2013-12-25, 20:44
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Nej, du har fel, det är den svidande sanningen. För övrigt är jag fortfarande man, vad jag vet.
Man behöver inte vara kvinna för att springa runt med en offerkappa och bli lurad till självhat. Som du kanske själv förstått har detta ingenting med kön att göra.
Citera
2013-12-25, 20:44
Medlem
Funkydudes avatar
Jag tycker Zlatan underskattar oss svenskar lite här. Det känns som om han blir förnämrad av tanken att vi ställer honom head to head med Lotta Schelin och frågeställningen "vem är egentligen bäst?". Istället för att göra detsamma med C.Ronaldo eller Messi. Om så vore fallet förstår jag att han blir besvärad, Schelin skulle väl kanske platsa i division fyra när det gäller herrfotboll...

Men nu är det väl bara superfeminister som tänker i dessa banor. Journalisterna tror jag inte alls gör det egentligen utan kör bara som vanligt på visionen att allt ska vara jämställt. Vi vanliga svenskar som följer fotbollen från tv-soffan och läktarna vet hur det ligger till och Zlatan hade kunnat undkomma denna fråga bra mycket smidigare. Han behöver inte upplysa oss om sanningen.

Nu är dock Zlatan mångmiljonär och lever det glada livet. De vänner som verkligen är vänner skiter fullständigt i denna intervju. Han har inget att frukta. De enda som blir förbannade på riktigt skiter i fotboll och han skiter i dem. Vi kommer snart återgå till att älska hans sköna "fuck off-attityd". De som gjorde det tidigare alltså. För de som inte gjorde det ändras ingenting av denna intervju, Zlatan får så mycket uppmärksamhet att detta snart är glömt. Då har någon annan sekvens av nonchalans gjort oss påminda om hans lynniga personlighet.
Citera
2013-12-25, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffenarkomanen
Du tänker ju inte det är ju det som är problemet.
Han har fått höra det där i tid och otid i flera år nu. Otroligt att han inte har bitit ifrån tidigare faktiskt.
Du vill att han ska böja sig och tycka som dig. Det kommer han aldrig göra och det är knappast skäl för terapi. Han är duktig pga stort ego med. Även det behövs.

Så att dra till med den där skiten för att göra det enkelt för sig köper jag inte. Du har inte en aning vad som krävs för att vara där han är i dag. Men det är lugnt. Det är många medelmåttor som förstår vidden av det.

Jag skiter ju fullständigt i vad han tycker.

Jag tycker det är trist att han uttalar sig som om han skäms för att någon jämför hon med damfotboll för att det finns flickor som spelar fotboll.
Citera
2013-12-25, 20:46
Medlem
Incognitons avatar
Rätt sagt av Zlatan, han är för tung.
Citera
2013-12-25, 20:48
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari

Jag tycker det är trist att han uttalar sig som om han skäms för att någon jämför hon med damfotboll för att det finns flickor som spelar fotboll.
Ja det är ju klart. Nu ska vi alla blunda och låtsats som att alla är lika bra så ingen blir ledsen. Det är just det som har lett till denna skit att börja med.
Citera
2013-12-25, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
För att det inte är en rimlig jämförelse i det fallet. Just ordet skäms är väl fel, men det är iaf en orättvis jämförelse, när den menas som seriös.

Ja självklart är det både oseriöst och korkat att ställa en sån fråga. Men de ville ha ett scoop och retade honom lite till. Och lyckades.

Det enda som är tråkigt är om någon ung tjej som spelar fotboll får för sig att Zlatan skäms för att jämföras med tjejer.

Dock var det inte läge här för honom för att förklara att det är bra att tjejer också spelar fotboll. Att det sen när flickor och pojkar blir äldre blir stor skillnad beroende på deras biologi borde fått honom att bara vara tyst om att skämmas för att jämföras med damer.
Citera
Medlem
Magdalena Forsberg har vunnit en massa tävlingar och titlar. Röstats fram 4 ggr till Jerringpriset. Tror ni att en manlig skidskytteZlatan lackat ur och undrat varför han jämförs med henne.
Citera
Medlem
Sleeptalkers avatar
Det här är det enda vettiga den mannen sagt i hela sitt liv.

