inte uttalat mig som Zlatan, jag hade sagt något i stil med det du föreslår. Men att fördöma honom som aldrig gjort någon hemlighet av hur han är, blir löjligt. Om han vill vara en förebild så är det bra, vill han något annat, så får han göra det. Han har inget ansvar att passa in i svenskarnas bild av hur han ska vara. Det är ingen mysfarbror vi talar om, han är fotbollsspelare.
Sen kan man ju jämföra med om man frågade Usain Bolt om att jämföra sig med en kvinnlig utövare. Hade han då svarat "vad menar du? hon springer 3 sekunder långsammare, hur kan du jämföra oss?" så blir det väldigt tydligt vad det här handlar om. Det är svårt att acceptera för vissa, men om det handlar om att springa snabbast så är inte kvinnor lika bra på det, sen kan man bli hur arg man vill över att alla borde tycka att "det som räknas är att man gör sitt bästa" eller något annat. Men om det inte gäller det utan sekunder och hundradelar, då blir jämförelsen löjlig.
Jag tycker inte det finns någon poäng med att påpeka att kvinnor inte springer lika snabbt som män och det som är mest intressant tycker jag är att bedöma personer utifrån deras prestationer relaterat till deras förutsättningar. Därför imponeras jag av till exempel personer som idrottar med proteser och presterar högre än de flesta amatörutövare, jag behöver inte påpeka att de inte hoppar lika högt som om de varit "hela".