Alltid något Zlatan ...
Citera
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari

Han skäms för att Sverige blivit ett pinsamt land med en pinsamt usel journalistik, som bara är en indikator för hur resten av samhället förfaller. "Ska man behöva skämmas när man kommer hem till Sverige?" Inte: "Ska jag behöva skämmas genom att jämföras med en spelare som är uppenbart sämre på alla punkter"?
Citera
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mayhem
Jag tycker att det var en riktigt frisk fläkt i debatten. Samma tankar som jag ofta vädrat framför "fotbollsgalan".

Varför ska kvinnor som förlorar mot AIKs pojklag med 3-0, hyllas och jämställas med Sveriges herrlandslag? Zlatan är ljusår för Schelin. Jag själv är förmodligen mil före valfri damallsvensk spelare.

Damfotbollen är ingen bra produkt, berör inte särskilt många utanför den innersta kretsen, och bör således inte få halva tiden i Fotbollsgalan m.fl arrangemang.

För att män och kvinnor inte har samma fysiska förutsättningar och kan således inte jämföras med varandra. Punkt.

Hur bra man är, hur högt en prestation bör värderas måste alltid ställas i relation till något. Damfotbollsspelare konkurrerar med varandra medan detsamma gäller herrfotbollsspelare. Är inte detta så oerhört, förbannat självklart? Den som är bäst i världen på damsidan är bäst i världen och detsamma gäller för herrar. Dvs den enda vettiga och rättvisa jämförelsen man kan göra är att säga att världens bästa damfotbollsspelare är lika bra som världens bästa herrfotbollsspelare eftersom de spelar i olika ligor.

Det enda som skulle tala för att herrfotbollsspelares prestationer bör värderas högre är för att fler män världen över utöver sporten, därav hårdnar konkurrensen. Att ställa damfotbollslag mot herrfotbollslag blir bara en sned jämförelse.

Hävdar inte att damfotbollen bör, av princip, få lika mycket mediautrymme som herrfotbollen. Men de jämförelser som många gör här i tråden (bl.a. damerna som förlorade mot AIKs ungdomslag) är naiva och i vissa fall rätt dumma.
Senast redigerad av the-gafferr 2013-12-25 kl. 20:57.
Citera
2013-12-25, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffenarkomanen
Ja det är ju klart. Nu ska vi alla blunda och låtsats som att alla är lika bra så ingen blir ledsen. Det är just det som har lett till denna skit att börja med.

Nej, varför skulle vi blunda för det? Jag har aldrig haft någon sådan åsikt.

Jag tycker dock inte att barn ska höra att stora idrottsstjärnor skäms för att de jämförs med damer i samma sport.

Om han i en längre intervju hade uttalat att det faktiskt är så det blir när pojkar och flickor växer upp så hade det väl bara varit bra. För det är ju sant.
Citera
2013-12-25, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Haha fan vilken lömsk journalist som frågade Zlatan om han eller Lotta var bäst!

Nej men allvarligt, det här är ett stort fel som finns i Sverige och jag tycker till skillnad från de flesta som skriver här i forumet inte att det främst handlar om jämställdhet.

Utan det finns rent generellt nått jävla snack om att det är hur mycket man anstränger sig som räknas och tanken som räknas etc.

Skitsnack, det som räknas är prestationen. Skjuter Zlatan boll bättre än damerna så gör han, finns inget ord som ändrar på hur långt en boll rullar när någon sparkar på den. Sen är det en annan sak att man bör ändra på strukturer som förhindrar vissa grupper att prestera samma som andra, men det är ju knappast gällande i den här frågan, tror knappast någon har varit ute efter att göra damerna sämre på fotboll, inte på en jävla massa år iaf.

Hahahah! Helt rätt! Prestation räknas i alla sammanhang. Så djävla kul att svensk dyngpress kommer att få krupp över uttalandet. Det mest tragiska är att det krävs att en invandrare berättar för en svensk hur han ska bete dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in